هر آنچه درخصوص تفاوت گلیسیرین و گلیسرول باید بدانید

یکی از ماده هایی که امروزه در بیشتر محصولات صنعتی و خوراکی  یافت می شود گلیسرین است. گلیسرین ماده ای بی رنگ و بی بو است که در بیشتر چربی ‌های طبیعی، گیاهی و حیوانی بسیار یافت می شود در این بخش قصد داریم تا درباره تفاوت گلیسرین و گلیسرول مطالب مناسبی را ارائه دهیم باید بگوییم که بیشتر افراد با شنیدن گلیسرول ممکن است کمی گیج شوند در واقع گلیسرول و گلیسیرین دو اصطلاحاتی هستند که برای بسیاری از افراد ممکن است کمی گمراه کننده باشد با توجه به این که  اکثر اوقات ، هر دو کاربردهای یکسانی دارند، اما بین این دو اصطلاح تفاوت هایی نیز وجود دارد.

گلیسرول یک مولکول پلیول با فرمول مولکولی HOCH2CHOHCH2OH  است. این یک ماده مایع چسبناک و بی رنگ و از نظر طعم نیز بی بو و شیرین است. گلیسرول در طبیعت بیشتر به صورت ترکیب با اسید های چرب است که چربی را می ‌سازد اما گلیسیرین، یک الکل ساده که در صنایع آرایشی، تنباکو، دارویی، رنگ، خودرو، مواد غذایی، کاغذ، چرم و منسوجات امروزه کاربرد های فراوانی را دارد. ساختار مولکولی گلیسیرین و گلیسرول را در زیر مشاهده می‌کنید :

گلیسیرین چیست؟

 

گلیسیرین چیست فرق گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی

بیشترین کاربرد گلیسیرین امروزه در صنعت دارو سازی است معمولا از گلیسیرین خالص در داروسازی و برای تهیه لوسیون کرم های صورت به کار می‌ رود. زیرا این ماده رطوبت را در سطح پوست نگه می ‌دارد. از این رو از گلیسیرین برای تهیه لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود، با توجه به این که این ماده حلال خوبی است از این رو باعث جذب رطوبت در سطح پوست می ‌شود و پوست را نرم و چرب می‌کند. بیشترین کاربرد گلیسیرین به صورت شیاف نیز به ‌عنوان ملین‌ هیپراسموتیک و نرم کننده برای پیشگیری ‌از یبوست نیز استفاده می‌ شود.

فرق گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی در این است که گلیسیرین خوراکی از چربی ‌های گیاهی روغن سویا، روغن نارگیل و روغن خرما استخراج می ‌شود و در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

اما گلیسیرین غیر خوراکی و صنعتی نیز به عنوان یک الکل قند ساده توسط کارخانه‌ های تولید کننده مواد شیمیایی به صورت مصنوعی به وسیله نفت تولید می ‌شود و در صنایع مختلفی مانند تولید رنگ خودرو،‌ خمیر ‌کاغذ، صنعت کشاورزی، صنایع نظامی، صنعت فیلم‌ سازی و غیره کاربرد دارد.

گلیسیرین چیست فرق گلیسیرین خوراکی و غیر خوراکی

با توجه به این که مقدار کالری موجود در گلیسرین خوراکی کمتر از سایر قند ها است هر قاشق چای‌خوری گلیسیرین حاوی 27 کیلوکالری انرژی است‌ و استفاده از آن برخلاف قند پوسیدگی دندان را کاهش می‌ دهد از این رو در صنایع غذایی مختلف استفاده گسترده ‌ای از گلیسیرین خوراکی می ‌شود. از این ماده برای تولید انواع نوشیدنی مانند نوشابه ‌های گازدار و مواد غذایی مانند شیرینی، شکلات، فوندانت، ماکارونی، رشته فرنگی، آدامس و غیره استفاده می شود.

کاربرد گلیسیرین

از گلیسیرین خالص در دارو سازی و برای تهیه  انواع لوسیون ها, کرم ‌های صورت استفاده می شود، زیرا این ماده رطوبت را در سطح پوست نگه می‌ دارد. و  چون حلال خوبی است از این رو باعث جذب رطوبت در سطح پوست می ‌شود و پوست را نرم و چرب می‌کند.  بیشتر اوقات نیز گلیسیرین به صورت شیاف به عنوان ملین ‌ و نرم‌ کننده برای پیش‌گیری از یبوست استفاده می ‌شود. با توجه به مزه شیرین از این ماده در ساخت آبنبات نیز در بسیاری از کارخانه ها استفاده می ‌شود.

در کارخانجات صابون سازی از گلیسیرین، برای تولید صابون‌ های شفاف و در صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می ‌شود. و همچنین کاربرد گلیسرین در ساخت مواد منفجره ، روغن ‌کاری ابزار ها و تأسیسات فلزی و نیز برای جلوگیری از یخ بستن جک ‌های هیدرولیکی استفاده می ‌شود.

گلیسرول چیست و کاربرد آن

گلیسرول مایع بی رنگ و شفافی است که این ماده امروزه به‌طور گسترده‌ در فرمولاسیون دارو ها استفاده شده ‌است. گلیسرول شیرین مزه و در کل غیر سمی می ‌باشد. از این رو  به عنوان پرکننده در غذا های با چربی کم که از نظر اقتصادی آماده شده‌اند استفاده می‌شود مانند کلوچه‌ها  و بعضی از بیسکوییت ها و شکلات ها

گلیسرول توسط انجمن رژیم آمریکا مانند یک کربوهیدرات طبقه ‌بندی شده ‌است. گلیسرول یک تراکم کالری مشابه به شکر دارد اما یک گلیسمیک پایین ‌تر و سوخت و ساز متفاوت درون بدن دارد بنابراین برخی مختصات تغذیه‌ای گلیسرول را به عنوان یک شیرین‌کننده سازگار با رژیم‌ های کربوهیدرات پایین می‌پذیرد.

گلیسرول در آماده‌ سازی ‌های مراقبت شخصی و دارو شناسی و پزشکی استفاده می‌شود در علم دارو سازی شیاف‌ های گلیسرول به عنوان ضد یبوست استفاده می‌شوند. علاوه بر این در درمان پیشگیری آلرژی ، اکسپکتورانت و اکسیر ، خمیر دندان ، دهان شویه، محصولات مراقبت پوست، شربت‌ های سرما خوردگی ،کرم اصلاح، محصولات مراقبت مو ، صابون‌ ها و روغن ‌های شخصی مبنی بر آب دیده شده‌ است. در امریکا گلیسرول در میان نوشیدنی ‌های الکلی قندی به عنوان یک تغذیه پر کالری طبقه‌ بندی شده ‌است.

در بسیاری از صابون های نرم کننده صورت گلیسرول در کنار روغن‌ های ضروری برای رایحه و عطر خوب اضافه شده‌است. زیرا این نوع از صابون برای پوست حساس و آسیب دیده استفاده می ‌شود با توجه به ویژگی مرطوب کنندگی این نوع صابون از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

مقایسه گلیسرین و گلیسرول

با توجه به مواردی که درباره گلیسرین در این بخش گفته شد باید بگوییم که در سال 1779 کارل ویلهم شیمی دان سوئدی با بررسی و ازمایش بر روی روغن زیتون و حرارت دهی ان و مونواکسید سرب برای اولین بار موفق به تهیه گلیسیرین شد. این ماده بسیار مناسب تا به حال و بعد از گذشت حدودا دو قرن از ساخت آن توانسته تا کمک شایانی به تهیه کننده گان ارایشی بهداشتی، دارو ساز ها و حتی تولید کنندگان محصولات لبنی کند این ماده با جذب رطوبت به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی و جایگزین قند به حفظ کیفیت غذا ها کمک شایانی می‌کند. همچنین از این ماده در تولید مواد لبنی مانند بستنی، خامه و ماست با توجه به این که از یخ زدن آن‌ ها جلوگیری می‌کند استفاده می شود.

زیرا طبق بررسی های انجام شده مصرف گلیسیرین خوراکی هیچ ضرری برای کودکان و بزرگسالان به عنوان افزودنی غذا ندارد؛با این حال بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ های باردار از گلیسیرین خوراکی در تغذیه روزانه خود استفاده نکنند. همچنین مصرف گلیسیرین خوراکی در افرادی که به روغن نارگیل یا روغن خرما حساسیت دارند، باعث ایجاد آلرژی می شود.

گلیسرول یا همان گلیسرین صنعتی نوعی ترکیب شیرین، شفاف، بی بو، چسبناک، بی رنگ و ویسکوز است، که در حضور گرما و مواد آبگیر، آب از دست می دهد. گلیسرول که به طور طبیعی در غذا ها وجود دارد و معمولا وقتی با اسید های چرب  در بدن انسان همراه می شود تری گلیسیرید ها را تشکیل می دهد، که نوعی لیپید هستند.

همان طور که گفتیم گلیسرول یک مولکول پلیول و دارای طعم شیرین و بدون بو است. و عمده تفاوت گلیسیرین و گلیسرول به علت خاصیت بسیار بالای قطبیت گلیسرول، در آب و سایر حلال های قطبی محلول می باشد. و گلیسیرین یک اصطلاح تجاری برای محصولات حاوی بیش از 95 درصد گلیسرول است.

فروش گلیسیرین

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

ضدعفونی کردن دستان روشی مطمئن و مقرون به صرفه برای پیشگیری از بیماری های واگیر دار به ویژه ویروس کرونا است. طبق تحقیقات انجام شده ضدعفونی کردن دستان باعث کاهش 50% مرگ و میر ناشی از اسهال و کاهش 25% مرگ و میر ناشی از عفونت های تنفسی می شود. ضدعفونی کننده های دست اولین […]

سوسک‌ها موجوداتی موذی هستند و از زمانی از تخم در می‌آیند تا زمانی که بالغ شوند، به لحاظ اندازه رشد دارند و ممکن است سوسک‌ها را در محیط زندگی خود با ابعاد و ظاهر متفاوت ببینیم. انواع مختلف سوسک‌ها برای سازگاری با شرایط زندگی و مقابله با شکارچی‌های احتمالی، سطح باله‌های پشتی شان ممکن است […]

آلژینات سدیم این پودر ساختاری گرانولی یا فیبری به رنگ سفید مایل به زرد دارد. این ساختار بدون بو، دارای فرمول شیمیایی (C6H8O6)nاست. سدیم آلژینات یک نمک سدیم از اسید آلژنیک بوده که یک پلی ساکارید طبیعی است که در جلبک های قهوه ای یافت می شود. این ماده به طور کلی به عنوان تثبیت […]

سیلیکاژل یا همان رطوبت گیر یکی از مواد شیمیایی می باشد که به دلیل کاربردهای بالای آن برای مصارف مختلفی استفاده می شود. مصارف و کاربرد های سیلیکاژل بسیار می باشد از این رو پس از مقاله انواع سیلیکاژل سعی کردیم به طور جداگانه به کاربرد های سیلیکاژل به پردازیم. شرکت تماد کالا با توجه به فروش […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا