طرز تهیه سوسک کش خانگی

سوسک‌ها موجوداتی موذی هستند و از زمانی از تخم در می‌آیند تا زمانی که بالغ شوند، به لحاظ اندازه رشد دارند و ممکن است سوسک‌ها را در محیط زندگی خود با ابعاد و ظاهر متفاوت ببینیم. انواع مختلف سوسک‌ها برای سازگاری با شرایط زندگی و مقابله با شکارچی‌های احتمالی، سطح باله‌های پشتی شان ممکن است براق یا مات باشد و همچنین تنوع رنگی و طرحی داشته باشند. معمولا افراد با دیدن سوسک‌ها با ظاهری غیر رایج، احساس ترس بیشتری می‌کنند تا سوسک‌های معمولی که به وفور در سطح شهر، و گاهی در منازل رویت می‌شوند. شاید این ترس نباشد، بلکه احساس ناخوشایند دیگری باشد که افراد تجربه می‌کنند.

با گسترش زندگی شهری، محیط زندگی حیوانات کوچکتر و کوچکتر می‌شود، بنابراین حیوانات موذی کم کم به محیط زندگی انسان‌ها پیشروی می‌کنند و این اتفاقی ناگزیر است. وجود این موجودات در محیط زیست انسان و همزیستی با آن‌ها اتفاقی ناخوشایند است، از این بابت که نه تنها موجب آلودگی‌های محیط می‌شوند؛ بلکه شیوع بیماری‌های باکتریایی و ویروسی را هم افزایش می‌دهند. به طور معمول، با گرم‌تر شدن هوا، در صورت وجود رطوبت و منبع غذایی، رد پای این موجودات در محل زندگی پیدا می‌شود. اگر اقداماتِ به موقع و مناسبی صورت نگیرد، این موجودات موذی شروع به تکثیر می‌کنند و به طور فراینده‌ای تعدادشان افزایش می‌یابد؛ به طوری که ممکن است کار به جایی برسد که انسان آن محل را ترک کند!

سوسک

فارغ از جمله آن احساسات ناخوشایندی که نسبت به سوسک‌ها وجود دارد، به دلیل امکان انتقال و شیوع آلودگی‌ها و بیماری‌های مختلف حتما باید اقدامات مناسبی در راستای از بین بردنشان انجام شود. از دیرباز روش‌های مختلفی برای از بین بردن سوسک‌ها به کار گرفته شده است که مهم‌ترین آن ها، استفاده از اسپری‌های سوسک‌کش و انواع مختلف سموم است. با استفاده از اسپری‌ها در محیط، می‌توان تا حد بالایی سوسک‌ها را از بین برد ولی این دسته از سوسک‌کش‌ها، بوی بسیار تندی دارند که نمی‌توان در محیطی که انسان هم حضور دارد؛ به راحتی از آن استفاده نمود. علاوه بر موارد گفته شده، این سموم باید در محیط بسته برای زمان نسبتا طولانی باشند تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.

گروه دیگری که از آن‌ها نام‌برده شد؛ انواع مختلف سموم هستند که در بیشتر موارد، وجود چنین سم‌هایی در محیط بسته برای انسان نیز خطرناک است و امکان مسمومیت وجود دارد. بنابراین، در انتخاب سم مورد استفاده باید نهایت دقت را به کار برد تا خطر کمتری برای انسان و محیط زیست داشته باشد و از طرفی در از بین بردن سوسک‌ها نهایت کارایی را داشته باشند. از جمله‌ی این موارد می‌توان به بوریک اسید اشاره کرد که در ترکیب با سایر مواد، یک گزینه‌ی عالی برای تهیه‌ی یک سوسک‌کش کارآمد است.

بوریک اسید

بوریک اسید را هیدروژن بورات یا ارتوبوریک اسید هم می‌نامند که فرمول ساختاری‌اش را در شکل زیر می‌توان دید. بوریک اسید به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. اولین بار ویلهلم همبرگ آن را از واکنش بوراکس با اسیدهای معدنی تهیه کرد. بوریک اسید به دو صورت بلورهای بی‌رنگ یا پودر سفید حلال در آب وجود دارد.
فروش اسید بوریک
از بوریک اسید اغلب به عنوان ضدعفونی‌کننده، حشره‌کش و به عنوان ماده اولیه درتولید برخی از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده به کارگیری این ترکیب به عنوان حشره‌کش در فضای داخلی خانه بلامانع بوده و ایمن است. البته سوسک‌ها در برابر این سم حشره‌کش کمی مقاومت می‌کنند و در همان لحظه کشته نمی‌شوند، بلکه سوسک‌ها از این سم تأثیر پذیرفته، ضعیف می‌شوند و در نهایت به لانه‌های خود باز می‌گردند و در همان جا از بین می‌روند.

ساختار شیمیایی بوریک اسید

طرز تهیه سوسک کش با بوریک اسید چگونه است؟

به منظور تهیه‌ی یک سوسک‌کش کارآمد مبتنی بر بوریک اسید، چندین روش بسیار ساده وجود دارد که با تهیه کردن بوریک اسید، می‌توان آن‌ها را امتحان نمود. استفاده از این روش، به محیط زیست آسیب نمی‌زند و در مقایسه با اسپری‌های سوسک‌کش که افراد، ناخواسته در معرض بوی سمی آن قرار می‌گرفتند، برای سلامتی انسان خطری ندارد. فروشگاه تمادکالا، عرضه کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی، مفتخر است که اعلام کند، قادر به عرضه بوریک اسید به سراسر نقاط کشور ایران است. برای اطلاع بیشتر از مشخصات بوریک اسید و سفارش آن می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

محلول بوریک اسید و آرد

برای تهیه‌ی این محلول، به مقدار 120 گرم (یک فنجان) آرد، 120 گرم (یک فنجان) پودر بوریک اسید و مقداری آب نیاز دارید. پودر بوریک اسید و آرد را با هم ترکیب کنید و سپس، به آرامی آب را اضافه کنید تا ترکیب به شکل محلول درآید. به این نکته توجه داشته باشید که حین تهیه‌ی محلول، حتما از دستکش استفاده کنید.

محلول تهیه شده را در ظروف کوچک بریزید و در محل‌های مورد نظر خود مانند پشت کابینت، داخل سرویس بهداشتی، گوشه‌ی حیاط و به طور کلی محل رفت و آمد سوسک‌ها قرار دهید. حتی می‌توان یک قطعه پنبه‌ی کوچک را به محلول آغشته کرد و سپس در درزها و شکاف‌ها قرار داد. آرد با بوی مطبوعی که ایجاد می‌کند؛ سوسک‌ها را به سمت خود می‌کشاند و سپس بوریک اسید با خواصی که دارد؛ آن‌ها را می‌کشد.

مخلوط بوریک اسید و پودر شکر

برای تهیه‌ی این مخلوط، به مقدار 120 گرم (یک فنجان) شکر، 240 گرم (یک فنجان) پودر بوریک اسید، روغن نعنا (توصیه) و مقداری آب (در صورت نیاز) نیاز دارید. پودر بوریک اسید و شکر را با هم ترکیب کنید و توصیه می‌گردد که چند قطره هم روغن نعنا به آن بیافزایید و سپس ترکیب به دست آمده را در مکان‌های مورد نظر قرار دهید. می‌توان با افزودن آب ترکیب تهیه شده را رقیق نمود و با آغشتن به پنبه در نقاط مختلف خانه استفاده نمود.

بوراکس به جای اسید بوریک

بوراکس یا بوره، یک ماده‌ی سفید پودری با فرمول شیمیایی Na2B4O7 است که به نام‌های سدیم تترا بورات یا دی سدیم تترابورات نیز نامیده می‌شود و به دو فرم مایع و پودری در تولید محصولات مختلف مانند شوینده‌های خانگی و آفت‌کش‌ها کاربرد دارد.

ساختار شیمیایی بوراکس

بوراکس، به دلیل خاصیت حشره‌کشی قوی که دارد؛ یک جایگزین بسیار ساده برای اسید بوریک است. ریختن پودر بوراکس در مناطق رفت و آمد سوسک‌ها، موجب چسبیدن این پودر به پاهایشان شده و در پوسته‌ی آن‌ها خراش و آسیب ایجاد می‌کند و بدین طریق باعث از بین رفتن آن‌ها می‌گردد. علاوه بر استفاده از این روش، می‌توان یک طعمه با استفاده از بوراکس، شکر و آب جهت به دام انداختن سوسک‌ها داشت، به نوعی چیزی مشابه با تله زیر مد نظر است.

تله مبتنی بر بوریک اسید

این تله کمی خلاقانه است و نیاز به یک ظرف در دار مانند یک بطری پلاستیکی است. در زندگی روزمره بطری پلاستیکی معمولا یک دورریز به حساب می‌آید؛ بنابراین در هر خانه‌ای قطعا تعدادی بطری پلاستیکی بلااستفاده وجود دارد. اگر این تله را برای قرار دادن در محیط داخل خانه درست می‌کنید، در بالای ظرف تعدادی سوراخ ایجاد کنید ولی اگر در خارج از خانه می‌خواهید قرار دهید، تنها همان یک سوراخ در بخش بالایی طرف کفایت می‌کند.

سپس بطری را با بوریک اسید (120 گرم)، شکر (120 گرم) و کمی آب، عسل یا گوشت گاو از پیش تهیه شده را پر کنید. بطری را به گونه ای برش دهید که با وارونه کردنِ بخش بالایی، سوراخ به سمت پایین قرار بگیرد. محلولی که با بوریک اسید و تعدادی مواد خوراکی دیگر تهیه کردید، بوی بسیار دلپذیری برای سوسک ها ایجاد می‌کند و سوسک‌ها را به سمت خود می‌کشاند و همین موجب به دام افتادن آن‌ها درون ظرف از طریق سوراخ های ایجاد شده می‌شود. طراحی به گونه ای است که سوسک‌ها پس از افتادن در محلول نمی‌توانند از آن خارج شوند.

همچنین از بوراکس برای از بین بردن مورچه‌ها هم استفاده می‌شود. به این صورت که محلول مورد نظر را در محل رفت و آمد مورچه‌ها قرار می‌دهند و مورچه‌ها بعد از خوردن آن، کشته می‌شوند.

استفاده از بوراکس برای از بین بردن مورچه ها

نکات استفاده از سوسک کش مبتنی بر بوریک اسید

  • پس از تهیه‌ی محلول‌ها برای سمپاشی کوچکترین قسمت‌ها از گردپاش‌های مناسب استفاده کنید.
  • این ماده سمی نیست ولی امکان ایجاد خارش وجود دارد.
  • محلول‌ها و ترکیبات تهیه شده دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

برای مشاهده نمونه‌های بالینی در زیر میکروسکوپ، از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. به کلی، معمولا میکروارگانیسم‌ها را نمی‌توان بدون رنگ آمیزی در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد (به جز در مواردی خاص، که از میکروسکوپ با مود زمینه تاریک استفاده می‌شود). در بررسی میکروارگانیسم‌ها، از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌شود، که براساس هدف معینی انتخاب می‌شوند. به […]

کارکنان آزمایشگاه، هر چقدر اقدامات احتیاطی را صحیح انجام دهند، باز هم احتمال دارد در بعضی مواقع، وقایع ناگوار رخ دهد. در چنین شرایطی اقدام سریع ضروری است و اگر در آزمایشگاه، حادثه با ماده خطرناکی رخ بدهد، استفاده از دوش ایمنی یا چشم شوی یکی از اولین کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین […]

آشنایی با محیط کشت آگار آگار به محیط کشت جامد گفته می شود که منظور از پلیت آگار، پتری دیش حاوی آگار به همراه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد میکروارگانیسم است. در برخی موارد آنتی بیوتیک هم به محیط کشت اضافه شده تا جلوی رشد باکتری های مخرب گرفته شده و میکروارگانیسم مورد نظر […]

یکی از مکان هایی که می تواند باعث انتقال خیلی از بیماری ها شود آرایشگاه است! که اگر بهداشت فردی و عمومی به درستی در آن رعایت شود این مسئله کاملا قابل حل است. انواع دستگاه استریل آرایشگاه مانند اتوکلاوها از تجهیزاتی هستند که مانع انتقال بسیاری از میکروب ها و بیماری ها از بدن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا