افزایش تاثیر آنتی‌بیوتیک برای درمان سرطان به کمک فناوری نانو (خبر)

محققان هندی به کمک نانوذرات طلا اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دادند که به کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک ها و احتمال ایجاد مقاومت دارویی کمک می کند.
یک تیم تحقیقاتی هندی روش جدیدی از رهاسازی آنتی‌بیوتیک ارائه کردند که می‌تواند اثربخشی‌ داروها را در سطح سلولی افزایش و عملکرد آنتی‌بیوتیک‌های رایج را بهبود ‌بخشد. از این فناوری می‌توان جهت افزایش اثر روش درمان سرطان در آینده استفاده کرد.

استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها می‌شود که این موضوع یک چالش جهانی است، مشکلی که در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران سرطانی بیشتر مشاهده می شود. در حال حاضر گزینه‌های جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، محققان روی بهبود راندمان روش‌های موجود متمرکز هستند.

محققان مؤسسه فناوری دهلی با اتصال نانوذرات به مولکول‌ها موفق به افزایش کارایی رهاسازی دارو شدند. محققان این پروژه نشان دادند که ترکیبات آنتی‌باکتریال متصل به نانوذرات، اثربخشی بیشتری نسبت به عوامل ضدباکتری منفرد دارند. این روند می‌تواند برای درمان عفونی سلول های سرطانی، جای که مواد آنتی باکتریال نمی توانند به آن جا نفوذ کنند، مفید باشد.

افزایش تاثیر آنتی‌بیوتیک برای درمان سرطان به کمک نانوذرات طلا

 

گوپتا، از محققان این پروژه، می‌گوید: «راهبرد ما در این پروژه نشان داد که می‌توان باکتری‌های عفونت‌سازی که در سلول‌های سرطانی پنهان شده‌است را شناسایی کرده و نابود کرد.»

این گروه موفق شدند باکتری ایکولا و استیفی را در شرایط آزمایشگاهی در این سلول‌ها پیدا کرده و از بین ببرند. در این روش از نانوذرات طلا استفاده شده که بعد از ورود به سلول هیچ اثر سمی به جای نمی‌گذارند.

نیتو سینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «سیستم نانوذرات بستر مناسبی برای تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌هاست که با دوز بسیار کم مصرف شده و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های معمول مشکل مقاومتی کمتری ایجاد می‌کند؛ در آنتی‌بیوتیک‌های رایج دوز مصرف بسیار بالا می باشد.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زایی که برای تخریب آنان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاوم شوند و نسل‌های جدیدی ایجاد شوند که امکان مبارزه با آن ها وجود نداشته باشد. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌هاست. این پدیده خطری برای کل جامعه انسانی است، به طوری که آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.

فناوری جدید تشخیص سرطان (خبر)

منبع: http://www.apnlive.com/science/new-antibiotic-delivery-system-improve-cancer-treatment-22759

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


امتیازی ثبت نشده است.
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

خاصیت ضد میکروبی نقره از دیرباز شناخته شده بود و به همین دلیل هم در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می گرفت. امروز با پیشرفت فناوری و تولید نانوذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال آن بسیار افزایش یافته است. نانوذرات نقره با توجه به اینکه نسبت سطح به حجمشان افزایش یافته است، خاصیت ضد میکروبی و […]

بسیاری از مردم خوردن خوراکی‌های دلپذیر را دوست دارند و تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای بازیابی است؛ اما دقت کنید که اگر حتی روزانه 200 کالری بیشتر از حد معمولی مصرف کنید، در انتهای تعطیلات احتمالا دچار اضافه وزن خواهید شد. بسیاری از افراد در اثر ناپرهیزی‌هایی که در مناسبت‌های خاص دوره‌ای مانند تعطیلات نوروز […]

یکی از وسایل مصرفی بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه ها، پزشکی و خانه، دستکش های یکبار مصرف هستند. این دستکش ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام ممکن است برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. در مقاله پیش رو به معرفی انواع این دستکش ها، برندهای معروف و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت. فروش محلول ضدعفونی […]

آشنایی با انواع انکوباتور انکوباتور یکی از لوازم پرکاربردی است که بسته به نوع استفاده دارای 3 مدل صنعتی، پزشکی و آزمایشگاهی است. کار اصلی انکوباتور تامین شرایط لازم مانند رطوبت، دما، اکسیژن، کربن دی اکسید و گرمای لازم برای زنده ماندن و رشد را فراهم می کند. اجزای انکوباتور انکوباتور بسته به نوع و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا