افزایش تاثیر آنتی‌بیوتیک برای درمان سرطان به کمک فناوری نانو (خبر)

محققان هندی به کمک نانوذرات طلا اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دادند که به کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک ها و احتمال ایجاد مقاومت دارویی کمک می کند.
یک تیم تحقیقاتی هندی روش جدیدی از رهاسازی آنتی‌بیوتیک ارائه کردند که می‌تواند اثربخشی‌ داروها را در سطح سلولی افزایش و عملکرد آنتی‌بیوتیک‌های رایج را بهبود ‌بخشد. از این فناوری می‌توان جهت افزایش اثر روش درمان سرطان در آینده استفاده کرد.

استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها می‌شود که این موضوع یک چالش جهانی است، مشکلی که در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران سرطانی بیشتر مشاهده می شود. در حال حاضر گزینه‌های جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، محققان روی بهبود راندمان روش‌های موجود متمرکز هستند.

محققان مؤسسه فناوری دهلی با اتصال نانوذرات به مولکول‌ها موفق به افزایش کارایی رهاسازی دارو شدند. محققان این پروژه نشان دادند که ترکیبات آنتی‌باکتریال متصل به نانوذرات، اثربخشی بیشتری نسبت به عوامل ضدباکتری منفرد دارند. این روند می‌تواند برای درمان عفونی سلول های سرطانی، جای که مواد آنتی باکتریال نمی توانند به آن جا نفوذ کنند، مفید باشد.

افزایش تاثیر آنتی‌بیوتیک برای درمان سرطان به کمک نانوذرات طلا

 

گوپتا، از محققان این پروژه، می‌گوید: «راهبرد ما در این پروژه نشان داد که می‌توان باکتری‌های عفونت‌سازی که در سلول‌های سرطانی پنهان شده‌است را شناسایی کرده و نابود کرد.»

این گروه موفق شدند باکتری ایکولا و استیفی را در شرایط آزمایشگاهی در این سلول‌ها پیدا کرده و از بین ببرند. در این روش از نانوذرات طلا استفاده شده که بعد از ورود به سلول هیچ اثر سمی به جای نمی‌گذارند.

نیتو سینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «سیستم نانوذرات بستر مناسبی برای تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌هاست که با دوز بسیار کم مصرف شده و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های معمول مشکل مقاومتی کمتری ایجاد می‌کند؛ در آنتی‌بیوتیک‌های رایج دوز مصرف بسیار بالا می باشد.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زایی که برای تخریب آنان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاوم شوند و نسل‌های جدیدی ایجاد شوند که امکان مبارزه با آن ها وجود نداشته باشد. از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌هاست. این پدیده خطری برای کل جامعه انسانی است، به طوری که آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند. مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.

فناوری جدید تشخیص سرطان (خبر)

منبع: http://www.apnlive.com/science/new-antibiotic-delivery-system-improve-cancer-treatment-22759

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


امتیازی ثبت نشده است.
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

ژلاتین چیست

28 فروردین 1400
ژلاتین چیست

ژلاتین چیست؟ ژلاتین کلمه ای انگلیسی (gelatin or Gelatin) است که از لاتین gelatus به معنی سفت یا یخ زده گرفته شده است. همچنین ممکن است با عناوین دیگری از جمله: کلاژن هیدرولیز شده، هیدرولیزات ژلاتین، ژلاتین هیدرولیز شده، هیدرولیزات کلاژن شناخته شود. ژلاتین یک ترکیب استخراج شده از بافت های همبند مانند: پوست، استخوان […]

سیالات غیرنیوتنی برای همه سنین، جذابند و فرصتی برای یادگیری بیشتر شیمی فراهم می‌کنند. در این مقاله 4 روش برای تهیه اسلایم آموزش داده شده است؛ تا به راحتی بتوانید اسلایم تهیه کنید. یکی از روش‌های سریع برای ساخت اسلایم با استفاده از مواد مختلف، مثل چسب و بوراکس، نشاسته ذرت، شیر بدون چربی، شامپو و […]

این روزها یکی از دغدغه های اصلی جوامع بشری اضافه وزن و عدم تناسب اندام است. برای رسیدن به اندامی متناسب روش های زیادی اعم از رژیم های غذایی، انواع ورزش ها،عمل جراحی و … وجود دارد که می توان با استفاده از آنها لاغر شد. این روش ها هر کدام مکانیسم متفاوتی دارند و […]

یکی از ابزار های مورد استفاده در آزمایشگاه های بیولوژی و میکروبیولوژی جهت کشت و رشد دادن نمونه هایی مانند بافت و میکروارگانیسم ها دستگاه انکوباتور(incubator) است. انکوباتور با کنترل کردن میزان رطوبت، دما، فشار هوا، میزان دی اکسید کربن و  میزان اکسیژن شرایط مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم ها فراهم می […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا