نانوذرات نقره و کاربردهای آن

خاصیت ضد میکروبی نقره از دیرباز شناخته شده بود و به همین دلیل هم در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می گرفت. امروز با پیشرفت فناوری و تولید نانوذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال آن بسیار افزایش یافته است.

نانوذرات نقره با توجه به اینکه نسبت سطح به حجمشان افزایش یافته است، خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریالی آنها نیز به شدت افزایش یافته است. بعد از ورود پنیسیلین و آنتی بیوتیک های این چنینی، استفاده از نقره بسیار کاهش یافت ولی امروزه با افزایش خاصیت آنتی باکتریالی نانونقره، توجه ها دوباره به این ماده جلب شده است. مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها بسیار افزایش یافته ولی با ورود نانونقره به عرصه آنتی باکتریالها، امیدها را برای شکست باکتری ها زنده کرده است.
فروش نانومواد نقره

 

نانوذرات نقره و کاربردهای آن

مکانیزم های کلی عملکرد نانوذرات نقره

  1. نانوذرات نقره پتانسیل غشایی را ناپایدار میکنند و نتیجه آن کاهش ATP درون سلول میباشد که در نهایت باعث مرگ سلول باکتری میشود.
  2. بار کلی سلول در pH منفی است. حضور این ساختار باعث میشود دیواره سلولی بار منفی به خود بگیرد.
  3. نانوذرات نقره موجب از هم شکستن اجزای حفاظ موجود در غشاء خارجی باکتری میشود.
  4. اتصال نقره به گروههای عاملی پروتئین دار و تشکیل پیوند با آنها، باعث از بین رفتن خواص اصلی آنها میشود.
  5. نانوذرات نقره با آنزیمهای حیاتی واکنش داده و آنها را غیر فعال میکند.
  6. نانوذرات نقره قدرت تحرک پروتون غشا را گرفته و موجب کم آمد پتاسیم درون سلولی میشوند.

آنچه کاملا مشخص است این است که نقره باعث اختلال در عملکرد سلولهای باکتری میشود. با کوچکتر شدن ابعاد خوشه اتم های نقره، نسبت سطح به حجم آن افزایش و در نتیجه خاصیت آنتی باکتریالی آن بیشتر خواهد شد. در نتیجه با نزدیک شدن ابعاد آنها به نانو و تشکیل نانو نقره، خاصیت آنتی باکتریالی آن افزایش یافته است.

 

کاربردهای نانوذرات نقره

کاربردهای نانوذرات نقره

نانوذرات نقره بدلیل همین خاصیت آنتی باکتریالی ای که دارند در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار میگیرند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

  • کاربرد نانوذرات نقره در پزشکی

نانوذرات نقره بدلیل خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی ای که دارند، امروزه در پزشکی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. در بعضی استفاده ها از آنها مستقیما به عنوان آنتی بیوتیک استفاده میشود. به عنوان مثال یکی دیگر از کاربردهایی که امروزه دارند، استفاده در پانسمان های آنتی باکتریال است. این پانسمان ها به این شکل است که دیگر در آنها نیازی به استفاده از ضدعفونی کننده هایی مانند بتادین نیست و احتمال عفونت زخم نیز کاهش می یابد.

  • کاربرد نانوذرات نقره در نساجی

نانوذرات نقره بدلیل ویژگی هایی که دارند، در صنعت نساجی نیز مورد اقبال واقع شده اند. یکی از معروف ترین کاربرد آنها در نساجی، همین جورابهایی نانویی است که بو نمیگیرند. یکی از دلایل مهم بوی بد پا، باکتریهای درون کفش هستند که بدلیل محیط مرطوب درون کفش به سرعت تکثیر شده و بوی بدی ایجاد میکنند. نقره این باکتری ها را نابود کرده و باعث میشود بوی بد پا از بین برود.

نانوذرات نقره در برخی دستمال ها، لباس های زیر، ماسک تنفسی و نخ بخیه نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

  • کاربرد نانوذرات نقره در تصفیه آب

از نانوذرات نقره در تصفیه آب هم استفاده میشود. بدین صورت که نانوذرات به صورت سوسپانسیون در آب معلق شده و باعث نابودی باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها میشوند.

 

فروشگاه تماد کالا این امکان را فراهم کرده است تا انواع نانو مواد را خریداری کنید. شما می توانید برای خرید انواع نانو مواد و مشاهده بیشتر نانو ذرات به صفحه نانو مواد مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

فروش نانومواد

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

فعالیت هایی مثل کشت میکروب، سانتریفیوژ و یا تهیه اسید باعث ایجاد ذرات معلق در هوا می شوند که عامل اصلی بسیار ی از بیماری ها از جمله سرطان در پرسنل آزمایشگاه است. اما با نصب هود میکروبیولوژی می توانیم این ذرات را از هوا جدا کنیم و خطرات ناشی از آن ها را به […]

سود پرک یا کاستیک سودا یا سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید (NaOH) جامدی سفیدرنگ با دمای ذوب 1390درجه سانتی گراد است. سود پرک تمایل شدیدی به جذب رطوبت دارد، بنابراین در انتقال و نگه داری این ماده باید محافظت لازم صورت گیرد. این ماده بدون بو است و اثر خورندگی بالایی دارد. انحلال سودپرک در […]

کات کبود یکی از مواد بسیار پرکاربرد در شیمی، کشاورزی و دیگر صنایع است. در این مقاله به معرفی کات کبود و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. کات کبود چیست؟ کات کبود یا مس(II) سولفات با فرمول شیمیایی CuSO4(H2O)x، یک ماده کریستالی آبی رنگ و شفاف است که تعداد آب‌های آن می‌تواند از 0 تا 5 […]

طرز تهیه صابون خانگی به عنوان هنر دستی هر فرد نوع پوست خاص خود را دارد و گاه یک محصول بهداشتی از یک برند معتبر هم نمی تواند حال خوبی به پوستمان بدهد. پس چه بهتر که خودتان در خانه، طبق سلیقه شخصی و نیاز پوست، بتوانید صابون دستی بسازید. ساخت و تهیه صابون خانگی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا