طرز تهیه صابون خانگی به عنوان هنر دستی

طرز تهیه صابون خانگی به عنوان هنر دستی

هر فرد نوع پوست خاص خود را دارد و گاه یک محصول بهداشتی از یک برند معتبر هم نمی تواند حال خوبی به پوستمان بدهد. پس چه بهتر که خودتان درطرز تهیه صابون خانگی خانه، طبق سلیقه شخصی و نیاز پوست، بتوانید صابون دستی بسازید.
ساخت و تهیه صابون خانگی بسیار ساده و مقرون به صرفه است. صابون های دست ساز خانگی می توانند به عنوان هنر دستی شما به یک کسب و کار خانگی خاص و متفاوت برایتان تبدیل شوند. پس اگر قصد ساختن صابون های منحصر به فرد خانگی را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قدمت صابون های دست ساز

همان طور که می دانید در قدیم کارخانه ای وجود نداشته که برای انسان ها صابون آماده کند. به همین جهت تهیه صابون جزو وظایف مهمی بوده که زنان خانواده بر عهده داشتند.
در ابتدا صابون را از چربی حیواناتی مانند بز می ساختند. با گذشت زمان فرانسوی ها در قرن هفتم از روغن های زیتون و خوشبو کننده ها در تهیه صابون خانگی استفاده کردند که برای استحمام بسیار مناسب بود.
کم کم اروپا با سرعت بالایی صنعت تهیه و ساخت صابون را به دست گرفت. به طوری که الیزابت اول هر ماه یک بار استانداردهای جدیدی را برای تهیه و ساخت صابونی متفاوت ارائه می داد.
با گذشت زمان امروزه تهیه صابون خانگی جای خود را به تهیه در کارخانه ها داده است. ولی هنوز خیلی از افراد به ساخت صابون های خانگی یا خریداری این صابون ها که نوعی هنر دستی نیز به حساب می آیند، علاقه زیادی دارند.

چرا استفاده از صابون دست ساز بهتر است؟

شما می توانید به راحتی و کمتر از یک ساعت، با دانستن روش تهیه صابون خانگی برای چند ماه خودتان صابون های دست ساز تهیه کنید. به این ترتیب هم از طبیعی بودن صابون اطمینان دارید که آسیبی به پوست شما وارد نمی کند، هم هزینه ای حدود نصف صابون های موجود در فروشگاه ها، برای ساخت آن صرف کرده اید.
پیشنهاد ما به شما این است که چندین بار روش ساخت را انجام دهید تا بتوانید به مرور و طبق سلیقه خودتان، هر سبکی از صابون را که می خواهید درست کنید.
مزیتی که صابون های ساخت دست خودتان دارند این است که شما اطلاع دارید از چه موادی در ساخت آن ها استفاده کرده اید. به این ترتیب می توانید با خیالی آسوده از آن برای پوستتان استفاده کنید. زیرا همان طور که می دانید پوست انسان توانایی این را دارد که مواد سمی را جذب کند.
وقتی که شما پوستتان را در تماس با مواد شیمیایی تخریب کننده قرار می دهید، این سموم به مرور جذب بافت ها و عضلاتتان شده و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کنند. این مواد همچنین می توانند موجب آلرژی ها یا عفونت های باکتریایی شوند.
احتمالاً تا اینجای مقاله به اهمیت تهیه صابون خانگی پی بردید، پس برای آشنایی با روش تهیه این صابون های دست ساز مقاله را تا انتهای آن بخوانید.

طرز تهیه صابون دست ساز خانگی

حتماً تا اینجای مقاله علاقه مند به تهیه صابون خانگی شده اید. ولی قبل از هر اقدامی، باید تمامی لوازم مورد نیاز را آماده کنید. صابون های خانگی را می توانید با طیف وسیعی از چربی ها و خوشبو کننده ها بسازید. کره کاکائو، کره انبه و روغن هایی مانند زیتون، کرچک، آووکادو و نارگیل، همگی در تهیه صابون خانگی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
برای اینکه نتیجه کار شما صابونی با کیفیت شود، باید برای مواد اولیه آن از محصولات با کیفیتی استفاده کنید. از لوازم دیگری که برای تهیه صابون خانگی مورد نیاز هستند، می توان از مخلوط کن، ترازوی دیجیتال، لیوان، کاسه، قالب های صابون، سرکه سفید، قابلمه و بطری بزرگ نام برد. دقت داشته باشید بعداً از این وسیله ها برای آشپزی نباید استفاده کنید، چون مضر هستند.
شما می توانید بعد از اینکه دستورالعمل ساخت صابون را یاد گرفتید، طبق سلیقه خودتان برخی از موارد را تغییر دهید. سعی داشته باشید از گیاهان خشک مثل بابونه، اسطوخودوس و همچنین ترکیباتی مانند زردچوبه، قهوه، جو دوسر، بلغور و نمک دریایی که برای بدن بسیار مفید هستند، در ترکیبات ساخت تان استفاده کنید.

طرز تهیه صابون دست ساز خانگی

روش گرم و روش سرد در ساخت صابون دست ساز

به طور کلی دو روش برای تهیه صابون خانگی به نام های روش سرد و روش گرم، وجود دارد. تفاوت این دو روش در گرمایی است که استفاده می کنند.
به طوری که شما صابونی که به روش گرم تهیه می شود را باید در عرض چند روز استفاده کنید. ولی صابونی که با روش سرد تهیه شده باشد را می توانید مدت های طولانی نگه دارید.

مخلوط قلیاب صابون پزی

مهم ترین بخش تهیه صابون خانگی مخلوط قلیاب است. قلیاب ماده ای خطرناک است که در صورت بی احتیاطی، می تواند موجب سوختگی شود. پس شما قبل از شروع کار، باید اقداماتی که ایمنی لازم را داشته باشند انجام دهید و فضایی با تهویه مناسب را انتخاب کنید. در ابتدا بهتر است حتماً از دستکش و عینک نیز استفاده کنید و تمامی مواد را با دقت اندازه گیری کنید. سپس آب را در کاسه شیشه ای یا پلاستیکی بریزید. پس از آن قلیاب مخصوص صابون پزی را اندازه گرفته و به آب اضافه کنید.
در آخر مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و بلافاصله بعد از آن قاشق را با کمک آب بشویید. مخلوط آماده شده را پوشانده و در محلی خنک نگهداری کنید.

روش گرم در ساخت صابون خانگی

برای انجام این روش باید مواد زیر را آماده کرده و به دقت دستور العمل های گفته شده را انجام دهید:
– 140 گرم قلیاب صابون پزی
– مقداری روغن دلخواه
– 455 گرم روغن نارگیل
– 455 گرم روغن زیتون
– 345 گرم آب

فروش انواع روغن خوراکی

نکات ضروری طرز تهیه صابون خانگی

  • دقت داشته باشید محیط کار کاملاً تمیز باشد و کودکی در آن محیط نباشد. زیرا قلیاب مخصوص صابون ساختن که ترکیب آب و روغن است، بویی می دهد که استنشاق آن برای کودکان ضرر دارد.
  • روغن ها را به صورتی که مایع هستند، اندازه گیری کنید و روی شعله حرارت دهید. بعد از اینکه کمی گرم شدند، حرارت زیر آن ها را کم کنید.
  • یا از لیوان یکبار مصرف استفاده کنید، یا روی لیوان هایی که استفاده می کنید برچسب بزنید تا دیگر در آن ها نوشیدنی نخورید.
  • برای تهیه صابون خانگی حتماً دقت داشته باشید از لیوان های بزرگی استفاده کنید که مواد داخل آن ها سرریز نشوند.
  • برای جا به جا کردن مواد از دستکش و قاشق استفاده کنید و با دست خالی این کار را انجام ندهید. شما باید آب را داخل لیوان بزرگی بریزید و کم کم قلیاب مخصوص تهیه صابون خانگی را با قاشق به آن اضافه کنید.
  • مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • در این مرحله روغنی که داغ شده را به مخلوط تان اضافه کنید.
  • یادتان باشد اگر مواد در جایی ریخت، سریعاً آن جا را با سرکه و آب بشویید تا لکه ای باقی نماند.
  • اکنون شما باید هر 15 دقیقه مواد را چک کنید تا سفت شوند. این روند حدود 35 تا 55 دقیقه زمان می برد.
  • در این مرحله باید حرارت را خاموش کرده و ظرف را از روی گاز بردارید. در این قسمت کار، می توانید روغن های مخصوص یا خوشبو کننده ها را به دلخواه اضافه کنید.
  • خیلی سریع مواد را در قالب های مخصوص مقوایی، سیلیکونی یا پلاستیکی بریزید.
  • می توانید داخل قالب ها از کاغذ پوستی استفاده کنید و سپس آن ها را در جای خنک و خشک نگهداری کنید.
  • حتماً بعد از گذشت 24 ساعت صابون خانگی را از قالب جدا کنید و فوراً استفاده نکنید. چرا که صابون هایی که به روش گرم ساخته می شوند، باید
  • حدود 2 تا 3 هفته در جای خنک و خشک باشند، بعد مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت به پوست شما آسیب می رسانند.
  • شایان ذکر است، در صورت تمایل می توانید در مرحله آخر حرارت، رنگ دلخواهی که می خواهید را به صابون اضافه کنید.

طرز تهیه صابون خانگی

روش سرد در ساخت صابون خانگی

برای تهیه صابون خانگی به روش سرد، شما باید مقداری پایه صابون یا همان گلیسیرین خریداری کنید. سپس به شکل های مربع مربع بریده و داخل مایکروویو بگذارید. حتماً هر چند ثانیه آن ها را هم زده و زیر و رو کنید. درست لحظه ای که گلیسیرین ذوب شد، می توانید افزودنی هایی که تمایل دارید، مانند رنگ و خوشبو کننده ها را به مواد اضافه کنید.
توصیه می شود برای راحت تر خارج کردن صابون از قالب، کف قالب ها را روغن بزنید. سپس باید قالب ها را در یخچال قرار داده تا صابون به اصطلاح خودش را بگیرد. در این مرحله صابون را از قالب جدا کنید و برش بزنید. شما می توانید از قالب های طرح دار یا سمباده برای شکل دادن به آن ها استفاده کنید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۴۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

انواع پیکنومتر پیکنومتر که نام دیگر آن بطری وزن مخصوص است، یک وسیله ی پر کاربرد آزمایشگاهی است که معمولا از جنس شیشه و شبیه به بالن ژوژه ساخته شده است. و به منظور اندازه گیری چگالی مایعات یا دانسیته مورد استفاده قرار می گیرد. پیکنومتر دارای درب شیاردار شیشه ای است و لوله ی […]

مواد شیمیایی موجود در انواع شامپوها شامپوها یکی از پرکاربردترین محصولات بهداشتی هستند که در انواع مختلفی ساخته می شوند. دلیل این همه تنوع و گوناگونی به جهت تفاوت خواص این محصولات روی مو می باشد. موضوع اصلی این است شما باید بدانید که فرمولاسیون ساخت شامپو چیست و حاوی چه موادی است. به این […]

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری ! کمر انسان، در اکثر فعالیت های روزانه در معرض فشار قرار دارد. از طرفی اگر فشار زیادی وارد شود، دچار درد می‌شود و از سویی دیگر اگر فعالیت های روزانه بدی داشته باشیم به طور مثال بد بنشینیم یا فشار زیادی وارد کنیم، دچار درد خواهد شد. طبق آمار، […]

یکی از علل خرابی و کاهش عمر ترانس ها، ورود رطوبت به محفظه آنها و تاثیر این رطوبت بر روغن ترانسفورماتور است. سیلیکاژل ماده ایست که از سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است و دارای فرمول SiO2 است. عمده استفاده سیلیکاژل به عنوان رطوبت گیر است. این ماده توانایی بالایی در جذب رطوبت محیط اطراف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا