ترکیبات شیمیایی شامپو چیست

مواد شیمیایی موجود در انواع شامپوها

شامپوها یکی از پرکاربردترین محصولات بهداشتی هستند که در انواع مختلفی ساخته می شوند. دلیل این همه تنوع و گوناگونی به جهت تفاوت خواص این محصولات روی مو می باشد. موضوع اصلی این است شما باید بدانید که فرمولاسیون ساخت شامپو چیست و حاوی چه موادی است. به این ترتیب شما می توانید تشخیص دهید که چه شامپویی برای موهای شما مناسب است. در ادامه در خصوص فرمولاسیون شامپوهای مختلف و خصوصیات آن ها مطالبی را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ترکیبات شیمیایی شامپو چیست

فرمولاسیون ساخت شامپو

رایج ترین مواد شیمیای به کار رفته در شامپوها، یا به عبارتی فرمولاسیون کلی ساخت این محصولات بهداشتی به شرح زیر است:

ساخت شامپو
اجزا قسمت وزنی
لوریل سولفات تری اتانول آمین 40 درصد 22
سدیم دی میریسیل سولفات 60 درصد 18
ترکیب مولی اسید چرب و دی اتانول آمین (دی اتانول آمین الئات) 22
پروپیلن گلیکول 6
سدیم کلرید 6

البته باید خاطرنشان کرده که استفاده از یکسری از ترکیبات در شامپو به عنوان ماده مضر شناخته می شود که در تصویر زیر نشان داده شده است.

مواد مضر موجود در شامپو

شامپوی بدون سولفات چیست؟

همانطور که در جدول فرمولاسیون ساخت شامپو مشاهده می کنید، ترکیب های سولفاته که شامل سدیم لوریل اتر سولفات، آمونیوم لوریل اتر سولفات و سدیم لوریل سولفات هستند در فرمولاسیون شامپوها به کار برده می شوند. به طور کلی این ترکیبات موجب کف کردن شامپوها می شوند. کار اصلی این مواد حذف و از بین بردن روغن های موجود در موها و پوست سر شما است. به همین جهت موجب خشک شدن و شکنندگی موهایتان می شود. بنابراین به افرادی که دارای پوست های حساس هستند، توصیه می شود از شامپوهایی که بدون سولفات هستند استفاده کنند.

شامپوی بدون سولفات

انواع مختلف شامپو

به جهت تفاوتی که در جنس موهای افراد وجود دارد، لازم است فرمولاسیون ساخت شامپو برای هر یک از آن ها متفاوت باشد و با توجه به خواص موهایشان انتخاب شود. به همین منظور تولیدکنندگان شامپوهای بهداشتی با ترکیب مواد شیمیایی گوناگون، تنوع وسیعی از انواع گوناگون شامپو ایجاد کردند. در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

انواع شامپو

شامپوی مناسب استفاده روزانه

شامپوهای روزانه در واقع نوع عمومی از شامپو هستند که برای جنس های مختلف مو کاربرد و اثری یکسان دارند. این شامپوها معمولاً دارای سورفاکتانت های ضعیف هستند. شامپوهای روزانه اصولاً دارای مواد تمیز کننده فعال هستند که موی شما را سالم، مرطوب و براق می کنند. شایان ذکر است این نوع شامپو قلیایی نمی باشد، به همین جهت آسیبی به موی شما وارد نمی کند.

شامپوی مناسب موهای چرب

اصولاً شامپوهایی که برای موهای چرب مورد استفاده قرار می گیرند، به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم، دارای سالیسیلیک اسید نیز هستند. شایان ذکر است سالیسیلیک اسید نقش بالایی در از بین بردن و کم کردن چربی پوست سر، همچنین حذف سلول های مرده دارد.

شامپوی مناسب مو های رنگ شده

بهتر است بدانید، شامپوهایی که برای موهای رنگ شده ساخته و تولید می شوند، دارای روغن بادام، روغن آرگان، پروتئین و ویتامین E هستند. این شامپوها هیچ گونه مواد شیمیایی مثل ترکیبات سولفات دار یا پارابن را در فرمولاسیون ساخت شامپو ندارند. دقت داشته باشید که موهای رنگ شده با گذشت زمان ضعیف و شکننده می شوند. پس استفاده از شامپوی معمولی برای موهای رنگ شده موجب آسیب رساندن و ریزش موی شما می شود.
لازم به ذکر است، محصولات شوینده ای که برای موهای رنگ شده ساخته می شوند، ضمن اینکه به تقویت مو و پوست سر شما کمک می کنند، موجب تثبیت رنگ موی شما و حفظ شادابی آن می شوند.

شامپوی مناسب موهای خشک

بسیاری از افراد دارای موهای ضعیف و خشک هستند. پوست سر این افراد، به اندازه لازم روغن تولید نکرده و باعث محبوس شدن رطوبت داخل موها می شود. همچنین با بالا رفتن سن، پوست سر انسان ها در تولید چربی ضعیف می شود. به همین جهت شامپوهایی که معروف به آبرسان هستند در این مواقع اهمیت ویژه ای می گیرند. چرا که محصولات بهداشتی آب رسان موجب تعادل PHدر موها و حفظ رطوبت آن ها می شود.
فرمولاسیون ساخت شامپو برای موهای خشک را در جدول زیر مشاهده می کنید:

فرمولاسیون ساخت شامپوی موهای خشک
اجزا قسمت وزنی
تالک 400
نشاسته 150
خاک دیاتومه 450
اسانس 0.5 درصد

فرمولاسیون ساخت شامپوی ضد شوره

بی شک یکی از پرطرفدارترین شامپوها، شامپوی ضد شوره است. در زندگی های امروز عوامل زیادی مثل تغذیه، حساسیت، آلودگی هوا و مشکلات پوستی باعث ایجاد پوسته یا شوره سر می شود. برای از بین بردن این عارضه باید از شامپوهایی با فرمولاسیون خاص استفاده کرد. در این شامپوها، مواد شیمیایی مختلفی به محصولات بهداشتی مخصوص این کار اضافه می شوند. در اینجا به بررسی این مواد می پردازیم:

  • کتوکونازول
    کتوکونازول ماده ای است که به جهت دارا بودن خاصیت ضد قارچی به این شامپوها اضافه می شود. این ماده توانایی این را دارد تا از خارش، التهاب و پوسته شدن پوست سر که دلیل اصلی ایجاد شوره سر است، جلوگیری کند. به دلیل اینکه هیچ عوارضی در اثر استفاده از این محصولات گزارش نشده است، این شامپوها به جهت اثر بخشی خوبی که در برابر شوره سر از خودشان نشان داده اند، استفاده گسترده ای دارند.
  • کلیمازول
    این ماده نیز دارای خواص مشابه ای با کتوکونازول است و مانع پوسته شدن پوست سر می شود. کلیمازول همچنین برای درمان کردن عفونت های قارچی، التهاب و اگزمای پوست سر بسیار مفید واقع می شود.
  • سلنیوم سولفید
    این ماده در ابتدا به جای کتوکونازول با اثر گذاری بیشتر معرفی و مورد استفاده قرار گرفت. ولی مدتی بعد تحقیقات ثابت کرد که همان شامپوهای کتوکونازول دارای توانایی بیشتری در از بین بردن شوره های شدید سر هستند.
  • سالیسیلیک اسید
    سالیسیلیک اسیدها تحت عنوان ماده ای شیمیایی بسیار مؤثر برای از بین بردن پوسته سر و خارش آن مطرح می شوند. همین امر موجب شده که از این ماده علاوه بر شامپوهای ضد شوره، در فرمولاسیون بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار بگیرند.
  • قطران ذغالسنگ
    قطران سنگ، در واقع ترکیبی قطبی است که کاربردها و ویژگی های فراوانی دارد. تأثیری که این ماده در کم کردن رشد سلول های پوستی دارد، همچنین خاصیت ضد عفونی کردن، ضد التهاب و ضد قارچ بودن آن، این ماده را به عاملی قوی برای مبارزه با شوره سر تبدیل کرده است.
  • روی پروتیون
    اگر هیچ یک از مواد شیمیایی ای که در بالا گفتیم تأثیری در درمان شوره سر نگذاشت، علاج دوم برای از بین شوره سر، استفاده از این ماده است. ولی یادتان باشد استفاده از این ماده می تواند موجب بروز مشکلات حساسیتی پوستی و اگزما شود. به همین جهت استفاده از آن محدودیت های خاص خودش را دارد.

شایان ذکر است روغن درخت چای هم از ترکیباتی است که برای درمان شوره سر کاربرد دارد. تولید کنندگان، بسته به نوع شامپویی که آماده می کنند، در فرمولاسیون ساخت شامپو از این ماده استفاده می کنند.
فرمولاسیون ساخت شامپو برای موهای دارای شوره سر را در جدول زیر مشاهده می کنید:

فرمولاسیون ساخت شامپو ضد شوره
اجزا قسمت وزنی
آلکیل اتر سولفات 50
مخلوط یک قسمت دی اتانول آمین و دو قسمت اولئیک اسید 3
زینک پروتیون 2
منیزیم آلومینیوم سلولوز 1
هیدراکسی پروپیل متیل سلولوز 1
سدیم ادتا 0.2
اسانس 0.5
آّب تا 100

شامپوی خشک چیست؟

گاهی نام این دسته از شامپوها افراد را به اشتباه می اندازد. نکته اصلی که وجود دارد این است که این نوع از شامپوها موجب تمیز شدن موهای شما نشده و فقط توانایی از بین بردن چربی روی موها را دارد. شامپوی خشک بسته به نوع بافتی که موی شما دارد، ابتدا موجب کمتر چرب شدن پوست سرتان شده و در نهایت باعث چرب نشدن موهای شما می شود. استفاده مکرر از این نوع شامپو موجب خشکی پوست سر و آسیب دیدن بافت مو می شود. به همین جهت به افرادی که دارای چربی پوست سر هستند، توصیه می شود برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست سرشان، موهای خود را مرتب شست و شو دهند.

مضرات

فرمولاسیون ساخت شامپوی خشک طوری است که استفاده بیش تر از دو روز متوالی باعث خشکی و تحریک پوست سر می شود. همچنین استفاده از این شامپوها موجب بسته شدن منافذ سر شما شده و باعث ایجاد جوش های دردناک می شود. ضمناً این ماده می تواند صدماتی که گرما به موهای شما وارد می کند را تشدید کند.

کلام آخر

امروزه با توجه به رقابتی که در بازارهای دنیا در خصوص تولید محصولات بهداشتی و شامپوها وجود دارد، تولیدکنندگان این محصولات مجبورند برای حفظ موقعیت خودشان در بازار، اقدام به ایجاد فاکتورهای مختلف و جدیدی در فرمولاسیون ساخت شامپو بکنند. به همین جهت اکنون بیش از صدها نوع شامپو در دنیا وجود دارد. ولی دقت داشته باشید که بعضی برندها در این زمینه فرمولاسیون اصولی را اجرا نمی کنند و با این کار اطمینان به هر محصولی را سخت کرده اند. شما می توانید با اعتماد کامل به محصولات تماد کالا برای هرگونه خرید و فروش محصولات شیمیایی با ما تماس بگیرید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۸۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

معرفی کلی گلیسیرین و خواص گلیسیرین بر پوست و زیبایی گلیسیرین از جمله موادی است که از گذشته تاکنون برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو استفاده شدهاست. گلیسرین نه تنها برای مرطوب کردن پوست بلکه در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی استفاده میشود. گلیسیرین مایعی غلیظ، شفاف ، شیرین مزه و غیرسمی است و […]

تیترازول یا محلول استاندارد با نقطه ذوب ۱۵۵ تا ۱۵۷ درجه سانتی گراد با فرمول شیمیایی (CH2N4) یک پودر کریستالی زرد رنگ روشن و بی بو است و در حرارت دادن تجزیه می­شود و دود نیتروژن سمی از آن آزاد می­شود. تیترازول­ها در فرآیند­های صنعتی و مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از مشتقات […]

ارلن ارلن یا ارلن مایر فلاسک یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پرکاربرد بوده و این ظروف آزمایشگاهی به شکل مخروطی است. خرید ارلن انواع ارلن مایر درپیچ دار: جهت کشت و نگهداری مواد دهانه گشاد: جوشاندن مایعات، جداسازی و به حجم رساندن دهانه تنگ: عمدتا برای تیتراسیون و تبلور مجدد، میکروبیولوژی مورد استفاده است. مزیت ارلن دهانه تنگ […]

مواد شیمیایی موجود در انواع شامپوها شامپوها یکی از پرکاربردترین محصولات بهداشتی هستند که در انواع مختلفی ساخته می شوند. دلیل این همه تنوع و گوناگونی به جهت تفاوت خواص این محصولات روی مو می باشد. موضوع اصلی این است شما باید بدانید که فرمولاسیون ساخت شامپو چیست و حاوی چه موادی است. به این […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا