تشخیص سرطان از طریق صدای سلولها! (خبر)

محققان الیافی با پوششی از جنس نانوذرات طلا ساختند که قادر به شناسایی نیروهای بسیار کم، نظیر نیروی ایجاد شده در اثر حرکت باکتری در محلول می باشد. این ابزار صداهای بسیار ضعیف را نیز شناسایی می‌کند.

گروهی از محققان موفق به طراحی و ساخت الیاف نوری نانومقیاسی شدند که قادر به اندازه‌گیری مقدار بسیار کمی از نیرو است. این الیاف می‌توانند اختلالات ایجاد شده در اثر شناور شدن باکتری‌ها یا امواج صوتی ایجاد شده در اثر تپش سلول‌های قلبی را رصد کنند.

چنین قابلیت شناسایی می‌تواند به ما اجازه دهد تا سلول‌های منفرد را بررسی کرده و درصورت تغییر آن‌‌ها و تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی از وجود آن مطلع شویم. دونالد سیربولی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «نتایج این پروژه درهای تازه‌ای به سوی رهگیری برهم‌کنش‌ها و تغییراتی است که پیش از این رصد آن‌‌ها امکان‌پذیر نبوده است.»

پیشرفت در دنیای میکروسکوپی باعث شده تا دانشمندان بتوانند کوچکترین جزئیات را در دنیای اطراف مشاهده کنند. اما برای این که بدانیم و درک کنیم که در این مقیاس‌ها چه روی می دهد، به چیزی بیش از مشاهده مستقیم نیاز داریم. باید حس شود که دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. یکی از میکروسکوپ‌های کارآمد برای این کار، AFM است. البته این دستگاه نمی‌تواند برای سامانه‌های زیستی مناسب باشد. برای اندازه‌گیری نیرو در دنیای زیستی به یک راهکار جدید نیاز است. این گروه تحقیقاتی الیافی از جنس اکسید قلع ساختند که دارای پوششی از جنس پلیمر بوده که روی آن نانوذرات طلا قرار دارد.

تشخیص زودهنگام سرطان از طریق صدای سلولها

 

استفاده از این نانوالیاف بسیارآسان‌ است؛ به شکلی که الیاف را در محلول حاوی سلول‌های زنده یا باکتری غوطه‌ور می‌کنند. نور به سطح الیاف تابیده شده و با نانوذرات نقره برهم‌کنش می‌دهد. اصوات و نیروهای زیستی با نانوذرات طلا برخورد کرده و آن‌‌ها را به هم نزدیک می‌کند که این جریان روی لایه پلیمری تأثیر می‌گذارد.

نزدیک شدن نانوذرات به هم در الیاف ضمن تغییر الگوی برهمکنشی نور، موجب افزایش شدت آن نیز میشود. با استفاده از این فناوری می‌توان نیروهای بسیار کوچک نظیر حرکت تاژک در باکتری‌ها را نیز رصد کرد.

این گروه بعد از کالیبراسیون نشان دادند که حساسیت این روش 10 برابر بیشتر از AFM بوده و می‌تواند نیروهای کمتر از 160 فمتونیوتون یا صداهای کمتر از 30- دسیبل را نیز شناسایی کند.

فناوری جدید تشخیص سرطان (خبر)

 

منبع: https://www.sciencealert.com/nanoscale-optical-fibre-tool-created-to-listen-to-individual-cells

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


امتیازی ثبت نشده است.
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

مواد شیمیایی دارای کدبندی های بین المللی هستند که برای شناسایی مواد از این کد ها تحت عنوان “کدهای بین المللی مواد شیمیایی” استفاده می شود. در مقاله پیش رو به بررسی این سیستم های بین المللی می پردازیم. این کد های مواد شیمیایی برای شناسایی خطرات در حمل و نقل و یا استفاده ی […]

هات پلیت یا هیتر آزمایشگاهی وسیله ای است که برای حرارت دهی در آزمایشگاه ها استفاده میشود. این وسیله به صورت یک صفجه فلزی است که زیر آن المنت قرار دارد و گرم می شود. برخی از این هات پلیت ها همزن مغناطیسی نیز دارند که با استفاده از آنها می توان حین حرارت دادن، […]

یکی از ابزار های مورد استفاده در آزمایشگاه های بیولوژی و میکروبیولوژی جهت کشت و رشد دادن نمونه هایی مانند بافت و میکروارگانیسم ها دستگاه انکوباتور(incubator) است. انکوباتور با کنترل کردن میزان رطوبت، دما، فشار هوا، میزان دی اکسید کربن و  میزان اکسیژن شرایط مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم ها فراهم می […]

  تکنولوژی کاهش سرعت پرتو (Beam Deceleration Technology) در تصویربرداری SEM با بالاترین قدرت تفکیک  از نمونه های زیستی بدون تخریب آنها می باشد. دراین فناوری،  یک ولتاژ بایاس منفی روی نمونه اعمال می شودکه باعث کاهش انرژی پرتو فرودی می شود. در نتیجه الکترون های ساطع شده از نمونه اعم از بازگشتی و ثانویه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا