تشخیص سرطان از طریق صدای سلولها! (خبر)

محققان الیافی با پوششی از جنس نانوذرات طلا ساختند که قادر به شناسایی نیروهای بسیار کم، نظیر نیروی ایجاد شده در اثر حرکت باکتری در محلول می باشد. این ابزار صداهای بسیار ضعیف را نیز شناسایی می‌کند.

گروهی از محققان موفق به طراحی و ساخت الیاف نوری نانومقیاسی شدند که قادر به اندازه‌گیری مقدار بسیار کمی از نیرو است. این الیاف می‌توانند اختلالات ایجاد شده در اثر شناور شدن باکتری‌ها یا امواج صوتی ایجاد شده در اثر تپش سلول‌های قلبی را رصد کنند.

چنین قابلیت شناسایی می‌تواند به ما اجازه دهد تا سلول‌های منفرد را بررسی کرده و درصورت تغییر آن‌‌ها و تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی از وجود آن مطلع شویم. دونالد سیربولی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «نتایج این پروژه درهای تازه‌ای به سوی رهگیری برهم‌کنش‌ها و تغییراتی است که پیش از این رصد آن‌‌ها امکان‌پذیر نبوده است.»

پیشرفت در دنیای میکروسکوپی باعث شده تا دانشمندان بتوانند کوچکترین جزئیات را در دنیای اطراف مشاهده کنند. اما برای این که بدانیم و درک کنیم که در این مقیاس‌ها چه روی می دهد، به چیزی بیش از مشاهده مستقیم نیاز داریم. باید حس شود که دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. یکی از میکروسکوپ‌های کارآمد برای این کار، AFM است. البته این دستگاه نمی‌تواند برای سامانه‌های زیستی مناسب باشد. برای اندازه‌گیری نیرو در دنیای زیستی به یک راهکار جدید نیاز است. این گروه تحقیقاتی الیافی از جنس اکسید قلع ساختند که دارای پوششی از جنس پلیمر بوده که روی آن نانوذرات طلا قرار دارد.

تشخیص زودهنگام سرطان از طریق صدای سلولها

 

استفاده از این نانوالیاف بسیارآسان‌ است؛ به شکلی که الیاف را در محلول حاوی سلول‌های زنده یا باکتری غوطه‌ور می‌کنند. نور به سطح الیاف تابیده شده و با نانوذرات نقره برهم‌کنش می‌دهد. اصوات و نیروهای زیستی با نانوذرات طلا برخورد کرده و آن‌‌ها را به هم نزدیک می‌کند که این جریان روی لایه پلیمری تأثیر می‌گذارد.

نزدیک شدن نانوذرات به هم در الیاف ضمن تغییر الگوی برهمکنشی نور، موجب افزایش شدت آن نیز میشود. با استفاده از این فناوری می‌توان نیروهای بسیار کوچک نظیر حرکت تاژک در باکتری‌ها را نیز رصد کرد.

این گروه بعد از کالیبراسیون نشان دادند که حساسیت این روش 10 برابر بیشتر از AFM بوده و می‌تواند نیروهای کمتر از 160 فمتونیوتون یا صداهای کمتر از 30- دسیبل را نیز شناسایی کند.

فناوری جدید تشخیص سرطان (خبر)

 

منبع: https://www.sciencealert.com/nanoscale-optical-fibre-tool-created-to-listen-to-individual-cells

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


امتیازی ثبت نشده است.
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

پتاسیم سوربات چیست؟ پتاسیم سوربات (به انگلیسی “(Potassium sorbate”)) یک افزودنی شیمیایی با فرمول شیمیایی C6H7KO2  است. این ماده به طور گسترده ای در غذاها، نوشیدنی ها و محصولات مراقبت فردی استفاده می گردد. سوربات پتاسیم در واقع یک نمک بدون مزه و بی بو است. تولید پتاسیم سوربات به صورت سنتزی و از واکنش […]

یکی از لزومات یک آزمایشگاه، تامین کردن وسایل و ایجاد فضایی ایمن برای آزمایشگر ها است.یکی از وسایل مورد نیاز برای تامین ایمنی افراد ، عینک آزمایشگاهی است. چشم از اصلی ترین اعضای بدن است که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید فرد توان ادامه کار را نخواهد داشت و یا ادامه کار برای اون […]

تنوع بالای مواد شیمیایی در بعضی از مواقع موجب می شود بسیاری از مشتریان محصول مورد نظر خود را نیافته و سردرگم شوند. در این مقاله سعی بر این شده است تا با تمرکز بر دسته بندی مواد شیمیایی بر اساس کاربرد و تهیه لیست مواد شیمیایی این امکان به وجود آید تا مواد شیمیایی […]

با افزایش گازهای گلخانه ای و اثرات آنها بر کره زمین و همچنین محدود بودن منابع سوخت فسیلی، مدتی است که بشر بدنبال جایگزین کردن سوخت های فسیلی و کاهش آلاینده ها افتاده است. امروزه اتانول یکی از سوخت هایی است که کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده و استفاده از آن رو به رشد است.ولی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا