خودرو ها آبسوز می شوند (ساخت سلول سوختی با فناوری نانو) (خبر)

 

کشف تصادفی یک آلیاژ آلمینیوم که به شکل غیر معمولی با آب واکنش می‌دهد، می‌تواند اولین گام برای استفاده راحت و آسان از سلول‌های هیدروژنی برای سلول‌های سوختی و کاربردهای دیگر باشد. این کشف می‌تواند جایگزینی برای باتری ها و سوخت‌های مایع باشد.

این کشف زمانی به وقوع پیوست که پژوهشگران در یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارتش آمریکا، در تلاش برای ساخت یک آلیاژ بسیار قدرتمند بودند. در یکی از تست‌های معمول، آلیاژ در معرض آب قرار گرفت و شروع به واکنش کرد. این واکنش مدت زیادی ادامه پیدا کرد و آنجا بود که آن‌ها متوجه شدند به یک راه حل برای یکی از مهمترین مشکلات بشر رسیده اند.

ماشین تنها با افزودن آب حرکت خواهد کرد.

هیدروژن مدتها به عنوان سوختی سبز و تمیز شناخته می‌شد ذخیره سازی و جابجا کردن آن امر بسیار سختی بود. جنبه‌ی مهم این کشف این است که می‌تواند سیستم‌هایی بسیار فشرده تر داشته باشد. مشکل همیشگی با سوخت های هیدروژنی، حمل و نقل و ذخیره سازی آنها بوده است.

این آلیاژ جدید می‌تواند به شکل موثری با آب و اکنش دهد و تولید هیدروژن کند. از آنجایی که این آلیاژ و آب هردو پایدار و به راحتی قابل حل هستند، می‌توان از انها با عنوان سوختی بسیار مناسب استفاده کرد.

این آلیاژ جدید(که گروه در حال ثبت پتنت آن هستند)، از یک پودر چگال با دانه های در ابعاد چند میکرون آلومینیوم و یک یا چند فلز دیگر که در یک نانوساختار خاص مرتب شده اند، تشکیل شده است. اضافه کردن آب به این پودر باعث تولید اکسید آلومینیوم (یا هیدروکسید آن) و مقدار زیادی هیدروژن با بازده بسیار زیاد می‌شود. این ماده‌‌ی جدید در مقایسه با باتری‌های لیتیومی، در وزن یکسان، مقدار بیشتری انرژی را حمل می‌کند.

تا کنون تست‌های آزمایشگاهی برای این ماده نتیجه بخش بوده‌اند و به گفته‌ی پژوهشگران، به نظر می‌رسد مشکلی برای استفاده‌ی آن در ابعاد بزرگتر وجود نداشته باشد.

 

منبع:
https://www.newscientist.com/article/2142693-nano-aluminium-offers-fuel-cells-on-demand-just-add-water/

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

نبرو کمیتی برداری است که با واحدهایی مانند نیوتن و پوند اندازه گیری می شود. در مقاله پیش رو به معرفی این کمیت، واحد های آن و تبدیل این واحد ها به یکدیگر خواهیم پرداخت. فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی و ظروف آزمایشگاهی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با تبدیل واحد آنلاین […]

معرفی کلی گلیسیرین و خواص گلیسیرین بر پوست و زیبایی گلیسیرین از جمله موادی است که از گذشته تاکنون برای حفظ سلامت و شادابی پوست و مو استفاده شدهاست. گلیسرین نه تنها برای مرطوب کردن پوست بلکه در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی استفاده میشود. گلیسیرین مایعی غلیظ، شفاف ، شیرین مزه و غیرسمی است و […]

هگزان یا هیدرید هکسیل (به انگلیسی: Hexane) یک ترکیب آلی از دسته آلکان‌ها با شش اتم کربن است که فرمول شیمیایی آن CH3(CH2)4CH3 می­باشد. در نامگذاری آیوپاک (IUPAC) نرمال هگزان به آلکان راست زنجیر بدون شاخه ای اطلاق میشود که دارای زنجیری شیش کربنه به فرمول مولکولی C6H14 باشد هگزان ماده شیمیایی است که از نفت […]

در بسیاری از پروژه­ های آزمایشگاهی لازم است برای انجام آزمایش مورد نظر ابتدا شرایط و محیط مناسب برای آن آزمایش را فراهم کرد تا نتایج حاصل از آزمایش درست و با خطای کمتری بدست آید. یکی از این شرایط که تاثیر غیرقابل چشم­ پوشی در نتایج نهایی آزمایش دارد شستشوی ظروف آزمایشگاهی است. روش […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا