نکات ایمنی در آزمایشگاه

نکات ایمنی در آزمایشگاه چیست

در هنگام ورود به آزمایشگاه قبل از انجام هرگونه آزمایشی، لازم است که ابتدا نکات ایمنی مربوط به آزمایشگاه را مطالعه کرده و با وسایل و دستگاه­ های موجود در آزمایشگاه و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شویم.سپس به سراغ انجام آزمایش و انجام کارهای مربوطه می رویم. بنابراین  اولاً با یادگیری و اجرای کامل نکات و توصیه ­های ایمنی می­توانیم سلامتی خود و دیگران را در محیط آزمایشگاه حفظ نموده، ثانیاً با شناخت کافی و تسلط لازم در استفاده از امکانات آزمایشگاهی می­توانیم آزمایش­ های مربوطه را به درستی و با دقت لازم انجام دهیم. در ادامه با نکات ایمنی در آزمایشگاه آشنا می شویم.

فروش لوازم ایمنی آزمایشگاه

آشنایی با نکات ایمنی در آزمایشگاه ­های شیمی

برای امنیت در آزمایشگاه نکات بسیاری باید رعایت شود هر چند رعایت این نکات به تنهایی سلامت آزمایش کننده را تضمین نمی­ کند، اما احتمال بروز خطرات را به حداقل کاهش می ­دهد. در یک آزمایشگاه ایمن و استاندارد و در صورت رعایت موارد ایمنی حوادث و جراحات به ندرت اتفاق می­افتند. در هنگام ورود به آزمایشگاه، باید از خطرات مواد شیمیایی و خطرهای ممکن در آزمایش­ ها اطلاعات کافی داشته باشید. اهمیت این­که محققان بدانند چه خطرهایی در آزمایشگاه وجود دارد، چگونه از آنها دوری جویند و در صورت خارج شدن آزمایش از کنترل چگونه عمل کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست.

فروش تجهیزات آزمایشگاهی

نکات ایمنی در آزمایشگاه چیست

در آزمایشگاه چه نکات مهمی را باید رعایت کنیم؟

  • هرگز بدون روپوش، دستکش، عینک و سایر وسایل ایمنی مناسب آزمایش را شروع نکنید. رنگ روپوش بهتر است سفید باشد تا وجود لک و آلودگی را بهتر نشان دهد. باید بدانیم که برای کار با برخی مواد خاص استفاده از تجهیزات ایمنی ویژه و اختصاصی لازم ا ست. یعنی باید از دستکش و ماسک و سایر وسایل مخصوص برای کار با آن مواد استفاده کنیم و تجهیزات ایمنی معمولی کارآیی لازم را ندارند. لذا قبل از استفاده از هر نوع ماده شیمیایی میزان سمیت و خطر آفرینی آن را از مسئول خود سؤال نمایید.
  • هرگز حجم و مقادیر لازم گفته شده در آزمایش را افزایش ندهید زیرا اگر واکنش میان مواد شیمیایی شدید باشد در این صورت خطر انفجار وجود دارد.
  • هرگز از وسایل معیوب و شکسته استفاده نکنید. استفاده از این وسایل می­تواند منجر به بروز خطرات جدی شود.
  • هرگز آزمایش در حال اجرا را بدون مراقبت رها نکنید. در صورت نیاز اجباری به ترک محل، مسئول خود را مطلع سازید.
  • هرگز ظروف حاوی مواد و محلول ­ها را بدون درپوش محکم نگهداری نکنیم تا ضمن جلوگیری از آلودگی هوای آزمایشگاه، از آلودگی نمونه­ها با مواد خارجی جلوگیری شود.
  • مواد مورد استفاده را فقط به میزان مصرف در روی میزها نگهداری و بقیه را در محل مناسب انبار نمایید.
  • با علائم و هشدارهای ایمنی آشنا شوید.
  • روی میزها را خالی از تجهیزات و مواد غیر لازم نگهدارید.
  • از هرگونه خوردن و آشامیدن در محیط آزمایشگاه پرهیز کنید.
  • هنگام شستشوی ظروف و وسایل شیشه­ای، ابتدا شیر آب را باز نموده و منتظر یکنواخت شدن جریان آب و ثابت شدن فشار آن شوید و سپس وسایل مورد شستشو را در مسیر جریان آب قرار دهید تا از رها شدن وسایل از دست (در اثر فشار ناگهانی آب) و شکستن آنها جلوگیری شود.
  • هیچگاه بخارات ناشی از آزمایش را مستقیماً بو نکرده و از تماس مستقیم مواد شیمیایی و محلول ها با دست اجتناب کنید.
  • نانوذرات به دلیل کوچکی اندازه توانایی نفوذ از پوست به داخل بدن را دارند لذا از تماس آنها با دست اجتناب کرده و در صورت تماس پوست خود را آب سریعاً شست و شو دهید.
  • از انجام شوخی­ های بی مورد و دویدن یا فعالیت بیش از حد شتاب زده در آزمایشگاه اجتناب کنید.
  • برای رقیق کردن اسیدهای غلیظ و به خصوص اسید سولفوریک باید با احتیاط و به تدریج اسید را به آب اضافه کنید و سریعاً محلول را به هم بزنید و مراقب باشید تا هیچگاه برخلاف آن عمل نکرده و آب را به اسید اضافه نکنید زیرا مخلوط شدن اسید و آب همواره گرمای زیادی تولید می­ کند و در صورتی که آب به اسید اضافه شود به دلیل خروج سریع حباب­های حاصل از گرمای واکنش قطرات اسید به اطراف پاشیده می­ شود.
  • در صورت ریخته شدن مواد شیمیایی به سرعت مسؤول مربوطه را با خبر کنید. توجه کنید موادی که با آن ها کار می­ کنید بی خطر نیستند و ممکن است مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. در صورت ریختن ماده شیمیایی بر روی لباستان، با احتیاط لباس را خارج کرده و فوراً قسمتی از پوست که به ماده شیمیایی آغشته شده با مقادیر زیاد آب بشویید و تمام مدت، مسئول آزمایشگاه را در جریان کار خود قرار دهید. باید بخاطر داشته باشیم که عدم رعایت هر کدام از نکات ساده بالا می­تواند منجر به حادثه گردد. حوادثی که شاید خیلی دور از ذهن باشند اما بعد از وقوع، فرصتی برای جبران نخواهد بود.

امیدوارم نکات ایمنی در آزمایشگاه برای شما مفید واقع شده باشد. تجربه های خود را در آزمایشگاه با ما و کاربران سایت در میان بگذارید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۳۶ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

دستگاه DSC برای اندازه ­گیری اختلاف جریان گرما بین نمونه و مرجع طراحی شده است. دو نوع دستگاه متداول کالری ­سنجی روبشی افتراقی وجود دارد: کالری ­سنجی روبشی افتراقی مبتنی بر اندازه ­گیری شار حرارتی(Heat flux DSC) و کالری­ سنجی روبشی افتراقی مبتنی بر اندازه­ گیری توان الکتریکی(Power-compensated DSC). درخواست آنالیز حرارتی dsc به کالری […]

امروزه به دلیل زایمان های سزارین و همچنین افزایش تولد زودرس در نوزادان، توصیه ی پزشکان این است که نوزاد 72 ساعت در دستگاه انکوباتور نوزاد تحت مراقبت باشد و بلافاصله در محیط بیرون قرار نگیرد. دستگاه انکوباتور نوزاد دستگاهی است دارای محفظه بسته که با کنترل دما و رطوبت داخل آن، مناسب برای نگهداری […]

مواد شیمیایی دارای کدبندی های بین المللی هستند که برای شناسایی مواد از این کد ها تحت عنوان “کدهای بین المللی مواد شیمیایی” استفاده می شود. در مقاله پیش رو به بررسی این سیستم های بین المللی می پردازیم. این کد های مواد شیمیایی برای شناسایی خطرات در حمل و نقل و یا استفاده ی […]

پیکنومتر وسیله ای آزمایشگاهی برای اندازه گیری چگالی مایعات با دقت بالا است. در مقاله پیش رو به معرفی ای اجمالی در مورد پیکنومتر خواهیم پرداخت و در ادامه، روش تعیین چگالی مایعات با استفاده از آن را آموزش میدهیم. فروشگاه تمادکالا این امکان را فراهم کرده است تا با خرید آنلاین پیکنومتر ، تجربه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا