آشنایی با آب مقطر، آب دی یونیزه، آب اکسیژنه و آب ژاول

احتمالا شما هم تا بحال اسم موادی مانند آب ژاول، آب اکسیژنه و آب مقطر را شنیده اید و با خود فکر کرده اید که این مواد چی هستند و تفاوتشان در چیست. در مقاله پیش رو قصد داریم هرکدام از این مواد را معرفی کرده و با یکدیگر مقایسه کنیم.

در ادامه به معرفی هرکدام از این سه ماده می پردازیم تا ببینیم که اصلا هرکدام از این مواد چه هستند.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه و تفاوت آنها

آب مقطر

آب مقطر در واقع همان آب خالص(H2O) است. علت این نامگذاری آن است که برای بدست آوردن آب خالص از آب معمولی ای که دارای ناخالصی است، آنرا بخار کرده و با استفاده از برج تقطیر دوباره میعان می کنند. طی این فرآیند ناخالصی های آب در زمان بخار شدن آن رسوب می کنند و آب خالص دوباره میعان می شوند.

فروش آب مقطر

آب دی یونیزه

آب دی‌یونیزه نیز همان آب مقطر است، تنها با این تفاوت که علاوه بر انجام مراحل تقطیر، یون های آن نیز زدوده شده اند و به کمترین مقدار ممکن رسیده اند.

برای زدودن یون های آب، آب از بستر رزینی کاتیونی و آنیونی عبور کرده و یون های H+ و OH- آن خنثی می شوند.

از روش اسمز معکوس نیز ممکن است استفاده شود. در این روش با استفاده از یک غشا نیمه تراوا میتوان آب خالص با درجه خلوص بسیار بالا تهیه کرد.

آب دی یونیزه یا آب یون زدوده، در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیار زیادی دارد. همچنین از این آب برای تزریقات و رقیق کردن داروهای تزریق نیز استفاده می شود.

آب ژاول

آب ژاول به کلی با آب مقطر متفاوت است. این مایع با عنوان سدیم هیپوکلریت(NaClO)، سفیدکننده یا وایتکس نیز شناخته می شود. این محلول عمدتا برای گندزدایی، سفید کردن و بوزدایی استفاده می شود. این محلول دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است که خاصیت ضد عفونی کنندگی آن نیز بدلیل آزادسازی کلر آزاد است.

آب ژاول در بیمارستان ها و صنایع کاربرد زیادی دارد. همچنین وایتکس در خانه کاربرهای زیادی دارد.
فروش آب ژاول

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید(H2O2) یک مابع آبی رنگ است که معمولا برای ضدعفونی و به عنوان سفیدکننده نیز استفاده می شوند. آب اکسیژنه خواص نسبتا مشابهی با ژاول دارد و در کاربردهای زیادی با یکدیگر مشابهت دارند.
فروش آب اکسیژنه
در ادامه به بررسی کاربرد های آب ژاول و آب اکسیژنه و تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت های آب اکسیژنه و آب ژاول

  • آب ژاول معمولا ماده ای در دسترس است و در تمام خانه ها نیز یافت میشود اما این ماده سازگاری مناسبی با محیط زیست ندارد. آب اکسیژنه جایگزین مطابق با محیط زیستتری است.
  • مشکل سدیم هیپوکلریت این این است که در ادامه میتواند تولید مواد سمی دیگری بکند.
  • مزیتی که هیدروژن پراکسید(آب اکسیژنه) دارد این است که میتواند به سادگی به اکسیژن و آب تجزیه شود و ضرری برای محیط زیست ندارد. حتی آب اکسیژنه به طور طبیعی نیز تشکیل می شود.
  • بسیاری از فرآیندهای صنعتی که تا به امروز از آب ژاول استفاده میکردند. در حال هدایت به سمت آب اکسیژنه که جایگزین سبزتری است هستند. یکی از این موارد اکسیدانی است که برای مو استفاده می شود.
  • آب ژاول هزینه کمتری نسبت به آب اکسیژنه دارد.
  • آب ژاول سرعت سفیدکنندگی بیشتری نسبت به آب اکسیژنه دارد.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۴۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

عاملهای تجربی موثر در نتایج آنالیزهای حرارتی نتایج آنالیز حرارتی تحت تأثیر عواملی نظیر ابعاد و جرم نمونه، نرخ‌های گرمادهی (یا سرمادهی)، فضای محیط نمونه و حتی سابقه حرارتی و مکانیکی نمونه، قرار میگیرد. متقاضیان گرامی باید هنگام سفارش به این نکته توجه کنند. در صورت یکسان نبودن عاملهای دستگاهی و تجربی، بدست آوردن نتایج […]

گرافن یکی از موادی است که با  گسترش فناوری نانو، کاربردهای بسیاری در سراسر جهان یافته است. با این حال شاید برای عده ای سوال باشد که تفاوت “گرافن” و “گرافن اکساید” در چیست. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ بدهیم. برای شناخت گرافن اکساید، ابتدا لازم است با گرافن آشنا شویم. […]

انتخاب سایز کفش مساله بسیار مهمی است. در صورتی که سایز کفش مناسب اندازه پای شما نباشد، ممکن است صدمات بسیار بدی به پاها، زانو، لگن و ستون فقرات شما وارد شود. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم تا مقاله ای برای انتخاب سایز کفش و آشنایی با انواع قالب ها و استانداردهای سایز […]

تعریف دماسنج طبی به طور کلی دماسنج وسیله است که دما را در واحد های مختلف دما را اندازه گیری می نماید. رایج ترین نوع دماسنج هایی که امروز بسیار از آن استفاده می شود می توان به دماسنج های دیجیتالی، الکلی و جیوه ای اشاره نمود. دماسنج پزشکی دماسنج پزشکی یا دماسنج طبی که […]

یک پاسخ به “آشنایی با آب مقطر، آب دی یونیزه، آب اکسیژنه و آب ژاول”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا