مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی

فرایند دباغی یا چرمسازی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف ‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می ‌کند. این ماده طبیعی پایدار “چرم” نام دارد که کاربردهای بسیاری نیز دارد. در مقاله پیشرو به معرفی فرآیند دباغی و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن خواهیم پرداخت.

شرکت تماد کالا این امکان را فراهم کرده است تا از خدمات  فروش مواد شیمیایی استفاده کنید و انواع ماده شیمیایی را سفارش دهید.

چرمسازی یا دباغی مراحل مختلفی دارد که در طی آنها پوست خام به چرم تبدیل میشود. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

شستشو و خیساندن پوست

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی

در این مرحله پوست ها نمک سود میشوند. آب سرد از روی پوست های نمک سود شده عبور داده میشود و نمک در آب حل میشود. با اینکار پوست مقداری آبدار میشود. همچنین در این فرآیند برخی از پروتئین های موجود در پوست به همراه خون و دیگر پروتئین های محلول در آب از پوست خارج میشوند. خروج این پروتئین ها باعث افزایش کیفیت چرم میشود.

در این مرحله معمولا از مواد ضد باکتری(غالبا ترکیبات کلر) نیز استفاده میشود.

در این مرحله میتوان از موادی مانند سولفید سدیم(S2Na) یا تترا سولفید سدیم(4s2Na) در آب استفاده کرد تا باعث سست شدن ریشه مو میشوند.

در این مرحله پروتئین های محلول در آب از پوست جدا شده، پوست با جذب آب به حالت طبیعی خود باز میگردد و برای مراحل بعدی آماده میشود.

آهک دهی

در این مرحله عملیات آهک دهی روی پوست صورت میگیرد. با بالابردن pH خون، ریشه موها سست شده و به حذف پروتئینها و چربی های زائد پوست کمک میشود. با قرار گرفتن پوست در این محیط، بدون آسیب به کلاژن پوست، مولکولهای کراتینی مو شکسته میشوند.

لش زدایی

پس از مرحله آهک دهی، لازم است که تمامی بافت های غیرضروری پوست، حذف شوند. در این مرحله با استفاده از دستگاهی به نام لش‌بر، گوشت ها و دیگر بافت های اضافی باقیمانده روی پوست از آن جدا شده و باعث میشوند مواد شیمیایی ای که در مراحل بعدی استفاده میشوند، به طور یکنواخت به پوست نفوذ کنند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی

آهک زنی چرم و موگیری

پس از لش زدایی باید پشم و مو و دیگر پروتئین های زائد را از پوست جدا کرد. برای اینکار آنرا در محلول اب آهک قرار میدهند و به آن اندکی سولفید سدیم نیز می افزایند. این ترکیب کندن پشم و مو را سرعت می بخشد.

در کنار سولفید سدیم از ترکیبات دیگری مانند متیل آمین، سولفیدات سدیم و کربنات سدیم نیز استفاده میشود؛ این مواد برای تسهیل فرایند موگیری هستند.

حذف آهک

آهک باقیمانده از مرحله قبل باید کاملا حذف شود زیرا ممکن است مرحله رنگ آمیزی را دچار مشکل کند. برای این منظور از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی مانند نمکهای آمونیوم، بی سولفیت سدیم، اسید سولفوریک و … استفاده میشود.

قلیایی کردن

پوست را در یک محلول قلیایی به همراه نمک های آمونیوم میخوابانند که در نتیجه آن، اثر آنزیم ها افزایش داده میشود و سطح پوست صاف و تمیز میشود. ضمنا انعطاف پذیری پوست نیز افزایش می یابد.

حذف چربی

پوست بعضی حیوانات چربتر است و نیاز به مرحله ای جداگانه برای حذف چربی دارد. در این مرحله معمولا از هیدروکسید سدیم برای تبدیل چربی به صابون و شستن آن با آب استفاده میکنند.

رنگ آمیزی چرم

برای رنگ آمیزی چرم از مواد رنگی آلی و مواد رنگی معدنی ای مانند اکسید روی و کرومات سرب استفاده میشود.

در مقاله بالا سعی شد مراحل تولید چرم بیان شده و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی نیز نام برده شوند. امیدواریم مقاله مفید واقع شده باشد. ضمنا میتوانید مواد شیمیایی نامبرده شده در بالا را از تمادکالا خریداری کنید.

 

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۳۶ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

فرایند دباغی یا چرمسازی، پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف ‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می ‌کند. این ماده طبیعی پایدار “چرم” نام دارد که کاربردهای بسیاری نیز دارد. در مقاله پیشرو به معرفی فرآیند دباغی و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن خواهیم پرداخت. شرکت تماد کالا این امکان […]

تنوع بالای مواد شیمیایی در بعضی از مواقع موجب می شود بسیاری از مشتریان محصول مورد نظر خود را نیافته و سردرگم شوند. در این مقاله سعی بر این شده است تا با تمرکز بر دسته بندی مواد شیمیایی بر اساس کاربرد و تهیه لیست مواد شیمیایی این امکان به وجود آید تا مواد شیمیایی […]

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

تعریف دماسنج طبی به طور کلی دماسنج وسیله است که دما را در واحد های مختلف دما را اندازه گیری می نماید. رایج ترین نوع دماسنج هایی که امروز بسیار از آن استفاده می شود می توان به دماسنج های دیجیتالی، الکلی و جیوه ای اشاره نمود. دماسنج پزشکی دماسنج پزشکی یا دماسنج طبی که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا