معرفی انواع تیترازول ها و کاربردهای آنها

تیترازول یا محلول استاندارد با نقطه ذوب ۱۵۵ تا ۱۵۷ درجه سانتی گراد با فرمول شیمیایی (CH2N4) یک پودر کریستالی زرد رنگ روشن و بی بو است و در حرارت دادن تجزیه می­شود و دود نیتروژن سمی از آن آزاد می­شود. تیترازول­ها در فرآیند­های صنعتی و مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از مشتقات تیترازول در تعیین کمیت فعالیت تنفسی سلول­های زنده در کشت سلولی کاربرد و برای تصفیه مایعات بیولوژیکی استفاده می­شود.

در شیمی، کارایی و نحوه استفاده از تترازول در مشخص کردن مواد موجود در ساختار دارای اهمیت زیادی است. این محلول غلظت محلول مجهول یا همان آنالیت، از واکنش بین تیترازول و آنالیت را مشخص می­کند و غلظت دقیق و مشخصی دارد. در تیتراسیون های حجم سنجی تیترازول به عنوان محلول استاندارد دارای بیشترین کاربرد می­باشد. از محلول های استاندارد معمولا در انواع روش های تیتراسیون استفاده می­شود که برای تعیین مقدار ماده، روش مناسبی می­باشد.

تیترازول تیوسولفات سدیم 0.1 نرمال

ویژگی­های تیترازول استاندارد

غلظت آن باید با گذر زمان ثابت باقی بماند، سرعت واکنش آن با نمونه باید سریع باشد، واکنش بین ماده استاندارد و نمونه باید به طور کامل صورت بگیرد و نقطه تعادل به راحتی قابل تشخیص باشد.

کاربرد کلی آن ها استفاده در تیتراسیون، حجم سنجی و کامپلکسومتری می­باشد، این محلول با درصد خلوص و غلظتی کاملا دقیق و مشخص شده برای تولید محلول به جهت حجم سنجی مورد استفاده قرار می­گیرد، تیترازول سود، پتاس، اسید اگزالیک،اسید سولفوریک، تیوسولفات سدیم از جمله تیترازول های پر کاربرد هستند. هر کدام از این مواد به شکل آمپول استفاده می­شود.

انواع تیتراروزل ها

  • تیترازول اسید کلریدریک ( HCl )
  • تیترازول ید (I2)
  • تیترازول سود ( NaOH )
  • تیترازول اسید سولفوریک ۱/۰ نرمال(H2SO4)
  • تیترازول نقره نیترات (AgNO3)
  • تیترازول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (C10H16N2O8)
  • تیترازول بافر
  • تیترازول پتاس ( KOH )
  • تیترازول اسید اگزالیک (C2H2O4)
  • تیترازول تیوسولفات سدیم(Na2S2O3)

کاربرد تیترازول ها

تیترازول اسید کلریدریک

یک محلول استاندار که در تیتراسیون و اندازه گیری حجم و عمدتاً برای تیتراسیون بازها استفاده می شود.  به صورت مایع و آمپول موجود و غلظت آن ۰.۱ مولار است.

تیترازول ید

در درمان بیماری­های غده تیروئید از جمله کمبود ید ،پرکاری تیروئید و محافظت از غده تیروئید در برابر اثرات تشعشعات، غربالگری سرطان دهانه رحم، می تواند زخم­های بسیار کوچک را ضد عفونی کند، می­توان برای ضدعفونی اضطراری آب آشامیدنی و محلول لوگول در صنعت آکواریوم دریایی استفاده می­شود.

تیترازول سود

بدون رنگ و بوی مشخص، خوراکی، محلول در آب، دارای خواص بازی قوی است، بسته بندی این محصول به صورت آمپولی می­باشد.کاربرد آن در تیتراسیون مواد اسیدی به منظور سنجش غلظت، صنایع مختلف شیمیایی، در کامپلکسومتری است.

تیترازول سدیم هیدروکسید

تیترازول اسید سولفوریک

خورنده، محلول بی بو و بی رنگ، محلول در آب است و دارایی خاصیت اسیدی قوی می­باشد و در داروسازی و تیتراسیون محلول های قلیایی با غلظت نامشخص، در صنایع دارویی و شیمیایی، در تیتراسیون بازها و الکترولیت ها کاربرد دارد.

تیترازول نقره نیترات

در آمپول های با حجم مشخص به فروش می رسد، غلظت آن ۰.۱ مولار است، در واقع این ماده محلولی استاندارد است که برای عمل تیتراسیون و از آن در تیتراسیون و حجم سنجی ها استفاده می­شود.

تیترازول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید

در آزمایشگاه های هماتولوژی به عنوان حفظ سلول های خونی به عنوان ماده ضد انعقاد مناسب، توانایی پیوند با تعدادی از عناصر را داشته و با اتصال به کلسیم می تواند آنرا از محیط خارج نماید.

تیترازول بافر

حفاظت عالی در برابر خوردگی و زنگ زدگی، عملکرد پوشش عالی که از سایر گزینه ها بهتر عمل میکند، حداکثر مقاومت در برابر عناصری مانند باد، باران و هوای نمکی، تا ده سال پس از استفاده نیاز به تعمیر و نگهداری کم یا بدون نیاز است، به راحتی اعمال  و بدون هر گونه آشفتگی یا بخار حذف می­شود و راه حل مقرون به صرفه برای محافظت از سطوح بیرونی است.

تیترازول پتاس کاستیک

یک محلول آبی رنگ با خاصیت قلیایی است و از این تیترازول برای خنثی کردن اسیدها، انجام فرآیند­های تیتراسیون، کامپلکسومتری، داروسازی،لوازم آرایشی، نمک های پتاس مختلف، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی و آلکالین باتری استفاده می­شود. خورنده برای فلز و بافت بدن، این محلول بی بو و بی رنگ است، محلول در آب است و ویژگی بازی دارد.

تیترازول اسید اگزالیک

محلول تیترازول اسید اگزالیک ۰.۱ نرمال یک محلول آبی اسید آلی می­باشد و دارای خاصیت اسیدی بسیار قوی می­باشد. در صنایع مختلف شیمیایی، به عنوان سفید کننده ، عامل کاهنده در واکنش های اکسیداسیون – احیا، در داروسازی برای تولید برخی آنتی بیوتیک ها و به عنوان حلال استخراجی کاربرد دارد.

تیترازول تیوسولفات سدیم

مزایای آن شامل خلوص و دقت بالا، غیر فرار، حلالیت، مقرون به صرفه، تضمین کیفیت است. در تیتراسیون و حجم‌سنجی (ترکیبات حاوی کلر)، کمپلکسومتری، درمان مسمومیت با سیانید، درمان بیماری پیتریازیس- ورسیکالر (بیماری پوستی- قارچی)، درمان سمیت کلیه و استخراج طلا کاربرد دارد.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اون آزمایشگاهی چیست آون یا فور های آزمایشگاهی یکی از لوازم ضروری آزمایشگاه ها است که در تمام آزمایشگاه های صنعتی و پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آون ها به منظور خشک کردن و استریل کردن ظروف آزمایشگاهی استفاده می‌شود. کارخانجات سازنده آون ها، به منظور انجام فعالیت های مختلف آون، انواع گوناگونی از […]

یکی از ابزار های مورد استفاده در آزمایشگاه های بیولوژی و میکروبیولوژی جهت کشت و رشد دادن نمونه هایی مانند بافت و میکروارگانیسم ها دستگاه انکوباتور(incubator) است. انکوباتور با کنترل کردن میزان رطوبت، دما، فشار هوا، میزان دی اکسید کربن و  میزان اکسیژن شرایط مورد نیاز برای زنده ماندن و رشد میکروارگانیسم ها فراهم می […]

چشم بند وسیله ای است برای ایجاد خوابی راحت تر. این وسیله اکثر برای آدم هایی که وجود نور باعث بیخوابی در آن ها شده استفاده می‌شود ولی در برخی مکان ها مانند هواپیما که توانایی تاریک کردن مکان برای خواب را ندارید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چشم بند ها اغلب از پنبه و […]

آشنایی با انواع انکوباتور انکوباتور یکی از لوازم پرکاربردی است که بسته به نوع استفاده دارای 3 مدل صنعتی، پزشکی و آزمایشگاهی است. کار اصلی انکوباتور تامین شرایط لازم مانند رطوبت، دما، اکسیژن، کربن دی اکسید و گرمای لازم برای زنده ماندن و رشد را فراهم می کند. اجزای انکوباتور انکوباتور بسته به نوع و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا