شرایط نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه

مواد شیمایی میتوانند خطرات بالقوه ای برای انسان و محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل هم هست که باید در نگهداری آنها موارد مختلفی رعایت شوند تا این خطر به کمترین مقدار خود برسد. در مقاله پیش رو به اقدامات لازم برای نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها خواهیم پرداخت.

شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی برگه ای را به همراه آنها ارائه میدهند که ویژگی ها و خطرات آنها را در این برگه ها لیست کرده و در مورد اقدامات لازم برای آنها توضیح داده است. این برگه ها با نام برگه ایمنی مواد شیمیایی(MSDS) شناخته میشوند. سایت تمادکالا این برگه های ایمنی را از شرکت سازنده دریافت کرده و در اختیار خریداران قرار میدهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برگه ایمنی مواد شیمیایی، میتوانید مقاله “MSDS چیست؟” را مطالعه فرمایید.

مهمترین اصلی که در نگهداری مواد شیمیایی حائز اهمیت است، نگهداری موادی است که با یکدیگر سازگار نیستند(به هردلیل کنار هم قرار گرفتن این مواد میتواند خطرناک باشد). باید دقت شود که در نگهداری حتما این مواد به دور از یکدیگر(از لحاظ فیزیکی) نگهداری شوند.

کابینت های نگهداری مواد شیمیاییقفسه نگهداری مواد شیمیایی

در تمامی آزمایشگاه هایی که از مواد شیمیایی استفاده میکنند، قفسه هایی مخصوص قرار دادن مواد تعبیه شده است. مواردی در رابطه با نگهداری مواد در این قفسه ها قابل توجه است که در ادامه آمده است.

  • قفسه ها باید دارای لبه باشند که مانع از سر خوردن و افتادن مواد شیمیایی شود.
  • این قفسه ها باید به محکمی به دیوار و زمین پیچ شده باشند.
  • قفسه هایی که در آنها مواد حساس به نور قرار میگیرند، باید دارای در مات باشند تا جلوی ورود نور به قفسه و ماده را بگیرند.
  • در کنار هر قفسه باید برگه ایمنی مواد شیمیایی درون اون قفسه موجود باشد تا استفاده کننده بتواند به سادگی به آنها دسترسی داشته باشد.
  • قفسه بندی تمام مواد باید مشخص باشد و لیستی نگهداری شود که دقیقا مشخص باشد در هر قفسه چه موادی وجود دارند.
  • مواد خورنده حتما باید در قفسه های دارای در نگهداری شوند.
  • تمامی مواد درون قفسه ها باید دارای علامت GHS مواد شیمیایی باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد GHS ها، میتوانید مقاله “علائم خطر مواد شیمیایی (GHS ها)” را مطالعه فرمایید.

شرایط آزمایشگاه برای نگهداری مواد شیمیایی

نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه

خود آزمایشگاه هایی که مواد شیمایی درون آنها نگهداری میشوند نیز باید دارای ویژگی هایی باشند. که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.

  • لازم است آزمایشگاه دارای کپسول آتش نشانی باشد. نوع این کپسول باید متناسب با ماهیت مواد شیمیایی انبار شده باشد. معمولا کپسول آتش نشانی پودری برای مواد شیمیایی مناسبتر است.
  • آزمایشگاه باید دارای دو سطل شن باشد که در صورت وقوع حریق، از آن بتوان برای خاموش کردن آتش استفاده کرد.
  • آزمایشگاه باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد. این سیستم تهویه باید دایما درحال کار و تهویه هوا باشد.
  • در آزمایشگاه باید دوش آب سرد و دوش مخصوص شستشوی چشم موجود باشد.
  • دما و رطوبت آزمایشگاه باید برای نگهداری مواد شیمیایی مناسب باشد.
  • ممکن است بعضی مواد برای نگهداری نیاز به یخچال داشته باشند. به همین دلیل لازم است که آزمایشگاه یخچال داشته باشد.
    • نکته: یخچال نگهداری مواد شیمایی و یخچال نگهداری مواد غذایی باید جدا از یکدیگر باشند.(نمیتوان از یک یخچال برای هردو کاربرد استفاده کرد)

شرکت تماد کالا در زمینه فروش مواد شیمیایی آماده خدمت رسانی است. شما می توانید با مشاهده لیست مواد شیمیایی و یا جستجو در سایت محصول مورد نظر خود را سفارش دهید .

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

بن ماری خانگی روشی است که در آن به کمک گرما و یا حرارت غیر مستقیمی که توسط آب گرم ایجاد می کنیم، مواد را ذوب می نماییم. در روش بن ماری خانگی، در داخل یک ظرف تا دو سوم ظرفیت آن، آب می ریزیم و روی حرارت شعله قرار می دهیم تا آب به […]

اصول اولیه طیف­ سنجی فوتو­الکترونی پرتو ایکس طیف ­سنجی الکترونی روشی است که از الکترون­های مشخصه منتشر شده از جسم جامد برای آنالیز عنصرها (نه شکل برداری مانند میکروسکوپی الکترونی) استفاده می­کند. الکترون­های مشخصه (چه الکترون­های اوژه باشند یا فوتوالکترون­ها) با داشتن مقدار انرژی مشخص، عنصرهای شیمیایی را در نمونه­ های مورد آزمایش تشخیص می­دهند. […]

یکی از کاربرد های نانولوله های کربنی استفاده از نانو تیوب ها در مصارف پزشکی و غیر پزشکی می باشد. در ادامه این مقالات با کاربرد های نانو لوله های کربنی در پزشکی آشنا می شوید. نانولوله های کربنی، یکی از محصولات نانوساختار هستند که امروزه کاربرد زیادی در پزشکی و مهندسی پزشکی دارند. در […]

کود چیست؟ به هرنوع ماده آلی، معدنی یا بیولوژیکی که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالابردن حاصلخیزی خاک یا افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود، کود گفته میشود. کودها به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:  کودهای شیمیایی  کودهای آلی یا ارگانیک  کودهای بیولوژیک یا زیستی کودهای شیمیایی یکی از انواع مهم […]

یک پاسخ به “شرایط نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه”

  1. بنده میخواستم با روش چیدمان استاندارد مواد شیمیایی در ابعاد کوچک که در آزمایشگاههای میکربی و بهداشتی وعمومی اگر بوشوری عکس یا فیلم و یا جزوهای دارید بنده را راهنمایی فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا