متیل اورانژ و کاربردهای آن

متیل اورانژ(Methyle Orange) یا هلیانتین یکی از مواد شیمیایی است که عمدتا در تیتراسیون(تعیین غلظت یک محلول مجهول) به عنوان شناساگر pH مورد استفاده قرار میگیرد. در مقاله پیش رو به معرفی این ماده و کاربردهای آن میپردازیم.

متیل اورانژ در محلول های اسیدی به رنگ قرمز و در محلول های بازی به رنگ زرد در می آید. برخلاف دیگر شناساگرهای مهم، متیل اورانژ طیف کامل و مشخص رنگی ای برای مشخص کردن ندارد اما یک نقطه پایانی مشخص دارد. این ماده بدلیل حضور گروه SO3 در ساختار آن، محلول در آب است.

فرمول شیمیایی متیل اورانژ C₁₄H₁₄N₃NaO₃S است.

فرمول ساختاری متیل اورانژ

متیل اورانژ از بنزن سولفانیلیک اسید و دی متیل آنیلین تهیه میشود.

کاربردهای متیل اورانژ

شاخص رنگی متیل اورانژ

تغییر رنگ متیل اورانژ در محلول های اسیدی

در یک محلول زمانی که از اسید غلیظ به سمت اسید رقیق بیاییم، محلول از قرمز به سمت زرد تغییر رنگ میدهد. تغییر رنگ متیل اورانژ فقط در محدود اسیدی است و در محلول های بازی، با تغییر pH، تغییر رنگ محسوسی نخواهد داشت. نقاط پایانی طیف آن، در آب 25 درجه، برای رنگ قرمز pH 3.1 و برای رنگ زرد pH 4.4 است.

فروشگاه اینترنتی تماد کالا این امکان را فراهم کرده است تا از خدمات فروش متیل اورانژ استفاده کنید و این ماده را در مقادیر دلخواه و کیفیت مناسب سفارش دهید.

 

فروش متیل اورانژ

 

خطرات و نکات ایمنی متیل اورانژ

علائم ایمنی متیل اورانژ

متیل اورانژ ماده است که میتواند موجب جهش ژنتیکی شود. این ماده سرطانزا است. به همین دلیل در هنگام کار با آن، باید بسیار محتاط بود.

 

کاربرد های متیل اورانژ

  • متیل اورانژ در تیتراسیون و شناسایی غلظت محلول کاربرد فراوانی دارد به این دلیل که محدوده رنگی واضح و مشخصی در اسیدی بودن و قلیایی بودن محلول خواهد داشت.
  • متیل اورانژ ترکیبی رنگی است و در رنگ کردن و چاپ کردن پارچه ها به کار می رود.
  • این ماده در صنعت استفاده می شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

با پیدایش بیماری های مختلف مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، بشر به سمت استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و استفاده کمتر از قندها تمایل پیدا کرده است. در مقاله یپش رو قصد داریم به معرفی این شیرین کننده های مصنوعی، قدرت شیرین کنندگی و تاثیر هرکدام بپردازیم و با انواع شیرین کننده […]

بپا تو تعطیلات کمردرد نگیری ! کمر انسان، در اکثر فعالیت های روزانه در معرض فشار قرار دارد. از طرفی اگر فشار زیادی وارد شود، دچار درد می‌شود و از سویی دیگر اگر فعالیت های روزانه بدی داشته باشیم به طور مثال بد بنشینیم یا فشار زیادی وارد کنیم، دچار درد خواهد شد. طبق آمار، […]

اسید سیتریک یک ترکیب آلی با خاصیت اسیدی ضعیف با فرمول شیمیایی C6H8O7 و جرم مولی 192.027g/mol است. اسید سیتریک با نام های اسید لیمو، جوهرلیمو، سیتریک اسید، hydroxypropane ،citric acid نیز شناخته می‌شود. اسید سیتریک در دمای اتاق به صورت پودر کریستالی سفید وجود دارد. این اسید به صورت طبیعی در برخی میوه ها […]

مطالعه برهمکنش تابش الکترومغناطیسی با ماده طیف سنجی(اسپکتروسکوپی) نامیده می شود. تابش الکترومغناطیسی که با مؤلفه هایی همچون طول موج، فرکانس و سرعت مشخص می شود، دارای یک خاصیت دوگانه ذره و موج است. در حقیقت می توان تابش الکترومغناطیسی را به صورت ذرات مجزا به نام فوتون در نظر گرفت که انرژی آنها متناسب […]

3 پاسخ به “متیل اورانژ و کاربردهای آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا