زنده کردن ماهی یخ زده با فناوری نانو (خبر)

زنده کردن جنین یخ‌زده ماهی به کمک لیزر و نانومیله‌های طلا

محققان به کمک نانومیله طلا و لیزر موفق شدند فرآیند گرم کردن جنین یخ‌زده ماهی را با سرعت بالا و حداقل آسیب انجام دهند. نانومیله‌ها باعث پخش یکنواخت گرما در بدن ماهی می‌شوند.
محققان مؤسسه بیولوژی اسمیت‌سونیان دانشگاه مینسوتا روشی ارائه کردند که به کمک آن می‌توان یک جنین را منجمد کرد و دوباره آن را به حالت اولیه درآورد. با این روش، جنین ماهی را منجمد و دوباره احیا می‌شود.
در این روش جدید از لیزر و فناوری‌ نانو استفاده شده‌است که می‌توان از آن نه تنها برای جنین ماهی‌ها، بلکه برای دیگر مهره‌داران نیز استفاده کرد. در این روش مواد مورد نظر به محل نگهداری ماهی اضافه شده و اصلاحاتی روی آن انجام می‌شود.

زنده کردن جنین لازم به ذکر است که محافظت از جنین ماهی در محیط های سرد همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است؛ چرا که ابعاد تخم ماهی بسیار کوچک بوده و در نهایت مشکلاتی در منجمد کردن و گرم‌کردن مجدد آن ایجاد می‌شود. این فرآیند معمولاً باعث آسیب‌های ساختاری به ویژه تشکیل بلورهای یخ در بافت می‌شود. جلوگیری از بروز این مشکل معمولاً چالش برانگیز است.
جهت حل این مشکل، محققان ایده استفاده از فناوری‌ نانو را مطرح کردند. آنها نانومیله‌های طلا را مستقیم به جنین تزریق کردند.
از آنجایی که جنین ماهی قزل‌آلا شباهت زیادی به آبزیان دیگردارد، این روش را می‌توان برای بسیاری از گونه‌های دریایی نیز به کار گرفت.
در منجمدسازی جنین، موادی به جنین افزوده می‌شود که نقش یخ‌زدا را دارد. این مواد از جنین در زمان غوطه‌ورسازی در نیتروژن مایع محافظت می‌کند. نانومیله‌ها نقش مهمی در احیای جنین دارند، به طوری که این نانومیله‌ها در حین تابش لیزر باعث پخش شدن یکنواخت گرما در سراسر بدن جنین می‌شوند. بنابراین در طول فرآیند یخ‌زدایی، لیزر به سرعت می‌تواند جنین را بدون وارد شدن هیچگونه آسیب ساختاری گرم کند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

منبع: https://sputniknews.com/science/201707171055613233-embryo-laser-nano-cryopreservation

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

الکترونیک چاپی، فناوری جدیدی است که با سرعت خیره کنندهای در حال توسعه است و روند تغییرات آن در سالهای اخیر بسیاری از صنعتگران و مصرف کنندگان را به آینده این فناوری امیدوار کرده است. از پیشرفتهای کثیر این فناوری می توان به پیشرفت در صنعت الکترونیک اشاره کرد، که موجب ارزان سازی، انعطاف پذیری، […]

کات کبود یکی از مواد بسیار پرکاربرد در شیمی، کشاورزی و دیگر صنایع است. در این مقاله به معرفی کات کبود و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. کات کبود چیست؟ کات کبود یا مس(II) سولفات با فرمول شیمیایی CuSO4(H2O)x، یک ماده کریستالی آبی رنگ و شفاف است که تعداد آب‌های آن می‌تواند از 0 تا 5 […]

آهک خوراکی یا هیدروکسید کلسیم، یک پودر سفید رنگ، بی بو با خاصیت قلیایی است که در محیط‌های صنعتی مانند تصفیه فاضلاب، تولید کاغذ، ساخت و ساز و فرآوری مواد غذایی استفاده‌ می‌شود. البته این ماده به عنوان جزئی از سیمان استخوانی، کاربردهای پزشکی و دندانپزشکی نیز دارد. هیدروکسید کلسیم اشکال و نام‌های مختلفی دارد، […]

ژلاتین چیست

28 فروردین 1400
ژلاتین چیست

ژلاتین چیست؟ ژلاتین کلمه ای انگلیسی (gelatin or Gelatin) است که از لاتین gelatus به معنی سفت یا یخ زده گرفته شده است. همچنین ممکن است با عناوین دیگری از جمله: کلاژن هیدرولیز شده، هیدرولیزات ژلاتین، ژلاتین هیدرولیز شده، هیدرولیزات کلاژن شناخته شود. ژلاتین یک ترکیب استخراج شده از بافت های همبند مانند: پوست، استخوان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا