آنالیز میکروسکوپ نوری


میکروسکوپ نوری

امکان مشاهده و تصویربرداری از نمونه توسط آنالیز میکروسکوپ نوری، تحلیل و تفسیر تصاویر گرفته شده با استفاده از دستگاه میکروسکوپ نوری در تمادکالا می باشد. شما می توانید جهت آگاهی از قیمت آنالیز میکروسکوپ نوری و ثبت سفارش به قسمت روبه رو مراجعه فرمایید یا در صورت نیاز با کارشناسان ما در تمادکالا تماس حاصل فرمایید.

آنالیز میکروسکوپ نوری

معرفی آنالیز میکروسکوپ نوری

میکروسکوپ نوری چیست؟

میکروسکوپ نوری یا ریزنمای نوری یکی از انواع میکروسکوپ است که از نور مرئی و سیستمی متشکل از چند لنز برای بزرگنمایی اجسام،موجودات و ساختار موادی که با چشم غیر مسلح قابل بررسی نیستند، کاربرد دارد. میکروسکوپ های نوری انواع مختلفی دارند که از ساده شروع تا میکروسکوپ های بسیار پیچیده برای وضوح بالاتر استفاده میشوند.ساختمان اصلی میکروسکوپ نوری شامل عدسی چشمی و عدسی شیئ، دسته یا بدنه صفحه چرخان، صفحه میکروسکوپ، دیافراگم، منبع نور، گیره‌های صفحه، پیچ ماکرومتری، پیچ میکرومتری و پایه می‌باشد.

میکروسکوپ های مختلف برای مطالعات متنوع کاربرد دارند که در زیر به شکلی کلی به آن ها اشاره می کنیم:

  • زمینه روشن: تقریبا عمده تصاویری که در کتاب ها و وبسایت ها مشاهده کرده اید، توسط میکروسکوپ های زمینه روشن گرفته شده اند. این تکنیک کنتراست بسیار اندکی دارد و برای مشاهده بهتر نمونه باید به رنگ آمیزی آن روی آورد.
  • زمینه تاریک: در این روش، همانطور که پیش تر ذکر شد، کندانسور میزان نور تابیده شده را کنترل می کند.
  • نورپردازی راینبرگ: نورپردازی راینبرگ تقریبا مشابه به روش زمینه تاریک است، اما با این تفاوت که طی این نورپردازی، یک سری فیلترهای خاص، رنگ آمیزی چشمی برای نمونه انجام می دهند، بدون آنکه واقعا رنگ آمیزی صورت پذیرد.
  • فاز کنتراست: این تکنیک بهترین راه مطالعه نمونه های زنده مثل سلول های کشت شده است. در یک میکروسکوپ فاز کنتراست، ابزارهایی حلقه مانند در لنزهای آبژکتیو و کندانسور، نور را به چند بخش تقسیم می کنند. نوری که از مرکز می گذرد، با نوری که از کناره های نمونه می گذرد ترکیب می شود و تصویری تاریک تر از پس زمینه پدید می آورد.
  • دیفرانسیل کنتراست تداخل (DIC): روش DIC از فیلترهای قطبی و منشورها برای جداسازی و جمع آوری دوباره مسیرهای نوری استفاده می کند تا یک تصویر سه بعدی از نمونه ارائه دهد. روش DIC به نام نومارسکی، مخترع آن نیز شناخته می شود.
  • مدولاسیون کنتراست هافمن: این شیوه نیز مشابه روش نومارسکی است، با این تفاوت که پلیت های آن دارای شکاف های ریزی در محور موازی و عمود بر جهت تابش نور دارند. از این طریق نیز تصاویر سه بعدی پدید می آید.
  • پولاریزاسیون: این میکروسکوپ ها از دو پولاریزه کننده در دو جهت نمونه استفاده می کنند که عمود بر هم قرار گرفته اند. بنابراین فقط نوری که از نمونه می گذرد، به عدسی چشمی می رسد. نور در این حالت حین گذر از فیلترها پولاریزه می شود.
  • فلوئورسنس: این مدل میکروسکوپ ها از نورهای طول موج کوتاه و پر انرژی (معمولا فرابنفش) استفاده می کنند تا الکترون های موجود در مولکول های خاص را تحریک کرده و آن ها را به سطح بالاتری از مدار چرخشی خود ببرد. در این حالت مولکول ها تابشی خاص پیدا می کنند و تصویری حاصل می شود.

مشخصات دستگاه آنالیز میکروسکوپ نوری

  • اسم کامل دستگاه به فارسی : میکروسکوپ نوری
  • اسم دستگاه به لاتین : OPTICAL MICROSCOPE
  • مدل دستگاه : Optika B-383PLi

دستگاه فوق مجهز به سیستم عکس برداری دیجیتال متصل به کامپیوتر و به همراه نرم افزار تخصصی شرکت OPTIKA است.

کاربردهای آنالیز میکروسکوپ نوری

  • انجام آزمایشات کلی( متالوگرافی کمی یا  Stereology)

توانایی ها و محدودیت های آنالیز میکروسکوپ نوری

  • کنتراست فصل مشترک Nomarski(مشاهده اختلاف ارتفاعهای موجود در سطح نمونه)

خدمات و تفسیر آنالیز میکروسکوپ نوری

دیگران از این آنالیزها هم استفاده نموده اند

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

برخی از مشتریان تمادکالا