اندازه گیری اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (COD)


فروشگاه اینترنتی تمادکالا  ارائه کننده خدمات تخصصی آنالیز می باشد ؛ این خدمات در تمادکالا در صورت نیاز همراه با تحلیل آنالیز ارائه می شود. همچنین اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می توانید از مشاوره رایگان آنالیز تمادکالا استفاده کنید.

اکسیژن خواهی شیمیایی یا Chemical Oxygen Demand که به اختصار COD گفته می شود یکی از پارامترهای اندازه گیری آلودگی آب و فاضلاب می باشد و مقدار آن در طراحی سیستم تصفیه آب بسیار مهم است. مواد شیمیایی قابل ترکیب با اکسیژن که وارد آب طبیعی می شوند به طور مشابه واکنش شیمیایی نشان می دهند. این نوع واکنش های شیمیایی باعث ایجاد نیاز شیمیایی به اکسیژن می شوند که COD نامیده می شود. آلودگی فاضلاب معمولا ناشی از ذرات و عوامل خارجی می باشد، مشخص است که مقدار این ذرات در تعیین آلودگی موثر است و اگر مقدار مواد در آب بیشتر شود به طبع آلودگی نیز بیشتر می شود. حال تعداد و نوع این ذرات نیز در تعیین مقدار آلودگی موثر است ولی اندازه تک تک این ذرات به صورت جداگانه نیست و باید مقدار این ذرات و آلاینده ها را به طور غیر مستقیم اندازه گیری کنیم.

بهترین راه انداره گیری تعیین مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون است.هر ماده ای برای اکسیداسیون نیازمند اکسیژن است و هرچقدر مقدار مواد اکسیداسیون بیشتر باشد اکسیژن بیشتری مورد نیاز است. COD مقدار اکسیژن لازم جهت اکسیداسیون می باشد پس برای اندازه گیری آلاینده های خارجی فاضلاب از روش مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون استفاده می کنیم. بنابراین هرچه مقدار COD فاضلاب بیشتر باشد، مقدار مواد خارجی و یا آلاینده های فاضلاب بیشتر است. اکثر کاربردهای COD مربوط به تعیین میزان آلاینده های آلی موجود در آبهای سطحی مانند آب دریاچه ها، پساب، رودخانه و فاضلاب، می باشد.

دیگران از این آنالیزها هم استفاده نموده اند

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

برخی از مشتریان تمادکالا