سیر تا پیاز آب اکسیژنه

  • آب اکسیژنه یکی از مواد بسیار پر مصرف در زندگی روزانه است. ماده ای که ممکن است بوی آن برای بسیاری از ما آشنا باشد اما هرگز نام آن را نمی دانستیم. در این مقاله قصد داریم شما را با آب اکسیژنه آشنا کنیم و درباره یکی از بزرگترین کاربردهای آن که ضدعفونی کنند‌گی است صحبت کنیم.

فروش آب اکسیژنه صنعتی

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یا هیدروژن پر اکسید، دارای فرمول شیمیایی H2O2 است. این ماده در واقع همان آب است که یک اتم اکسیژن دیگر نیز به آن اضافه شده است. همین موضوع باعث می شود که این مولکول خاصیت اکسیدکنندگی بسیار بالایی داشته باشد.آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه در اثر نور تجزیه می شود و به همین دلیل است که معمولا آن را در بطری های تیره رنگ نگهداری می کنند تا نور کمتری به آن برسد.

آب اکسیژنه همه چیز را می خورد؟

این ماده به دلیل خاصیت اکسید کنندگی که دارد، بسیار برای پوست خورنده است. به طور کلی این ماده برای تمامی مواد زیستی یا ارگانیک (خواه پوست بدن انسان باشد یا ویروس و باکتری) خاصیت خورندگی دارد. البته خورندگی این ماده برای دیگر مواد و سطوح کمتر است.

هشدار: به هیچ عنوان نباید آب اکسیژنه خورده شود. در صورت خورده شدن، بسیار به سیستم گوارش شما آسیب وارد می‌کند.

آب اکسیژنه به چه درد می‌خورد؟

آب اکسیژنه کاربردهای زیادی دارد. بخش زیادی از این کاربردها مربوط به خاصیت ضدعفونی کنندگی این ماده هستند. این ماده یک ضدعفونی کننده بسیار قوی است. در بیمارستان ها از این ماده برای ضدعفونی کردن ملافه ها و محل خواب بیمار استفاده می شود. بویی که ما آن را به عنوان بوی بیمارستان می شناسیم، در واقع بوی آب اکسیژنه است که در فضا پیچیده.

ضدعفونی کردن بیمارستان ها با آب اکسیژنه

کاربرد اصلی و مهم دیگر آب اکسیژنه، مربوط به خاصیت سفیدکنندگی آن است. این ماده به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی قوی که دارد، سفیدکننده قدرتمندی هم هست. خاصیت سفیدکنندگی آن بسیار به آب ژاول یا همان آب اکسیژنه شبیه است.

سفیدکنندگی آب اکسیژنه

آب اکسیژنه کاربرد درمانی نیز دارد و عمدتا از آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت زخم های سطحی نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از آب اکسیزنه برای پوست

برخی دیگر از کاربردهای آب اکسیژنه:

  • ضدعفونی وسایل بهداشتی (مانند ناخنگیر و مسواک)
  • ضدعفونی آشپزخانه و یخچال
  • از بین بردن لک روی پارچه
  • ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات
  • سفیدکردن دندان ها
  • به عنوان اکسیدان مو
  • شست و شوی بینی
  • از بین بردن آشغال های درون گوش
  • دهانشویه
  • از بین بردن جوش های پوستی
  • شستن لباس ها
  • نگهداری گیاهان

برخی کاربردهای هیدروژن پراکسید

حال که به طور کلی با آب اکسیژنه آشنا شدیم، بد نیست که اشاره ای به خطرات آن نیز داشته باشیم.

آب اکسیژنه خطرناک است؟

آب اکسیزنه یک ماده کاملا سازگار به محیط زیست است. دلیل آن هم این است که این ماده بعد از مدتی تجزیه شده و تبدیل به آب و اکسیژن می شود. (دیگر از این زیست سازگارتر نمی شود) این ماده در واکنش های داخل بدن نیز ممکن است تولید شده و در ادامه به آب تبدیل شود.

همان طور که گفته شد، بسیاری از خواص آن به آب ژاول (همان وایتکس) شبیه است. اما بدلیل سازگار بودن آب اکسیزنه با محیط زیست، امروزه بیشتر تاکید بر استفاده از این ماده به جای آب ژاول است. قیمت هیدروژن پر اکسید مقداری از آب ژاول بیشتر است اما خطرات کمتری برای انسان و محیط زیست دارد.

هیدورژن پراکسید در غلظت های بالا (مثلا 30%) بسیار خورنده است و تنها در کاربردهای خاصی از این غلظت ها استفاده می شود. اما از غلظت های پایین تر این ماده برای کاربردهای درمانی و خانگی نیز استفاده می شود. در غلظت های پایین، این ماده کاملا بی خطر است و می تواند استفاده شود. منظورمان از غلظت های پایین، غلظت های زیر 3% است.

آنچه در مورد آب اکسیژنه و خطرات آن باید بدانید

کاربرد آب اکسیژنه برای ضدعفونی

آب اکسیژنه یک ضدعفونی کننده بسیار قدرتمند است. این ماده برای ضدعفونی کردن تمامی انواع میکروارگانیسم ها مناسب است. به همین دلیل است که در بیمارستان ها، مراکز درمانی و در محل های آلوده نیز از آنها برای شستشو و ضدعفونی کردن استفاده می شود. تقریبا هرکاربردی که برای آب ژاول (وایتکس) می شناسید، با استفاده از آب اکسیژنه نیز قابل انجام است. تنها باید حواستان به غلظت آن باشد.

آب اکسیژنه روی ویروس ها هم اثر دارد؟

آب اکسیژنه برای ضدعفونی کردن تمامی ویروس ها و حتی ویروس کرونا مناسب است و اثرگذاری خیلی قوی ای دارد. این ماده برای ضدعفونی کردن معمولا در غلظت های 0.5 تا 3 درصد از هیدروژن پراکسید برای ضدعفونی کردن استفاده می شود.

یک مزیت بسیار مهم آب اکسیزنه نسبت به الکل ها، قیمت بسیار پایین آن است. آب اکسیژنه قیمت بسیار پایینی دارد و عملا بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن سطوح است. همچنین خوبی دیگری که دارد، این است که با خرید 1 لیتر آب اکسیژنه 35%، میتوانید 35 لیتر آب اکسیژنه 1% تهیه کنید و برای مدت بسیار زیادی نیازی به خرید مجدد ضدعفونی کننده نخواهید داشت. [از نظر نگارنده این متن، بهترین ضدعفونی کننده برای سطوح در طول دوران همه‌گیری کرونا، آب اکسیژنه است.]

کاربرد آب اکسیژنه برای دندان پزشکی

از آب اکسیژنه در دندان پزشکی نیز استفاده می شود. مهمترین کاربردی که آب اکسیژنه در دندان پزشکی دارد، برای بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها است. از آنجایی که آب اکسیژنه یک سفیدکننده قوی است، دندانپزشک غلظتی مناسب از آن را برای سفیدکردن دندان ها استفاده می کند.

غلظت های مختلف آب اکسیژنه

آب اکسیژنه ای که به صورت صنعتی یافت می شود، معمولا دارای غلظت های 30-35 درصد هستند. آب اکسیژنه در این غلظت ها بسیار خورنده است و برای کارکردن با آن باید بسیار محتاط بود.

آب اکسیژنه ای که در داروخانه ها به فروش می رسد، معمولا دارای غلظت 3-5 % است و برای استفاده های خانگی و بهداشتی مناسب است.

برای ضدعفونی کردن با آب اکسیژنه، می توان غلظت آن را تا 0.5 درصد نیز کاهش داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رقیق کردن آب اکسیژنه، می توانید مقاله “رقیق کردن محلول آب اکسیژنه”  را نیز مطالعه فرمایید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

زانو بند طبی یا بریس زانو نوعی وسیله پزشکی کمک کننده است که در زمان زانودرد می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین ورزشکاران ازآن‌جهت جلوگیری از ایجاد آسیب به زانوهایشان استفاده می‌کنند. زمانی که از زانوبندطبی به‌خصوص زانوبندهای پروفیلاکتیک که نقش حمایت کننده و محافظت کننده از زانوها رادارند، استفاده می‌کنید درواقع از رباط‌های زانو […]

انتخاب سایز کفش مساله بسیار مهمی است. در صورتی که سایز کفش مناسب اندازه پای شما نباشد، ممکن است صدمات بسیار بدی به پاها، زانو، لگن و ستون فقرات شما وارد شود. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم تا مقاله ای برای انتخاب سایز کفش و آشنایی با انواع قالب ها و استانداردهای سایز […]

دستگاه DSC برای اندازه ­گیری اختلاف جریان گرما بین نمونه و مرجع طراحی شده است. دو نوع دستگاه متداول کالری ­سنجی روبشی افتراقی وجود دارد: کالری ­سنجی روبشی افتراقی مبتنی بر اندازه ­گیری شار حرارتی(Heat flux DSC) و کالری­ سنجی روبشی افتراقی مبتنی بر اندازه­ گیری توان الکتریکی(Power-compensated DSC). درخواست آنالیز حرارتی dsc به کالری […]

کلرید روی(Zinc Choloride) یا ZnCl2 یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار پرکاربرد در صنعت است که معمولا در کاربرد های پایین دستی استفاده میشود. در مقاله پیش رو به معرفی کلرید روی، کاربردهای آن و نکات ایمنی کار با آن می پردازیم. کلرید روی دارای 9 ساختار کریستالی شناخته شده است که معمولا بی رنگ یا […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا