آب ژاول و کاربردهای آن

آب ژاول و کاربردهای آن

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم چیست

آب ژاول یا وایتکس(نام خانگی آن) محلولی از هیپوکلریت سدیم(NaClO) است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف و خانگی دارد. در مقاله پیشرو به معرفی آب ژاول، خصوصیات و ویژگی ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

آب ژاول که در بسیاری از خانه ها به آن وایتکس نیز گفته میشود، ماده ای ضد عفونی کننده و سمی برای بدن است. استفاده های این ماده برای ضدعفونی کردن، تمامی استفاده های  این ماده خارج از بدن هستند و به هبچ عنوان نباید از آنها بر روی بدن و برای زخم های باز استفاده کرد.

کاربرد آب ژاول بیشتر در مصارف صنعتی می باشد، از این رو فروشگاه اینترنتی تمادکالا در تلاش است این ماده را در گرید آزمایشگاهی و صنعتی ارائه دهد. شما می توانید برای اطلاع از نحوه خرید به صفحات فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید.

فروش آب ژاول

در ادامه به معرفی کاربردهای آب ژاول خواهیم پرداخت:

کاربرد آب ژاول

کاربرد آب ژاول در استخرها

کاربرد آب ژاول در استخر

آب ژاول در بسیاری از استخرها برای ضدعفونی کردن استخر استفاده می شود. این ماده در صورتی که در مقادیر درست و مناسب استفاده شود، هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد و کاملا برای استفاده در استخر مناسب است. همچنین وایتکس نیز که همان آب ژاول است را می توانید برای آب استخرها استفاده کرد اما با توجه به اینکه آب ژاول قیمتی کمتر از وایتکس دارد، استفاده از وایتکس برای استخرها خیلی منطقی بنطر نمی رسد.(هرچند که استفاده از آن خطری ندارد.)

در بسیاری از استخر ها، به جای استفاده از کلر به صورت مستقیم، از آب ژاول(هیپوکلریت سدیم) استفاده می شود. البته در صورت استفاده از آب ژاول به جای کلر، باید توجه شود که pH آب از حد مجاز بیشتر نشود زیرا سدیم هیپوکلریت باعث بالارفتن PH آب میشود.

کاربرد آب ژاول در تصفیه آب

حتما شنیده اید که برای تصفیه آب از گاز کلر استفاده میشود. نگهداری گاز کلر خطرناک است و خطر انفجار دارد. به همین دلیل، در خیلی موارد برای تضفیه آب، به جای استفاده مستقیم از کلر، از حالت های مایع آن مانند آب ژاول که شانس انفجار ندارند، برای تصفیه آب استفاده می شود. همچنین وزارت بهداشت نیز استفاده از آن را تایید کرده و گفته میشود ضرری برای انسان ندارد.

کاربرد آب ژاول در سفید کننده و گندزدایی

کاربرد آب ژاول به عنوان سفید کننده بیشتر در استفاده های خانگی است که ار سفیدکننده خانگی یا وایتکس برای اینکار استفاده می شود. همچنین از آن برای تمیزکردن پارچه ها و تبدیل رنگ آنها به سفید نیز استفاده می شود.

پرسنل بیمارستان از سفیدکننده به عنوان ماده ای گندزدا ، هتل ها از سفیدکننده برای تمیزکاری و ضدعفونی ملحفه تختخواب و سطوح و رستوران ها برای ضدعفونی سطوح آماده سازی غذا از سفیدکننده کلری بهره می برند.

کاربرد آب ژاول به عنوان سفید کننده

سفیدکننده با اکسید کردن پیوندهای موجود در لکه، می تواند باعث از بین رفتن رنگ آن و بازتاب تمامی رنگ ها شود که در نهایت باعث می شود پارچه به رنگ سفید دیده شود. همچنین سفید کننده قادر است که رنگ خود لباس را نیز اکسید کرده و باعث تغییر آن به سفید شود.

کاربرد آب ژاول برای تمیز کردن

سدیم هیپوکلریت یا آب ژاول می تواند برای تمیز کردن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این ترکیب به دلیل خواص اکسیدکنندگی بسیار قوی آن، می تواند باعث اکسید کردن کثیفی ها شود که در نتیجه آن، کثیفی ها با سادگی بیشتری در آب حل می شوند و تمیزکردن و پاک کردن آنها از روی سطح راحتتر صورت می گیرد.

حتی میتوانید خود ماشین لباسشویی را نیز با استفاده از آب ژاول تمیز کرد. برای اینکار آب ژاول را درون ماشین لباسشویی ریخته و بگذارید با آب داغ و بدون لباس(لباس درون ماشین نبوده و ماشین خالی باشد) کار کند.

کاربرد آب ژاول برای ضدعفونی

آب ژاول خاصیت ضد عفونی خوبی دارد و به همین دلیل میتوان از آن در موراد بسیاری استفاده کرد. در بیمارستان ها و هتل ها از آن برای ضدعفونی کردن و تمیزکردن ملحفه ها استفاده میشود. این محلول تمام میکروب ها اعم از قارچ، ویروس و باکتری را نابود میکند.

آب ژاول به عنوان ضدعفونی کننده و ماده دفع کننده بو در لبنیات ها، مخازن آب و دفع فاضلاب ها استفاده میشود. همچنین از آب ژاول در ضد عفونی کردن آزمایشگاه ها و آزمایشگاه هایی که در معرض ویروس هپاتیت هستند و همچنین اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی نیز استفاده میشود.

آب ژاول برای پاک کردن لکه‌ خون، قهوه، آب میوه، تنباکو، کپک ها و بسیاری دیگر از لکه‌ها مناسب است. برای از بین بردن اینگونه لکه‌ها، یک قاشق آب ژاول را در یک لیوان آب بریزید و به کمک قطره چکان روی لکه بریزید. با اینکار مشاهده خواهید کرد که لکه با سادگی پاک میشود.

کاربرد آب ژاول برای ضدعفونی 

کاربرد آب ژاول برای از بین بردن بو

آب ژاول قابلیت استفاده به عنوان بو بر را دارد و در خیلی از موارد از آن برای از بین بردن بو استفاده میشود.

کاربرد آب ژاول در تصفیه فاضلاب

آب ژاول برای تصفیه فاضلاب بعضی از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. به طور خاص از آن برای فاضلاب های سیانیدی، مانند فاضلاب صنایع آبکاری استفاده میشود. یون سیانید با استفاده از سدیم هیپوکلریت اکسید شده و به سیانات که ترکیبی کمتر سمی است تبدیل میشود. واکنش آن به صورت زیر است:

CN + OCl → OCN + Cl

کاربرد آب ژاول در دندانپزشکی

در دندانپزشکی و برای درمان های کانال ریشه، از سدیم هیپوکلریت برای جلوگیری از عفونت باکتریایی و انحلال بافت مرده استفاده میشود.

درمان صدمات وارد به پوست با آب ژاول

از گذشته از آب ژاول برای درمان اگزما استفاده میشده است. البته دلیل آن دقیق مشخص نیست اما میتوان از محلول های رقیق سدیم هیپوکلریت(0.005%) برای درمان صدمات وارد به پوست استفاده کرد.

در مقاله بالا سعی شد آب ژاول معرفی شده و کاربردهای آن با زبانی ساده توضیح داده شوند. امیدوارم مفید بوده باشد.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۰۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

دستکش لاتکس یکی از پرکاربردترین دستکش های یکبار مصرف در جهان است. در مقاله پیش رو به معرفی این دستکش و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. لاتکس ماده ایست که از مایع یک درخت دریافت می شود. از آن برای ساخت بسیاری از دستکش های یکبار مصرف استفاده میشود. دستکش های لاتکس نیز بسته به کاربرد […]

آب مقطر به آب خالص می گویند. این آب فاقد ناخالصی است و کاربردهای زیادی دارد که در مقاله پیش رو به معرفی آب مقطر و انواع آن خواهیم پرداخت. واژه “مقطر” هم خانواده واژه تقطیر است. آب مقطر به آبی گفته می شود که روی آن عملیات تقطیر انجام شده باشد. به طور کلی […]

بدن ما از انواع مختلف سلول های خونی تشکیل شده است. این سلول ها که دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند، طبق ساختار خود رنگ آمیزی می شوند. بنابراین سلول ها را به 3 دسته خنثی، اسیدوفیل و بازوفیل تقسیم می کنند. گروهی از سلول ها یا اجزای سلولی که خاصیت بازوفیلی دارند، تمایل […]

اون آزمایشگاهی چیست آون یا فور های آزمایشگاهی یکی از لوازم ضروری آزمایشگاه ها است که در تمام آزمایشگاه های صنعتی و پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آون ها به منظور خشک کردن و استریل کردن ظروف آزمایشگاهی استفاده می‌شود. کارخانجات سازنده آون ها، به منظور انجام فعالیت های مختلف آون، انواع گوناگونی از […]

6 پاسخ به “آب ژاول و کاربردهای آن”

  1. من امروز رفته بودم دندانپزشکی و پزشک چند بار با سرنگ روی قسمتی از دندونم که عصب کشی شده بود آل ژاول ریخت. کاملا بوی تند وایتکس رو میداد و آزار دهنده بود. آیا استفاده از آب ژاول در دهان برای بدن مضر نیست و عوارض و خطراتی را در بر ندارد؟؟

    • استفاده از آب ژاول در دندانپزشکی متتداول هست و اگر غلظت و خلوصش رعایت شده باشه مشکلی ایجاد نمی کنه.

  2. برای ضدعفونی وسایل و سطوح :
    آب ژاول را با چه نسبتی باید با آب ترکیب کرد؟
    با توجه به اینکه ترکیب حاصل بویژه جهت ویروس کشی موثر باشد.
    از توجه شما سپاسگزارم.

    • استفاده از آب ژاول به دلیل اینکه کلر آزاد می کند برای ضد عفونی کردن سطوح خصوصا در محیط های بسته توصیه نمی شود. برای سطوح استفاده از آب اکسیژنه با غلظت ۳ درصد گزینه مناسب تری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا