بهترین آب رادیاتور چیست؟

آب رادیاتور و بهترین آب رادیاتور چیست؟

آب رادیاتور مایعی است که درون رادیاتور خودروها ریخته می‌شود. این مایع برای سرد کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند؛ در واقع به عنوان خنک کننده یا ضدیخ نیز شناخته می‌شوند. انواع آب رادیاتور در بازار موجود است؛ در مقاله پیش رو درباره ی همه چیز در مورد مایع رادیاتور(آب رادیاتور)، کاربرد آن و مواد مناسب برای استفاده به عنوان مایع رادیاتور خواهیم پرداخت.

رادیاتور چیست و چگونه عمل می‌کند؟

این اولین سوالی است که باید پاسخ داده شود تا بتوان کاربرد آب رادیاتور را توجیه کرد. بنابراین ابتدا به تعریف رادیاتور و عملکرد رادیاتور می‌پردازیم.

اساس عمل موتور ماشین با احتراق است. این احتراق منجر به گرم شدن موتور می‌شود. اگر این گرما به نوعی از موتور دفع نشود، باعث بالارفتن دما شده که در نهایت منجر به ذوب شدن موتور یا تغییر شکل آن می‌شود. به همین دلیل لازم است تا سازوکاری برای سرد کردن موتور وجود داشته باشد.

سازوکاری که برای خنک کردن موتور در ماشین‌های امروزی استفاده می‌شود، رادیاتور است. رادیاتور مایعی سردکننده را به کمک پمپ از اطراف موتور عبور می‌دهد. این مایع حرارت را از موتور دریافت کرده و به سمت شبکه‌ای مشبک می فرستد. در این شبکه حرارت از مایع دفع شده و به هوای محیط منتقل می‌شود. این مایع که سرد شده است، دوباره به سمت موتور باز گشته و چرخه دوباره تکرار می‌شود.

در این مقاله در مورد مایع سرد کننده ای که در رادیاتور برای خنک کردن موتور استفاده می شود(آب رادیاتور) صحبت خواهیم کرد.

رادیاتور چیست و چگونه عمل می کند؟

 

انواع آب رادیاتور

آب رادیاتور یا همان مایع رادیاتور، می‌تواند از مواد مختلفی باشد. بعضی‌ها از آب شهری به عنوان آب رادیاتور استفاده می‌کنند. برخی این آب را با مایع ضدیخ-ضدجوش ترکیب کرده و از این ترکیب استفاده می‌کنند. برخی نیز از آب مقطر یا از ترکیب آن با مایع ضدیخ-ضدجوش استفاده می‌کنند.

تفاوت آب رادیاتور با آب معمولی

عده زیادی از آب معمولی(آب شیر) به عنوان آب رادیاتور استفاده می‌کنند که کار اشتباهی است. آب معمولی دارای املاح و ترکیبات گوناگونی است(تماما آب خالص H2O نیست). بخشی از این آب در اثر حرارت تبخیر می‌شود که در اثر این تبخیر املاح و ترکیبات درون این آب در رادیاتور رسوب کرده و موجب گرفتی یا خوردگی لوله‌های آن می‌شوند.

تفاوت آب رادیاتور با ضد یخ

ضد یخ ماده ایست که به آب رادیاتور اضافه می‌شود تا دمای انجماد آنرا کاهش دهد. با کاهش دمای انجماد، آب رادیاتور در زمستان‌ها سخت‌تر دچار یخ زدگی می‌شود. یخ زدگی آب رادیاتور یکی از مشکلات بزرگی است که در زمستان برای خودروها پیش می‌آید. ماده ضدیخ-ضدجوش سیالی است که از ترکیب یک سیال پایه به نام اتیلن گلیکول(Ethylene Glycol) و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی، کف کردن، بهبود کیفیت، زنگ‌زدگی آب و رنگ تشکیل شده است. ضد یخ در واقع با پایینتر آوردن نقطه انجماد مایع رادیاتور، از یخ زدن آن در هوای سرد جلوگیری می‌کند. در نتیجه اضافه شدن ضد یخ به آب رادیاتور، مایع رادیاتور تحمل دماهایی سردتری را بدون کاهش عملکرد خواهد داشت.

فرمول ساخت آب رادیاتور

خنک کننده یا ضد یخ بر پایه ی گلیکول بهترین انتخاب در وسایل نقلیه است؛ هرچند استفاده ی ضد یخ های بر پایه ی گلیکول به تنهایی انتخاب خیلی ایده آلی نیست و باید با یک مقدار مشخصی از آب مخلوط گردد. میزان این ترکیب بستگی به منطقه ی آب و هوایی دارد که ماشین در آن جا مورد استفاده قرار می گیرد؛ به طور معمول این نست به صورت 2 به 1 ( 2 واحد آب و یک واحد ضدیخ) است اما در مناطق سردسیری میزان گلیکول باید افزایش یابد.

آب رادیاتور به همراه ضدیخ-ضدجوش

آب رادیاتور نانو چیست؟

مکانیزم خنک کردن در آب رادیاتور نانو با ضدجوش ها یا ضد یخ ها متفاوت است. در ضد جوش/یح ها، نقطه ذوب یا جوش سیال داخل رادیاتور تغییر میکند و در نتیجه این موضوع در دمای کمتری دجار انجماد و در دمای بالاتری دچار جوش می شود. این در حالی است که آب رادیاتور نانو، نانوذرات به دیواره داخلی رادیاتور چسبیده که در اثر این موضوع سطح داخلی رادیاتور افزایش پیدا کرده و انتقال گرما از موتور بیشتر می شود. همچنین آب رادیاتور نانو بدلیل حضور نانوذرات رسانایی حرارتی بالاتری دارد و در نتیجه دفع گرما از موتور را افزایش می دهند.

به همین دلایل آب رادیاتور نانو منجر به استهلاک پایینتر موتور و روغن و همچنین کاهش مصرف سوخت می شود.

طرز تهیه آب مقطر برای رادیاتور

به طور کلی آب مقطر به آبی گفته می شود که در از تقطیر اب بدست آمده باشد. بدلیل آنکه آب تبخیر شده و مجددا میعان شده است، ناخالصی های آن خارج شده و در نتیجه آب مقطر آبی است که به صورت خالص H2O است و هیچ ناخالصی ای ندارد. به همین دلیل است که استفاده از این آب برای رادیاتور توصیه می شود. (زیرا ناخالصی های آن داخل رادیاتور رسوب نخواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آب مقطر میتوانید مقاله “انواع آب مقطر” را مطالعه فرمایید.

بهترین آب رادیاتور

بهترین ترکیب برای آب رادیاتور که در تمام دنیا پیشنهاد می شود، ترکیب آب مقطر(آب خالص، H2O خالص) و مایع ضدیخ-ضدجوش است. آب مقطر هیچ املاح اضافه ای ندارد و برای همین گزینه مناسبی برای آب رادیاتور است. مایع ضدیخ-ضدجوش نیز به اضافه شدن به آب مقطر، باعث بالارفتن دمای جوش آن(باعث می شود رادیاتور در دمای بالاتری جوش بیاورد) و کاهش دمای انجماد آن می شود. در صورتی که از آبی غیر از آب مقطر برای رادیاتور استفاده شود، به مرور زمان منجر به رسوب گرفتن رادیاتور و کاهش عملکرد آن می‌شود.

فروش آب مقطر برای رادیاتور

درصد ترکیب آب مقطر و مایع ضدیخ-ضدجوش به آب و هوای شهری که خودرو در آن قرار دارد بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله “با تعویض آب رادیاتور، نفسی تازه به خودرو خود بدهید!” را نیز مطالعه فرمایید.

آیا آب مقطر برای رادیاتور مناسب است؟

آب مقطر برای رادیاتور آب مناسبی است اما توصیه میشود که به تنهایی از آن استفاده نشود و به صورت ترکیبی با آب ضدیخ/ضدجوش استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترکیب آب مقطر و ضدیخ/ضدجوش، بخش “فرمول ساخت آب رادیاتور” را مطالعه فرمایید.

خرید آب مقطر رادیاتور

فروشگاه اینترنتی تماد کالا در زمینه فروش آب مقطر به صورت حضوری و آنلاین اماده خدمت رسانی می باشد. با مراجعه به صفحه فروش این محصول می توانید خرید آب مقطر را برای رادیاتور خودرو را انجام دهید.

در ویدئو زیر نحوه تعویض آب رادیاتور ماشین توضیح داده شده است. (به زبان انگلیسی)

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۴۶ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

نانوذرات و ویژگی­های آن­ها یکی از عرصه‌های مهم نانوتکنولوژی تولید نانوذرات است. دو ویژگی مهم ذرات در مقیاس نانومتری کـه عبارت‌ است از: برای تحلیل خواص آن‌ها از قوانین و مبانی مکانیک کوانتومی استفاده می‌شود زیرا قـوانین فیزیـک کلاسـیک در مـورد آن‌ها دیگر کارایی لازم را ندارند. با کاهش اندازه ذرات، نسبت سطح به حجم […]

استخراج طلا از فلزات اگر کمی با استخراج طلا آشنا باشید می دانید که امروزه استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، برد های کامپیوتری، لامپ و … امکان پذیر است. اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است که چرا در تمامی دوران ها استخراج طلا مورد توجه بوده است ؟ طلا فلزی زرد […]

بهداشت دست ها در پیشگیری و جلوگیری از انتقال بسیاری از بیماری ها تاثیرگذار است. این تاثیر به حدی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که قبل از تمام وعده های غذایی دست های خود را به خوبی ضدعفونی کنید. با گسترش بیماری های مختلفی از قبیل ابولا، کرونا(COVID19)، سارس، آنفولانزای خوکی و […]

یکی از وسایل مصرفی بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه ها، پزشکی و خانه، دستکش های یکبار مصرف هستند. این دستکش ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام ممکن است برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. در مقاله پیش رو به معرفی انواع این دستکش ها، برندهای معروف و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت. فروش محلول ضدعفونی […]

4 پاسخ به “بهترین آب رادیاتور چیست؟”

  1. سلام علیکم
    می خواستم آب مقطر برای رادیاتور تویوتا مناسب اسب می توانی شهرستان ارسال کنید
    متشکرم

  2. چه چیزی در آب رادیاتور باعث خوردگی واشر سرسیلندر می شود؟
    (واشر بیشتر از جنس کائوچو می باشد)

    • ماده ای در آب رادیاتور وجود ندارد که باعث خورندگی شود. دلایل اصلی خوردگی واشر سرسیلندر، دمای ببیش از حد، عدم آب بندی مناسب و کیفیت واشر است.
      با این وجود توصیه میشود هر ساله آب رادیاتور به همراه ضدیخ ضدجوش تعویض گردد تا از رسوب گذاری جلوگیری بعمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا