واحد اندازه گیری وزن

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که هر مثقال چند گرم است یا هر پوند چند کیلوگرم است. تعداد واحدهای مختلف وزن بسیار زیاد است که تعداد زیادی از آنها واحدهای سنتی ایران هستند.

واحدهای مختلفی برای اندازه‌گیری وزن وجود دارد و در کشورهای مختلف نیز استانداردهای مختلفی مورد تایید است که هرکدام از این استانداردها واحدهای مختلفی را برای اندازه‌ گیری کمیت وزن در نظر دارند.

واحد اندازه‌گیری جرم یا وزن؟

در اصطلاح علمی، وزن به نیرویی گفته می شود که از طرف زمین به جسم وارد می شود. اما در محاوره عادی و آنگونه که جا افتاده، واژه وزن را به جای مفهوم جرم به کار می برند. در واقع کیلوگرم نیز که واحد جهانی اندازه گیری است، واحد جرم است و نه واحد وزن!

یکای وزن چیست ؟

یکای وزن در واقع همان یکای اندازه گیری نیرو است. در نتیجه یکای وزن در سیستم SI، نیوتن است. این در حالی است که بسیاری به اشتباه یکای وزن را کیلوگرم فرض می‌کنند.

همواره باید به تفاوت های واحد اندازه گیری جرم و وزن توجه شود. با یک مثال، تفاوت مفهوم جرم و وزن را دقیق تر توضیح میدهیم.

آیا وزن تغییر می کند؟

تصور کنید فردی جرمی معادل 80 کیلوگرم داشته باشد. این فرد زمانی که روز کره زمین است، به طور تقریبی از طرف مرکز کره زمین به اندازه 800 نیوتن به او نیرو وارد می‌ شود.(این نیرو در واقع همان وزن وی است) بدین معنا که وزن او روی کره زمین، 800 نیوتن است. زمانی که این فرد به کره ماه برود، وزن او تقریبا 128 نیوتن خواهد بود. زیرا نیروی کمتری از سمت مرکز کره ماه به او وارد می شود. به همین دلیل هم هست که فضانوردان روی کره ماه، می توانند گام های بلند برداشته و با هرگام مقدار زیادی از زمین فاصله می گیرند. (در حالی که جرم آنها همچنان 80 کیلوگرم است)

تفاوت وزن و جرم روی کروه زمین و روی ماه

ما در این مقاله، درواقع در حال معرفی واحد های اندازه گیری جرم هستیم.

وسیله اندازه گیری وزن

برای اندازه گیری وزن چندین وسیله مختلف وجود دارند که معروف‌ترین آنها با اختلاف ترازو است. ترازو وسیله ایست که برای اندازه گیری وزن مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت اندازه گیری جرم مواد را با دقت خوبی دارد.(ترازو وزن را اندازه گرفته و با تقسیم آن بر شتاب گرانش، جرم را محاسبه کرده و به ما نمایش می دهد)

ترازوها نیز خودشان بسته به روش کار، انواع مختلفی دارند اما پرکاربردترین آنها که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، ترازوی دیجیتال است. در تصویر زیر، انواعی از ترازوها نشان داده شده اند.

انواع مختلف وسایل اندازه گیری وزن

واحد های وزن معروف و تبدیل آنها به یکدیگر

در ادامه لیستی از واحدهای معروف جرم آورده شده است.

تبدیل واحد آنلاین

واحد کیلوگرم

شاید بی راه نباشد اگر بگوییم کیلوگرم پرکاربردترین واحد اندازه‌گیری جرم است. این واحد در بسیاری از کشورها به عنوان واحد اصلی اندازه گیری جرم مطرح است.

واحد گرم

گرم نیز از نظر کاربرد تقاوت زیادی با کیلوگرم ندارد و استفاده فراوانی دارد. هر یک کیلوگرم، معادل 1000 گرم است.

تبدیل واحد وزن

 

واحد پوند

پوند در برخی از کشورها مانند انگلیس به عنوان واحد اصلی اندازه گیری جرم است و به همین دلیل لازم تا نجوه تبدیل پوند به کیلوگرم را بدانیم. هر کیلوگرم معادل 2.2046 پوند است.

واحد قیراط

هر کیلوگرم معادل 5000 قیراط است.

واحد اونس

این واحد عمدتا برای اندازه گیری جرم فلزات گران بها کاربرد دارد. هر اونس معادل 0.02835 کیلوگرم است.

مشخص کردن مقدار دقیق واحدهای سنتی ایرانی کاری بسیار سخت است و دلیل آن هم این است که مقدار این واحدها در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، “من ری” مقداری معادل 12 کیلوگرم دارد و ای در حالی است که “من تبریز” مقداری برابر 3 کیلوگرم دارد.

در ادامه به معرفی برخی از این واحدهای سنتی وزن خواهیم پرداخت:

واحد سیر

هر سیر معادل 375 قیراط و برابر 75 گرم است.

واحد مثقال

هر مثقال صیرفی معادل 4608 میلی گرم است. لازم به ذکر است که مقدار آن با مقدار مثقال شرعی متفاوت است.

واحد چارک

معادل 750 گرم است.

واحد گندم

معادل یک چهارم نخود است. 48 میلی گرم است.

واحد خروار

خروار بزرگترین واحد اندازه گیری سنتی ایران بوده است. هر خروار معادل 300 کیلوگرم است. هر خروار معادل 100 من تبریز است.

دو فرضیه برای خروار موجود است. اولی آن منظور مقدار باری است که یک خر میتواند حمل کند و در دومی واژه “خر” به معنی “بزرگ” است و خروار به معنای بار بزرگ است.

واحد نخود

معادل 192 سوت است. این مقدار برابر با 192 میلی گرم است.

واحد سوت

سوت کوچکترین واحد اندازه گیری سنتی بوده است. مقدار آن برابر با 1 میلی گرم است.

واحد من تبریز

من تبریز برابر با 3 کیلوگرم است.

زمانی که از واحد “من” به تنهایی استفاده می‌شود، منظور من تبریز است.

واحد من اصفهان(من سنگ شاه اصفهان)

من اصفهان معادل 6 کیلوگرم است.

واحد من ری

هر من ری معادل 12 کیلوگرم است.

زمانی که از واحد “ری” به تنهایی استفاده شود، منظور من ری است.

برای انجام بسیاری از این تبدیل های واحد میتوانید به صفحه تبدیل واحد تمادکالا مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

وسیله اندازه گیری وزن چیست؟

ترازو و نیروسنج و به طور کلی هر وسیله ای که بتواند نیرو رو اندازه گیری کند، می تواند برای سنجش وزن استفاده شود.

واحد اندازه گیری وزن چیست؟

واحدهای وزن همان واحد های نیرو مانند نیوتن هستند. اما اگر منظور از واحد اندازه گیری وزن همان واحدهای اندازه گیری جرم باشد، میتوان به انواع زیادی از واحدها که معروف ترین آنها کیلوگرم و پوند هستند اشاره کرد. (لیست کاملتری از این واحدها در مقاله آمده است)

واحد بین المللی جرم و وزن چیست؟

واحد بین المللی جرم و وزن درواقع همان سیستم SI است. یکای جرم در سیستم SI کیلوگرم و یکای وزن نیوتون است

چگونه پوند را به کیلوگرم تبدیل کنم؟

برای اینکار کافی است وزن بر حسب پوند را بر عدد 2.2046 تقسیم کنید. همچنین میتوانید از برنامه ها یا سایت های تبدیل واحد برای اینکار استفاده کنید. تمادکالا نیز یک صفحه تبدیل واحد دارد که لینک آن در این صفحه قابل مشاهده است و میتواند برای تبدیل واحدهای دلخواه کمکتان کند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۲۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اسید سیتریک یک ترکیب آلی با خاصیت اسیدی ضعیف با فرمول شیمیایی C6H8O7 و جرم مولی 192.027g/mol است. اسید سیتریک با نام های اسید لیمو، جوهرلیمو، سیتریک اسید، hydroxypropane ،citric acid نیز شناخته می‌شود. اسید سیتریک در دمای اتاق به صورت پودر کریستالی سفید وجود دارد. این اسید به صورت طبیعی در برخی میوه ها […]

محیط کشت های بلاد آگار و شکلات آگار جزوه معروفترین و پر استفاده ترین محیط کشت های در حال حاضر هستند. با این وجود، بسیاری از افراد تفاوت این دو محیط کشت را نمیدانند. در مقاله پیش رو قصد داریم که به معرفی این محیط های کشت و تفاوت های آنها با یکدیگر بپردازیم. برای […]

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

کارکنان آزمایشگاه، هر چقدر اقدامات احتیاطی را صحیح انجام دهند، باز هم احتمال دارد در بعضی مواقع، وقایع ناگوار رخ دهد. در چنین شرایطی اقدام سریع ضروری است و اگر در آزمایشگاه، حادثه با ماده خطرناکی رخ بدهد، استفاده از دوش ایمنی یا چشم شوی یکی از اولین کارهایی است که باید انجام شود. بنابراین […]

4 پاسخ به “واحد اندازه گیری وزن”

  1. سلام ببخشیدمن فکر میکنم متن شما یک اشتباه کلی داره ولی خودش درسته بهتره همه اون قسمتایی رو که نوشتید وزن رو به جاش بکنید جرم چون اشتباهه خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا