لوازم آزمایشگاهی- بورت (انواع و کاربردها) – قسمت پنجم

بورت چیست؟

بورت یکی از پرکاربردترین شیشه آلات آزمایشگاهی است که در شیمی تجزیه و خصوصا تیتراسیون، برای توزیع یک مقدار متغیری از محلول شیمیایی و اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از بورت، می توان مقادیر مشخصی از یک مایع (عمدتا محلول) را به صورت قطره قطره به ظرف واکنش اضافه کرد. بورت ها با وجود شیری یک شیر که در سر آنها قرار دارد، میتوانند جریان خروجیشان را کنترل کنند.

خرید بورت

انواع بورت

1- بورت حجمی: برای اندازه گیری و انتقال حجم مشخصی از مایع استفاده می گردد.

بورت حجمی

2- بورت پیستونی یا دیجیتال: این وسیله مشابه سرنگ بوده، که شامل یک سوراخ دقیق و پیستون می باشد. دارای انواع دستی و اتوماتیک است.

بورت دیجیتال

3- اتوماتیک: دارای انواع اتوماتیک همراه با مخزن پرکننده با دو راه خروجی می باشند که برای مصارف خاصی در آزمایشگاه ها به کار می روند.

جنس انواع بورت

می تواند به شکل یک لوله شیشه ای یا پلاستیکی با درجه بندی باشد. در نوک این وسیله یک متوقف کننده و یک شیر برای کنترل جریان محلول شیمیایی وجود دارد. استوانه ی متوقف کننده و شیر می توانند از جنس شیشه یا پلاستیک (PTFE) باشند.

نحوه کار با بورت

سایر ویژگی های بورت

  • حالتها
    • مدرج: این محصول دارای درجه بندی بوده اما درجه بندی این وسایل برعکس بوده و صفر آنها در بالا قرار می گیرد.
  • لوازم جانبی
    • پوآر بورت: این وسیله همانند پمپ با اعمال فشار به محلول داخل مخزن باعث انتقال محلول به ستون بورت می گردد.
    • مخزن بورت: این محصول یکی از ملحقات بورتهای اتوماتیک می باشد که به استوانه مدرج متصل بوده و محلول از طریق این مخزن به داخل استوانه راه می یابد.

تفاوت بورت با پیپت

در واقع پیپت وسیله ای برای انتقال مایع و دارای دقت کمتری در مقایسه با بورت است. اما بورت وسیله ای برای جابه جایی یک مقدار از مایع با دقت بالا می باشد و برخلاف پیپت که صفر آن در پایین است، صفر آن در بالا قرار دارد.

نحوه کار با بورت

بورت وسیله نسبتا ساده ای است. برای کار با آن، ابتدا لازم است که با استفاده از گیره، نگه داشته شود. بورت بدلیل نوک تیزی که دارد، نمیتواند روی میز قرار بگیرد و همیشه باید حتما با یک گیره بورت نگهداشته شود.

  1. بورت را به گیره متصل کنید.
    بورت باید با گیره نگه داشته شود.
  2. بورت را با محلول مورد نظر پر کنید.
  3. شیر بورت را به آرامی باز کنید.

با طی کردن 3 مرحله بالا، میتوانید از بورت استفاده کنید. البته بسته به کاربرد، اینکه چه ماده ای در بورت ریخته شود یا شیر آن به چه صورت باز شود و چه مقدار باز باشد و … کاملا متفاوت است.

در ویدئو زیر بورت معرفی شده است و نحوه کار با آن توضیح داده شده است:

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۱۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

هگزان یا هیدرید هکسیل (به انگلیسی: Hexane) یک ترکیب آلی از دسته آلکان‌ها با شش اتم کربن است که فرمول شیمیایی آن CH3(CH2)4CH3 می­باشد. در نامگذاری آیوپاک (IUPAC) نرمال هگزان به آلکان راست زنجیر بدون شاخه ای اطلاق میشود که دارای زنجیری شیش کربنه به فرمول مولکولی C6H14 باشد هگزان ماده شیمیایی است که از نفت […]

انواع مختلفی از دستکش ها در بازار عرضه می شوند که در برابر حرارت و گرما مقاوم هستند. این دستکش ها معمولا در شغل هایی از جمله جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش های جوشکاری مقاومت بالایی در برابر گرما و آتش دارند و به گونه ای طراحی شده اند که دست فرد را […]

اسید بوریک که به نام های دیگر نظیر اسید اورتوبوریک و هیدروژن بورات معرف است، یک اسید معدنی ضعیف با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است. اسید بوریک اولین بار توسط ویلهلم هومبرگ از واکنش بوراکس با اسید های معدنی تهیه شد و  که عنوان sal sedativum Hombergi ( نمک آرام بخش هومبرگ) گرفت. فروش اسید بوریک ساختار […]

محیط کشت گزیلوز لیزین دزوکسی کولات آگار که به اختصار به آن XLD Agar  گفته می شود، یک از محیط کشت های انتخابی و افتراقی است. pH تقربی این محیط 7.4 است و به دلیل وجود فنل رد به رنگ صورتی روشن یا قرمز روشن در می آید. مواد تشکیل دهنده محیط کشت گزیلوز لیزین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا