لوازم آزمایشگاهی – لوله آزمایش – قسمت سوم

لوله آزمایش

لوله آزمایش یکی از معمولترین شیشه آلات آزمایشگاهی می باشد که طولی مشابه انگشت دارد که از انتها بسته و به صورت U شکل و از طرف دیگر باز می باشد.
خرید لوله آزمایش

انواع لوله آزمایش

لوله تست

استوانه دیواره نازک که برای نگهداری محلولهای شیمیایی به کار می روند. محققین از لوله های تست به عنوان محفظه برای محلولهای شیمیایی مایع، مخلوط کردن، گرم کردن یا سرد کردن، انجام کشت ها و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که این لوله های آزمایش دارای انتهایی گرد هستند بدون پایه نگهدارنده یا رک( جای لوله آزمایش) نمی توانند روی سطحی قرار بگیرند.

 لوله جوش

یک استوانه سیلندری جایگزین لوله تست که برای جوشاندن محلولهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها نسبت به لوله های استاندارد بلندتر و ضخیم تر می باشند تا مایع در حال جوش از آن سرازیر نشود. این لوله ها چون از جنس شیشه های بوروسیلیکاتی که مقاوم به شوک حرارتی بوده و هنگامی که در معرض گرمای بینهایت زیاد قرار می گیرند ترک نمی خورند می توان به طور کامل در داخل شعله قرار داد.

 لوله سانتریفیوژ

از این لوله ها در بخش سانتریفیوژ آزمایشگاه به وفور استفاده می گردد، که به نامهای دیگر مانند فالکون یا فالکن نیز شناخته می شوند. سانتریفیوژ ماشینی است که با جرخش نمونه ها منجر به جداسازی جامد از مایع در محلولهای شیمیایی می گردد. لوله های مخصوص سانتریفیوژ می توانند از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته شوند.

در واقع این لوله ها مشابه لوله های مینیاتوری با نوکی مخروطی( شکل زیر) می باشند. طراحی مخروطی بسته به نوع مواد جامد بیومولکول، غیر محلول و غیره در نمونه شیمیایی متفاوت است. به لوله های سانتریفیوژ، نوک یا تیپ های سانتریفیوژ (centrifuge tips) هم گفته می شود. این لوله ها در داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرند و با یک سرعت خیلی بالا برای یک مدت زمان مشخص چرخیده می شوند. سپس در پایان این زمان لوله ها خارج می شوند و مایع باقی مانده که از جامد جداشده در ظرفی ریخته می شود و جامد یا رسوبات برای استفاده حاضر است.

لوله  NMR

به طور گسترده ای از این لوله ها در تست رزونانس مغناطیس هسته ای یا NMR (nuclear magnetic resonance spectroscopy) مورد استفاده قرار می گیرد. این تست نوعی تصویربرداری میباشد که میتواند روی مولکولهای حالت جامد انجام شود. لوله های NMR، لوله های استوانه ای جداره نازکی هستند که معمولا تنها 5mm قطر دارند. به جای درپوشهای لاستیکی یا چوب پنبه این لوله ها عموما توسط درپوش های  پلی اتیلن یا بوسیله ذوب کردن شیشه در قسمت باز و بستن آن با یک پیچ و تاب مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله Thiele

این لوله ها مشابه لوله های تست هستند با این تفاوت که دارای درسته ای مثلثی شکل که محلول به داخل آن راه دارد نیز می باشند. از این لوله های تیله ای

(Thiele Tube) را برای تعیین نقطه ذوب یا جوش مواد شیمیایی مختلف به کار گرفته می شوند.

لوله Thistle

این لوله ها طوری طراحی شده اند که به مواد شیمیایی اجازه می دهند مواد را از طریق یک غشای نیمه نفوذپذیر به ارلن مایر و یا فلاسک اضافه کنند و از این طریق مواد جدید به ترکیبات دیگر وارد شوند.

مقایسه لوله آزمایش با پیپت

پیپت در واقع وسیله ای برای اندازه گیریو انتقال است و دارای درجه بندی می باشد و با پیپت می توان با آن حجمی از مایع را اندازه گیری کرد در حالی که لوله آزمایش وسیله ای برای اندازه گیری نبوده و تنها برای نگهداری میزان کمی از مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه لوله آزمایش با فالکن

لوله های فالکون دارای درجه بندی بوده و برای نمونه های با حجم بیشتر از 50 میلی لیتر مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی آنها دارای درب بوده و عموما نیاز به پایه ی نگهدارنده ندارند.

شیشه آلات آزمایشگاهی و ظروف آزمایشگاهی

برای تهیه ی تمامی ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی شرکت تمادکالا اعم از انواع لوله، پیپت و فالکن روی آن کلیک نمایید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


مقاله های تمادکالا

محیط کشت آماده چیست

17 اردیبهشت 1399
محیط کشت آماده چیست

محیط کشت آماده، محیط کشتی از پیش آماده است که میتواند مستقیما برای کشت دادن و رشد و تکثیر سلول ها و میکروب ها استفاده شود. فروش محیط کشت محیط کشت چیست؟ محیط کشت محیطی است که شرایط لازم را براش رشد و تکثیر (کشت دادن)  سلول ها یا میکروب ها در خارج بدن قراهم […]

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست آب اکسیژنه که به  پراکسید هیدروژن(H2O2) معروف است ، یکی از موادی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد. این ماده خواص ضدعفونی کنندگی بالایی دارد. در مقاله پیش رو به معرفی آب اکسیژنه و خطرات این ماده خواهیم پرداخت. فروش آب اکسیژنه ضدعفونی کننده فروش الکل طبی […]

پتاسیم پرمنگنات یک ترکیب شیمیایی معدنی است و فرمول شیمیایی آن KMnO4 است. گاهی اوقات آن را با نام رایج خود کریستال های کندی (Condy’s crystals) نیز می‌نامند (با مطالعه بخش تاریخچه همین مقاله می‌توانید علت آن را متوجه بشوید). پتاسیم پرمنگنات دارای کریستال‌هایی به رنگ بنفش تیره است که ساختار شبکه بلور این نمک؛ […]

محلول­‌های استاندارد و ویژگی­ آن­‌ها در ابتدا به تعریف محلول استاندارد می­پردازیم. محلول استاندارد، محلولی است که غلظت آن به صورت کاملا دقیقی مشخص شده است. در واقع نسبت حل­شونده به حلال معین است و تمامی نسبت­ها در محلول در دسترس می­باشد. غلظت محلول­های استاندارد معمولا با واحد مول بر لیتر یا مولاریته بیان می­­شود. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا