کاربرد نانولوله های کربنی

امروزه کاربرد نانولوله های کربنی در صنعت، پزشکی و بسیاری حوزه ها بسیار افزایش پیدا کرده است. در مقاله پیش رو به معرفی نانولوله های کربنی و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت. و با کاربرد نانولوله های کربنی آشنا می شویم.

خرید نانولوله کربنی

نانولوله کربنی چیست؟

 نانولوله های کربنی، یکی از انواع نانومواد هستند که در واقع، ورق های نازک گرافن(تک لایه گرافیت، تک لایه کربن) هستند که دورخودشان پیچیده شده اند. این نانولوله ها دارای انواع و دسته بندی های مختلفی هستند که در ادامه مقاله به بعضی از آنها اشاره خواهد شد. نانولوله های کربنی بدلیل ساختار خاص خود، ویژگیهای بسیار مهمی دارند که باعث کاربرد فراوان این مواد تا این حجم که امروزه قابل مشاهده است، شده است. کاربرد نانولوله های کربنی در صنایع مختلف و در پزشکی می باشد که در ادامه با آن آشنا می شویم.

کاربرد نانولوله های کربنی

تک لایه گرافنی

کاربرد نانولوله های و نانوتیوب کربنی

نانوتیوب کربنی: لایه گرافنی که دور خودش پیچیده شده است.

همانطور که مشاهده می شود، گرافن ساختاری تک لایه از اتمهای کربن است که در آرایشهای شش ضلعی به یکدیگر متصل هستند. هر اتم کربن، به سه اتم دیگر متصل است و همین هم باعث میشود که یک الکترون نوار آخر آن، بدون پیوند باشد. این الکترون می تواند به صورت آزاد روی صفحه حرکت کند که باعث رسانایی فوق العاده بالای گرافن و نانولوله کربنی میشود. این الکترون آزاد در صفحه، باعث بسیاری از ویژگی های خاص گرافن و نانوتیوبها می شود.

نانولوله ها از نظر مکانیکی، بسیار مواد نیرومند و مستحکمی هستند. نانولوله ها بسیار قدرتمندتر از فولاد هستند و به همین دلیل هم برای افزایش استحکام در بسیار از کامپوزیتها مورد استفاده قرار میگیرند.

دیگر ویژگی بسیار مهم نانولوله ها، خاصیت ابررسانایی آنها است. این خاصیت باعث کاربرد بسیار زیاد نانولوله های کربنی در الکترونیک میشود.

از ویژگیهای هندسی نانولوله ها، نیز در بخشهای مختلف استفاده میشود. به عنوان مثال از ویژگی خالی بودن بخش داخلی آنها، در دارورسانی و پزشکی استفاده میشود.

انواع کاربرد نانولوله های کربن

در ادامه، کاربردهای عمده نانولوله های کربنی در برخی حوزه ها، به صورت کلی توضیح داده میشود.

  • کاربرد نانولوله های کربن پزشکی و مهندسی پزشکی

نانولوله های کربنی امروزه در پزشکی در بحث های رهایش دارو، درمان سرطان و بیوسنسورها استفاده زیادی دارند. البته درمورد سمیت آنها هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کاربرد نانولوله های کربن در پزشکی و مهندسی پزشکی را بخوانید.

  • کاربرد نانولوله های کربنی در الکترونیک

نانولوله های کربنی بدلیل خواص الکتریکی ویژه ای که دارند، در صنعت الکترونیک مدرن، استفاده زیادی پیدا کرده اند. با کمک نانولوله های کربنی، اندازه ترانزیستورها درحال کاهش است و همچنین سرعت عمل آنها نیز افزایش یافته است.

همچنین می توان از نانولوله های کربنی برای تولید بسیاری از سنسورها و بهبود عملکرد آنها استفاده کرد.

  • کاربرد نانولوله های کربن صنعت نفت

نانولوله های کربنی به عنوان پایه کاتالیست در بسیاری از فرآیندهای پالایش، می توانند استفاده شوند. همچنین این نانوتیوبها ظرفیت بسیار بالایی در ذخیره سازی هیدروژن دارند.

  • کاربرد نانولوله های کربن ساختمان

نانوتیوب های کربنی بدلیل خواص مکانیکی خاص خود، می توانند بسیار در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از این استفاده ها، تولید فیبرهای نانولوله های کربنی است که برای کاربردهای مختلفی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. با ورود این فیبرها درون مصالح ساختمانی، خواص مکانیکی آنها بهبود خواهد یافت. با استفاده از نانولوله های کربنی و تولید کامپوزیتهای مختلف، می توان خواص مصالح ساختمانی را بهبود بخشید.

  • کاربرد نانولوله های کربن تصفیه آب

تخلخل های نانومتری نانولوله ها باعث شده است که این نانولوله ها کاربرد بسیار زیادی در زمینه فیلترینگ و تصفیه انتخاب پذیر داشته باشند.

کاربرد نانولوله های کربنی در صنایع مختلف، بسیار زیاد است که بررسی تمامی آنها، از حوصله خارج است و تنها برخی از آنها در اینجا مورد بحث قرار گرفت.

شما می توانید با مطالعه مقاله کاربرد نانولوله های کربنی در صنعت  اطلاعات تکمیلی را در خصوص این مقاله کسب کنید.

برای خرید نانولوله های کربنی از سایت تمادکالا، می تواند از طریق زیر اقدام فرمایید.

خرید نانومواد

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۶۳ از ۵

مقاله های تمادکالا

اصول اولیه طیف­ سنجی فوتو­الکترونی پرتو ایکس طیف ­سنجی الکترونی روشی است که از الکترون­های مشخصه منتشر شده از جسم جامد برای آنالیز عنصرها (نه شکل برداری مانند میکروسکوپی الکترونی) استفاده می­کند. الکترون­های مشخصه (چه الکترون­های اوژه باشند یا فوتوالکترون­ها) با داشتن مقدار انرژی مشخص، عنصرهای شیمیایی را در نمونه­ های مورد آزمایش تشخیص می­دهند. […]

دماسنج جیوه ای چیست؟ دماسنج جیوه ای یکی از انواع دماسنج های پرکاربرد است. شاید بتوان گفت پرکابردترین دماسنجی است که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود. در مقاله پیش رو به معرفی این دماسنج، اساس کار دماسنج جیوه ای، انواع و کاربرد دماسنج جیوه ای خواهیم پرداخت. دماسنج جیوه ای وسیله ای […]

مکانیکی ها یکی از مشاغلی هستند که استفاده زیادی از دستکش دارند. در این مقاله قصد داریم درباره دستکش کار برای مکانیکی، اطالاعاتی را در اختیارتان بگذاریم. کاربردهای دستکش کار دستکش های کار به طور کلی برای محافظت از دست ها در برابر عوامل مختلفی استفاده می شوند. عوامل آسیب زننده به دست در محیط […]

سیالات غیرنیوتنی برای همه سنین، جذابند و فرصتی برای یادگیری بیشتر شیمی فراهم می‌کنند. در این مقاله 4 روش برای تهیه اسلایم آموزش داده شده است؛ تا به راحتی بتوانید اسلایم تهیه کنید. یکی از روش‌های سریع برای ساخت اسلایم با استفاده از مواد مختلف، مثل چسب و بوراکس، نشاسته ذرت، شیر بدون چربی، شامپو و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا