کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی (باغ پسته)

کاربرد اسید سولفوریک در خاک پسته

پسته گیاهی است که در برابر سرمای شدید زمستان و گرمای زیاد تابستان مقاوم است. با زمین و هوای مرطوب ناسازگار و رطوبت باعث پوسیدگی و خشکی آن می شود. در واقع این نوع درخت به کم آبی و خشکی مقاومت زیادی نشان می دهد حتی می توان مدت ها ( نزدیک به ده سال) زنده بمانند. کاشت درخت پسته در اراضی سبک شن و مس مطلوب و تا اندازه ای شوری خاک را تحمل می کند ولی در مناطق رسی به علت جذب و نگه داری رطوب به مدت طولانی، این نوع خاک نتیجه رضایت بخشی ندارد (بدین دلیل بیشتر از خاک های شنی برای کشت پسته استفاده می شود). پسته گیاهی است که در مناطق کویری همانند استان کرمان، قم و.. که مناطقی کویری با خاک شور، کشت می شود اما شوری- سدیمی بودن (قلیایی بودن خاک) باعث شده اغلب خاک های تحت کشت پسته، عملکرد خوبی نداشته باشد.
با توجه به شرایط آهکی خاک ها ایران به خصوص در مناطق پسته کاری، اگر در جهت تعدیل PH خاک از مواد شیمیایی اسید زایی مناسب استفاده گردد؛ به دنبال آن ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک به ویژه خاک های شور-سدیمی اصلاح خواهد شد. در چنین شرایطی چگالی ظاهری، پایداری خاک دانه ها، نفوذ ریشه، قابلیت تشکیل سولفات های آلی در خاک، جوانه زنی بذر و عملیات کشت و کار تحت تاثیر قرار می گیرد. از این رو مواد اصلاحی مانند گوگرد به عنوان ماده اسیدزا یا اسید سولفوریک به منظور افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی و کاهش PH(کاهش قلیایی بودن محیط کشت) اضافه می شود. البته تغییر PH خاک کار ساده نیست، به عنوان مثال برای خنثی کردن 1% از اهک (مسبب افزایش PH خاک) موجود در خاک یک هکتار باغ 15 سانتی متر، باید 20 تن اسید سولفوریک 92% اضافه کرد.

علاوه بر کاهش PH، اسید سولفوریک در افزایش نفوذ پذیری خاک های رسی و سنگین (خاک مورد نیاز برای رشد پسته) نیز نقش دارد. از عمده ترین مشکلات خاک های رسی می توان کند بودن نفوذ پذیری اب و هوا را بیان کرد. زیرا با تجمع آب در خاک رسی، سیستم تهویه خاک اشباع شده و ریشه گیاه در نبود اکسیژن کافی دچار صدمه می شود و برای گیاهانی همانند پسته که ریشه آن نسبت به اکسیژن گیری و تنفس حساس است، صدمه جدی وارد می شود. یکی از اقتصادی ترین و موثرترین روش برای اصلاح خاک های رسی استفاده از اسید سولفوریک است. این ماده نفوذ پذیری خاک را افزایش داده و معضل تهویه خاک را بعد از دو تا سه بار تکرار بر طرف می کند.

فروش اسید سولفوریک صنعتی

فروش اسید سولفوریک آزمایشگاهی

شرایط اسید سولفوریک مورد استفاده در کشت پسته

اسیدسولفوریک، مورد استفاده باید خلوص بالا و با خلوص حدود 96% باشد همچنین باید توجه کرد که ناخالصی هایی مانند باقی مانده مواد سمی (سیانور) و باقی مانده فلزات سنگین (جیوه، مس) در اسید سولفوریک وجود نداشته باشد. در همه وقت سال می توان اسید را به خاک افزود و محدودیت زمانی برای اصلاح خاک وجود ندارد. اگرچه بهتر است، در فصل زمستان به علت سردی هوا و تبخیر کمتر، مورد استفاده قرار بگیرد.

همانگونه که بیان شد، PH نقش مهمی در جذب و استفاده از عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه دارد. و برای گیاهان محدوده PH ایده ال متفاوت است، اما اکثر گیاهان برای رشد به محیط تقریبا اسیدی 5.8 تا 6.2 نیاز دارند ولی گیاهان اکثرا قادر به تحمل PH 5.0 تا 7.0 هستند. همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می کنید PH محلول، تعیین کننده، بیشتر یا کمتر بودن عناصر در دسترس گیاهان است. و اگر PH محلول خارج از محدوده ی مورد نیاز باشد، عنصر ضروری به گیاه دسترسی نداشته و به علت کمبود مواد مغذی سرعت رشد کاهش یافته و گیاه ضعیف می شود. ینابراین میزان استفاده از اسید سولفوریک مهم و نباید PH را از محدوده ی گفته شده کمتر کند.

شیوه استفاده از اسید سولفوریک در کشت گیاه پسته

برای اسید پاشی زمین بهترین روش استفاده مستقیم از ظرف حاوی اسید است. بدین منظور بعد از گذشت یک پنجم از زمان شروع ابیاری، درب ظرف اسید را سوراخ کرده و شیلنگ نازکی از درب ان عبور داده و با کج کردن ظرف اسید سرازیر شده و تثبیت ظرف و شیلنگ در کانال اب فرایند اسید پاشی انجام گیرد، باید توجه داشت PH اب و اسید از محدوده تعیین شده خارج نشود. بدین منظور از PH متر دیجیتالی کمک می گیرند و برای داشتن محلول همگن اسیدی بهتر است تا پایان ابدهی یا کمی قبل تر از فرایند اسید ریزی ادامه داشته باشد. در اب دهی با روش قطره ای، تانکر مخصوص کوددهی سیستم را تا نصف از اب پرکرده و اسید را به ان اضافه می کنند. به منظور حفظ ایمنی شخص کشاورز برای انجام عملیات اسید پاشی باید از چکمه و دستکش و لباس مخصوص ضد اسید همراه با عینک مخصوص استفاده کند.

امیدوارم این سری از مقالات کاربردی تمادکالا برای شما مفید بوده است، فروشگاه اینترنتی تمادکالا در زمینه فروش انواع مواد شیمیایی آماده ارائه خدمات می باشد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره تماد کالا ارتباط برقرار کنید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵۴ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

مایعات با نقطه اشتعال کمتر از 60 درجه سانتی گراد (140 درجه فارنهایت) مواد شیمیایی قابل اشتعال در نظر گرفته می­ شوند. نقطه اشتعال یک ماده شیمیایی دمایی است که در آن بخار ماده شیمیایی می­‌تواند به طور لحظه ای مشتعل شود. الکل ها و حلال ­های آلی رایج ترین مواد شیمیایی قابل اشتعال هستند […]

طول یکی از کمیت هایی است که واحد های مختلفی دارد و تعداد زیادی از این واحد ها امروزه در نقاط مختلف جهان استفاده میشوند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که کشورهای مختلف واحدهای طولی متفاوتی را به رسمیت میشناسند. این تفاوت واحدهای طول در کشورهای مختلف، مشکلات زیادی را فراهم […]

طرز کار با هود آزمایشگاهی و رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از آن برای جلوگیری از آسیب های احتمالی یکی از موارد مهمی است که کاربران و تکنسین های آزمایشگاهی باید به خوبی با آن آشنا باشند. هود آزمایشگاهی چیست؟ از آن جایی که انجام فعالیت هایی مثل میکروب شناسی، کشت میکروب و یا تهیه […]

محیط کشت به محیطی غنی از مواد لازم برای رشد سلولی گفته می شود که از آن در فرآیندهای کشت سلول ها یا باکتری ها استفاده می شود. در مقاله پیش رو روش ساخت مخیط کشت را توضیح می دهیم. فروش محیط کشت محیط کشت چیست؟ محیط کشت به محیطی گفته می شود که برای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا