10 کاربرد خانگی جالب آب مقطر

احتمالا اسم آب مقطر به گوشتان خورده باشد و شنیده باشید که کاربردهای زیادی دارد. خیلی از افراد میدانند که آب مقطر برای اتو کردن مناسب است اما آیا می دانستید که بهترین آب نوشیدنی موجود نیز هست؟ آب مقطر می تواند در همه چیز از نوشیدن تا آب دادن گیاهان و فرآیندهای تهیه مواد غذایی استفاده شود. امروزه نزدیک به 50 سال است که دستگاه های آب مقطرگیر برای مشتریان خانگی و صنعتی، آب پاکیزه و با کیفیت را عاری از هرگونه مواد شیمیایی، سموم، ویروس و باکتری فراهم کرده اند.

مقاله کاربردهای خانگی آب مقطر

آب مقطر چیست؟

آب مقطر آبی است که به آن حرارت دادن شده است؛ تبخیر شده است؛ مجددا تقطیر شده و در یک ظرف جمع آوری شده است. این آب شباهت زیادی به آب باران دارد.(البته در صورتی که قطرات باران در حین بارش، آلودگی های موجود در هوا را جذب نکرده و آلوده نشده باشند) این روش، بهترین روش تصفیه آب است که از طبیعت تقلید شده است. در طی این فرآیند، وقتی آب بخار میشود، تمامی سموم، باکتری ها، مواد شیمیایی و مواد اضافی در ظرف باقیمانده و تنها آب تبخیر می شود. وقتی مجددا میعان می شود، تنها آب خالص باقیمانده است و ناخالصی های آن حذف شده اند.(درواقع در ظرف قبلی باقی مانده اند)

کاربردهای خانگی آب مقطر

آب مقطر در بسیاری از کاربردهای خانگی استفاده می شوند. قبلا در دیگر مقالات به بعضی دیگر از این کاربردها مانند استفاده از آب مقطر به عنوان  بهترین آب رادیاتور اشاره کرده ایم. اما در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با کاربردهای این آب خالص آشنا کنیم.

استفاده از آب مقطر برای پخت و پز

در هر دستور پختی که در آن از آب استفاده شده، آب مقطر می تواند گزینه مناسبی باشد. استفاده از آب مقطر در سوپ ها می تواند باعث طعم بهتر و خالص سوپ شود. طعم تمامی ادویه های استفاده شده در سوپ به صورت کاملا شفاف احساس می شود. پخت نان و شیرینی هم با استفاده از آب مقطر، باعث می شود کیفیت بهتری داشته باشد. کما اینکه خیلی از افزودنی ها مانند کلر را در رژیم غذایی کاهش می دهد.

استفاده از آب مقطر برای پخت و پز

تولید یخ با آب مقطراستفاده از آب تقطیر شده برای قالب یخ

احتمالا شما هم مزه یخ را زمانی که به نوشیدنی اضافه می شود احساس کرده اید. اضافه کردن یخ باعث تغییر مزه نوشیدنی می شود. اگر یخ با آب مقطر تولید شده باشد، دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت؛ چون بسیاری از ناخالصی هایی که در یه وجود دارند باعث این تغییر مزه می شوند. در نتیجه با استفاده از یخی که از آب مقطر تهیه شده باشد، قالب های یخ کریستالی و بدون ناخالصی خواهید داشت که کمتر طعم نوشیدنیتان را تغییر می دهند.

استفاده از آب مقطر برای شیر خشک

زمانی که بحث به شیر خشک می رسد، هیچ آبی بهتر و ایمن تر از شیر خشک نیست. هم تولیدکنندگان شیر خشک و هم متخصصان کودک می گویند که بهترین آب برای ترکیب با شیر خشک، آب تقطیر شده است. دلیل این موضوع هم نداشتن مواد سمی و آلودگی در این آب است. دستگاه های آب مقطر گیری قابلیت حذف 99/9% باکتری ها، ویروس ها، ترکیبات آسیب رسان و حتی اورانیم موجود در آب را دارند. به همین دلیل هم با داشتن یک دستگاه آب مقطرگیری، به راحتی میتوان از سلامت شیرخشکی که در اختیار کودک قرار میگیرد، اطمینان داشت.

تاثیر آب مقطر روی موی سر

جالب است بدانید که بعضی افراد زمانی که موی سرشان را با آب مقطر میشوند، موهایشان بهتر می ایستد. زمانی که از آب شیر های آب های سخت(آبی که دارای بعضی یون های خاص است. معمولا در تصفیه تلاش می شود که این یون ها از آب حذف شوند) برای شستن موها استفاده می شود، موها سنگینتر شده و باعث پایین آمدن موها می شود. برای کسانی که موهای فر دارند، بهترین گزینه این است که بعد از شامپو کردن نهایی موها، موهایشان را با آب تقطیر شده بشویند. این موضوع باعث می شوند که فر موهای آنها بهتر باقی بماند. حتی در بعضی سالن های زیبایی نیز از آب مقطر برای شستن نهایی موها استفاده می شود.

مرطوب کردن سطح گیاه با آبآب مقطر برای گیاهان

گیاه ها علاقه زیادی به آب تقطیر شده دارند. این آب بدلیل اینکه هیچ مواد شیمیایی ندارد، برای اسپری کردن روی برگ گیاهان بهترین گزینه است. این آب باعث سرحال و سرزنده نگهداشتن گیاه می شود. هیچوقت آب شیر را روی گیاه اسپری نکنید. این آب بدلیل ناخالصی هایی که دارد، بعد از تبخیر شدن ردی از خود باقی می گذارد و مواد شیمیایی و سختی های آن نیز روی سطح برگ و گیاه می مانند. به همین دلیل است که برای داشتن گیاهانی شاد و سرزنده، بهترین کار اسپری کردن آب مقطر روی آنها است.

آب تقطیر شده برای تمیز کردن

شاید دیگر لازم نباشد که از شیشه پاک کن استفاده کنید. برای پاک کردن شیشه ها می توانید از محلول نصف-نصف آب مقطر و سرکه استفاده کنید و شیشه را با استفاده از این مخصول تمیز کنید. دلیل اصلی باقیماندن لک روی شیشه ها، ناخالصی های درون آب است که با تبخیر شدن آب، روی سطح باقی می ماند. به همین دلیل هم یکی از راه های حذف لکه از روش شیشه، خیساندن آن با آب مقطر است. آب مقطر هیچ لکه ای روی شیشه باقی نخواهد کذاشت.

تمیز کردن شیشه عینک ها ممکن است باعث خش افتادن آنها شود.(بویژه اگر در اثر یک ماده نمکی مانند عرق آلوده شده باشند) بهترین کار برای تمیز کردن نمک روی سطح شیشه، خواباندن عینک در آب مقطر است. با اینکار، نمک روی سطح شیشه آرام آرام در آب مقطر حل شده و بعد از چند ساعت عینک تمیز تمیز خواهد شد.

فروش آب مقطر

آب مقطر در اتو کردن

احتمالا شما هم شنیده باشید که بهترین آب برای اتو، آبی است که از قبل جوشیده شده باشد. در واقع با جوشیدن اّب، بعضی از ناخاالصی های آن حذق می شوند اما همچنان مقداری از این ناخالصی باقیمانده است. آب مقطر برای اتو کردن بهترین گزینه است. اگر از آب دارای املاح استفاده شود، این املاح در سوراخ های اتو رسوب کرده که به مرور زمان باعث بسته شدن این سوراخ ها می شوند. در واقع اتفاقی که در اتو می افتد این است که آب بخار می شود و به مرور زمان املاح آن در داخل اتو رسوب می کنند. احتمالا دیده اید که بعضی اتو ها انگار دارند دانه های سفید روی لباس ها تف می کنند. این دانه های سفید در واقع همان رسوبات املاح داخل آب بوده اند که به مرور زمان جمع شده و الآن در حال خارج شدن و کثیف کردن لباس هستند! اگر در خانه یک دستگاه آب مقطر ساز دارید، حتما برای پر کردن اتو، آب آنرا از دستگاه آب مقطرگیری پر کنید.آب مقطر برای اتوهای دارای بخار

آب مقطر برای رطوبت ساز ها

رطوبت سازها دستگاه هایی هستند که در داخل آنها آب ریخته شده و این دستگاه ها با بخار کردن این آب، رطوبت محیط را تنظیم می کنند. یکی از مشکلات مهمی که این دستگاه ها دارند این است که مانند کتری و اتوها، دچار رسوب (یا به قول ما ایرانی ها “جمع شدن آهک”) می شوند. استفاده از آب حالص در رطوبتسازها، از این مشکل جلوگیری می کند.

استفاده از آب خالص برای دستگاه های CPAP

دستگاه های CPAP نوعی دستگاه تنفسی هستند که برای برخی بیماران و بویژه در طول شب استفاه می شوند. در این دستگاه ها، تنها دلیل استفاده از آب خالص و پاکیژه، نداشتن رسوب آنها و طول عمر دستگاه نیست. بلکه در این دستگاه ها، استریل بودن آب و نبود هیچگونه آلودگی نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

آب مقطر برای حیوانات خانگی

حیوانات خانگی نیز مانند بسیاری از ما در معرض بیماری ها و آلودگی های مختلفی هستند و نسبت به این موارد، آسیب پذیر هستند. بسیاری از کلینیک های دامپزشکی از آب مقطر باری حیوانات استفاده می کنند. مشکل ایجاد بیماری یا رسوب در حیوانات کوچکتر بسیار بیشتر است. سگ ها، گربه ها یا پرندگان ممکن است آب تقطیر شده را بیشتر ترجیح دهند. همچنین این آب برای حیواناتی که مشکلات معده دارند نیز بهتر است.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵۷ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

این روزه ها ویروس کرونا تبدیل به دغدغه ای شدید برای مردم ایران شده است. از آنجایی که افراد زیادی با تمادکالا تماس میگیرند و در این باره سوال میپرسند، تصمیم گرفتیم مقاله ای جامع در این باره بنویسیم تا در این روزهای نگرانی، اطلاعات در این باره در اختیارتان قرار دهد. کرونا چیست؟ کرونا […]

تیتراسیون معمولا در علم شیمی به کار می­رود و برای تعیین غلظت یک ماده مجهول استفاده می‌­شود. در تیتراسیون اندازه­‌گیری حجم بسیار مهم است، به همین دلیل به آن آنالیز حجمی نیز می‌­گویند. یکی از معمول­ترین آنالیزهای حجمی، تیتراسیون اسید و باز است. در این روش محلول مجهول در یک ظرف قرار دارد. سپس محلول […]

کوره‌ها یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد در لابراتوارهای دندان پزشکی هستند. در مقاله پیش قصد معرفی این کورها و کاربردهای آنها در دندان پزشکی را داریم. فروش کوره آزمایشگاهی کوره های دندان سازی در ترمیم دندان ها و بسیاری از فرآیندهای مختلف، از سرامیک ها استفاده می شود. سرامیک ها برای شکل گیری و سفت […]

طیف ­سنجی ارتعاشی روشی است که از طریق بررسی برهم ­کنش­ های بین تابش الکترومغناطیسی و ارتعاشات هسته ­ای، به آنالیز ساختار مولکول­ها می ­پردازد. طیف ­سنجی ارتعاشی کاملاً با روش ­های طیف­ سنجی از طریق برهم ­کنش ­های بین پرتو ایکس و نمونه ، متفاوت است. طیف­ سنجی ارتعاشی، در مقایسه با طیف­ سنجی پرتو […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا