هود لامینار چیست و چه کاربردی دارد

نگهداری مواد در برابر آلودگی ها و همچنین پاک سازی هوای محیط از هر گونه مواد خطرناک برای حفاظت کارکنان آزمایشگاه ها از جمله کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه های صنعتی و تحقیقاتی است. هود لامینار یکی از انواع هود آزمایشگاهی است که در ادامه با ویژگی های این هود بیشتر آشنا می شوید.

هود لامینار چیست و چه کاربردی دارد

هود لامینار چیست؟

هود لامینار یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی است و می توانیم آن را جزو لوازم ضروری آزمایشگاه بشمار آوریم. به طوریکه این نوع هودها از پیش نیازهای تخصصی کارهای آزمایشگاهی محسوب می شوند و استفاده از آن ها در آزمایشگاه های پزشکی، داروشناسی، الکترونیک و صنعتی بسیار مناسب است.

هود لامینار یا هود میکروبی از یک محفظه ی فیزیکی از جنس استیل و ضد زنگ با پوشش رنگ کوره ای ساخته شده است که هیچ گونه شکاف یا درزی ندارد و از ورود و رشد هر گونه قارچ و باکتری و یا رسوب جلوگیری می کند.
این دستگاه به صورت جریان آرام خطی با استفاده از یک فیلتر کار می کند و قادر است هوای داخل اتاق و میحط اطراف را مکیده و سپس ذرات آلوده را از آن جدا کرده و هوای تصفیه شده را به محیط باز گرداند.

فروش هود لامینار

انواع هود لامینار

هودهای آزمایشگاهی عمدتا فن و فیلترهای بسیار قوی دارند که به کمک آن ها می توانند هرگونه بخارهای سمی و خطرناک موجود در هوا را تهویه کرده و از وقوع انفجارها یا هر نوع سوختگی حاصل از حرارت و مواد شیمیایی جلوگیری کنند. بنابراین تهویه مناسب، ایمنی و سلامت در محیط کار و آزمایشگاه مهم ترین کاربرد هودهای آزمایشگاهی نظیر هود لامینار است. البته ناگفته نماند که هودهای آزمایشگاهی با توجه به کاربردشان انواع مختلفی مانند هود شیمیایی، هود بازویی و هود سقفی دارند و هود لامینار نمونه ای از آن ها است.

کاربرد هود لامینار بیشتر در محیط های آزمایشگاهی ای است که آزمایش های میکروبیولوژی در آن ها انجام می شود. زیرا این نوع هود به دلیل قدرت بالایی که دارد می تواند هوا را به خوبی تهویه کند و مناسب برای محیط هایی مثل کشت سلولی، نهادهای بنیادی و انواع بافت ها است. هود لامینار در دو نوع هود لامینار عمودی و هود لامینار افقی تولید می شود و بنا به نوع نیاز کاربر و نوع آزمایش، انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند.

هود لامینار

هود لامینار عمودی

کاربرد هود لامینار عمودی در نگهداری وسایل بزرگ برای موادی با حجم زیاد است. هود لامینار عمودی طوری هوا را تهویه می کند که به صورت مستقیم با کاربر در ارتباط نباشد و هوا با صورت او برخورد نکند.

هود لامینار افقی

هود لامینار افقی دارای فیلتر هپا است. این نوع هود دارای حساسیت بسیار بالایی است و در مکان هایی نزدیک به نمونه کار نصب می شود و در آن هوا به صورت مستقیم به نمونه موجود در درون دستگاه برخورد نمی کند.

دسته بندی هود لامینار

هودهای لامینار بر اساس جریان عبوری هوا و ماهیت نمونه های مورد آزمایش دارای کلاس های 1 و 2 و 3 هستند.

هود لامینار کلاس 1

هود لامینار کلاس 1 برای محافظت افراد حاضر و کارکنان آزمایشگاه ها و محیط های تحقیقاتی و کلینیکی نصب می شود و این قابلیت را دارد که در صورت نصب فیلتر با تصفیه بالا در آزمایشگاه های میکروبیولوژیکی استفاده شود. البته از آن نمی توان برای جلوگیری از نفوذ آلودگی به محیط های کشت سلولی و انواع بافت ها استفاده کرد. این نوع هود لامینار از نظر ساختار بسیار شبیه هود میکروبی است و در برخی موارد با این نام نیز معرفی می شود.

هود لامینار کلاس 2

کاربرد هود لامینار کلاس 2 اغلب در محیط هایی با المان های BSL-2، BSL-1 و BSL-3 است و از آن می توان برای محیط هایی که نیاز به ضد عفونی و جلوگیری از نفوذ قارچ ها و باکتری ها به داخل نمونه های آزمایشی کشت سلولی وجود دارد استفاده کرد.

فروش هود لامینار کلاس 2

هود لامینار کلاس 3

مهم ترین کاربرد هود لامینار کلاس 3 به دلیل اینکه عایق بسیار مناسبی برای گازها است در حفاظت از کارکنان و پرسنل آزمایشگاه می باشد و تجهیز آزمایشگاهی مناسبی جهت فراهم نمودن محیط مناسب برای نمونه هایی همچون پاتوژن ها است. این نوع هود برای کار با مواد خطرناک گزینه خوبی است و به خاطر ساختار قوی و انعطاف پذیری که دارد قابل استفاده در محیط های گسترده ای چون: کلینیک ها و آزمایشگاه های پزشکی، بیمارستان ها، مراکز تولیدی واکسن و مراکز تحقیقاتی است. همچنین هود لامینار کلاس 3 جزو هودهایی است که دارای استاندارد جهانی از مراکز معتبر آلمان، انگلستان و آمریکا می باشد.

کاربرد هود لامینار

نگهداری از نمونه های آزمایشگاهی مهم ترین و اصلی ترین کاربرد هود لامینار است. همچنین این نوع هود آزمایشگاهی کاربرد زیادی در جداسازی آلودگی هایی مانند قارچ ها و باکتری ها از هوای محیط دارد و می تواند آن ها را از محیط هایی نظیر آزمایشگاه خارج کرده و سبب پاک سازی هوای آن ها شود. در واقع با استفاده از هود لامینار محیط های کاری و آزمایشگاهی خواهیم داشت که عاری از هر گونه ذرات آلوده کننده هستند. در نتیجه می توان گفت هودهای لامینار محیط هایی را ایجاد می کند که هوایی تمیز دارند و مناسب برای انجام یک سری کارهای آزمایشگاهی هستند.

از دیگر موارد کاربرد هود لامینار می توان اشاره کرد به امکان استفاده از مواد و وسایلی که بزرگ هستند و در هودهای دیگر به راحتی جای نمی شوند. همچنین این هود هوا را به صورت کاربر یا اپراتور نمی دمد و قابل استفاده در آزمایشگاه هایی مثل الکترونیک، پزشکی و داروشناسی است.

هنگام خرید هود لامینار توجه به سالم بودن دستگاه، داشتن ضمانت نامه معتبر، انتخاب نوع هود متناسب با نوع کار و وسعت کار، میزان مصرف انرژی و بازدهی هود حائز اهمیت است.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

کاربردهای XPS

7 آبان 1396
کاربردهای XPS

کاربردهای طیف سنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس(XPS) الگو­های طیف سنجی فوتوالکترونی پرتو ایکس (XPS)، به ­صورت شدت فوتو­الکترون بر حسب انرژی پیوند بیان می­شوند. این الگوها ممکن است دارای سه پیک در زمینه باشندکه ناشی از انتشار نور از سطوح الکترونی مرکزی، انتشار نور از سطوح ظرفیت و انتشار الکترون اوژه در اثر تحریک با پرتو ایکس […]

انواع دستکش کار

22 شهریور 1399
انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت […]

یکی از لزومات یک آزمایشگاه، تامین کردن وسایل و ایجاد فضایی ایمن برای آزمایشگر ها است.یکی از وسایل مورد نیاز برای تامین ایمنی افراد ، عینک آزمایشگاهی است. چشم از اصلی ترین اعضای بدن است که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید فرد توان ادامه کار را نخواهد داشت و یا ادامه کار برای اون […]

خواندن دما از روی دماسنچ های جیوه ای، یکی از کارهایی است که برای بسیاری سخت است. در مقاله پیش رو قصد داریم خواندن صحیح دما از روی دماسنچ جیوه ای را به همراه تصویر آموزش دهیم. فروش آب اکسیژنه ضدعفونی کننده فروش الکل طبی دماسنج وسیله ایست که از آن برای اندازه گیری دما […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا