انواع آون (فور) آزمایشگاهی

تعریف آون(فور)

آون یا فور خشک کننده یکی از وسایل ضروری در آزمایشگاه ها است که برای خشک کردن و استریل کردن ظروف شیشه ای و فلزی به کار برده می‌شود. آون(فور) در تمام آزمایشگاه های پژوهشی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینکه چه طور وسایل آزمایشگاهی و مواد را خشک و یا استریل کند، به عنوان گوناگونی دسته بندی می‌شود. آون(فور) ها غالبات در محدوده حرارتی بین دمای اتاق تا 350 ردجه سانتی گراد کار می‌کنند. اگر چه انواع متفاوتی از آون(فور) ها وجود دارد که تا 600 درجه سانتی گراد را برای انجام کار خود تامین می‌کنند.
فروش آون آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی

اجزای تشکیل دهنده آون(فور)

  • حفظه داخلی: محفظه داخلی فور خشک کننده محل قرار گرفتن وسایل جهت استریل شدن می باشد. همچنین این محفظه محل قرار گرفتن سنسور دما است.
  • المنت های گرم کننده: این اجزا جهت تأمین حرارت مورد نیاز فور قرار داده شده اند. در داخل هر فور ، بسته به نوع و مدل دستگاه و همچنین بسته به توان الکتریکی آن ، یک یا دو عدد المنت قرار می‌گیرد.
  • عایق‌های حرارتی: این عایق‌ها به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی و سرد شدن سریع محفظه داخلی و همچنین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد محفظه خارجی و مدارهای الکتریکی و نیز محیط بیرون تعبیه شده است.
  • سیستم کنترل و نمایش دمای داخل محفظه: بسته به نوع آون(فور)، این دو سیستم می‌تواند کاملا مجزا و یا در یک سیستم یکپارچه بیاید. سیستم نمایش دمای داخل محفظه می‌تواند یک دماسنج عقربه‌ای ، دماسنج جیوه‌ای و یا یک برد الکتریکی به همراه سنسور حرارتی و نمایشگر دیجیتال باشد. سیستم کنترل دما نیز بسته به نوع دستگاه می‌تواند به صورت ترموکوپل‌های فلزی ، جیوه‌ای و یا سیستم‌های میکروپروسسوری مشتمل بر سنسورهای دقیق باشد ؛ در این صورت سیستم نمایش و کنترل دما می‌تواند در هم ادغام شود.
  • سیستم‌های حفاظتی: بسته به نوع دستگاه سیستم‌های حفاظتی الکتریکی و حرارتی جهت حفاظت کاربران و دستگاه و محتویات آن پیش‌بینی می‌شود. فیوزهای الکتریکی برای قطع جریان در موارد اضطراری ، سیستم قطع جریان در زمان بالا رفتن بیش از حد دما (به هنگام عمل نکردن سیستم کنترل دما) و … از جمله این سیستم‌ها است.

سیستم و اجزای تشکیل دهنده فور

کاربرد آون (فور)

آون(فور)ها با توجه به گوناگونی که دارند غالبا کاربرد آن ها ثابت است و آن استریل و خشک کردن وسایل فلزی تمیز شده به کمک حرارت است که در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت صورت می‌گیرد. با افزایش تدریجی دمای آون ، رطوبت موجود در وسایل شیشه‌ای تبخیر شده و بنابراین موجب از بین رفتن هر گونه فعالیت بیولوژیکی خواهد شد.

آون خلاء (Vacuum Oven) :

آون خلاء ( فور خلاء) یا خشک کن خلاء محفظه ای است که عمل خشک کردن در خلاء در آن صورت می گیرد و غالبا در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آون های خلاء ( فور خلاء)  برای مکش هوا و ایجاد خلاء درون محفظه خود از یک پمپ خلاء بهره میبرند که در کنار یا زیر دستگاه قرار داده  می شود. پمپ های خلاء به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود است که در دستی فرد باید فشار را به طور دستی تغییر دهد ولی در حالت اتوماتیک دستگاه خود به خود فشار را تغییر می‌دهد.

آون همرفتی (Convection Oven) :

یک آون(فور) همرفتی با ایجاد جریان همرفتی، کار آون(فور) را انجام می‌دهند به طوری که آون(فور) همرفتی دارای یک فن با یک المنت گرمایشی است که گرما را فراهم می کند. یک فن کوچک، هوا را در آون همرفتی پخش می کند. یک آون همرفتی ممکن است شامل منابع گرمای تابشی در بالا و پایین آون باشد که انتقال حرارت را افزایش می دهد.

آون یا فور همرفتی

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

تعریف سیلیکاژل شاید تاکنون با بسته های کاغذی موجود در جعبه های کفش مواجه شده اید و از خود پرسیده اید که این ماده چیست و چه کاربردی دارد. در واقع این بسته ها حاوی ماده رطوبت گیر سیلیکاژل هستند. سیلیکاژل ماده ای پلیمری(بسپار) متخلخل و سه‌بعدی بوده که متشکل از واحدهای چهاروجهی دی‌ اکسید […]

بافرها به محلول هایی گفته میشود که میتوانند در برابر تغییرات پی اچ(که عمدتا در اثر اضافه شدن اسید یا باز بوجود می آیند) مقاومت کنند. این محلول ها بدلیل ویژگی خاصی که دارند، کاربردهای زیادی دارند که از مهمترین آنها میتوان به کاربردهای زیستی اشاره کرد. بافر چیست؟ یک محلول بافر(به طور دقیقتر بافر […]

یکی از آزمایش هایی که در دوران دبستان و راهنمایی در آزمایشگاه های علوم انجام می شود، آزمایش ساخت کوه آتشفشان توسط آمونیوم دی کرومات می باشد. در ابتدا به خواص و ویژگی های آمونیوم دی کرومات پرداخته و سپس به سراغ روش انجام آزمایش می رویم. آمونیوم دی کرومات آمونیوم دی کرومات یک ترکیب […]

آشنایی با محیط کشت آگار آگار به محیط کشت جامد گفته می شود که منظور از پلیت آگار، پتری دیش حاوی آگار به همراه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد میکروارگانیسم است. در برخی موارد آنتی بیوتیک هم به محیط کشت اضافه شده تا جلوی رشد باکتری های مخرب گرفته شده و میکروارگانیسم مورد نظر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا