انواع کود شیمیایی

کود چیست؟

به هرنوع ماده آلی، معدنی یا بیولوژیکی که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالابردن حاصلخیزی خاک یا افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود، کود گفته میشود.
کودها به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:

  1.  کودهای شیمیایی
  2.  کودهای آلی یا ارگانیک
  3.  کودهای بیولوژیک یا زیستی

کودهای شیمیایی یکی از انواع مهم کودها هستند که عناصر موجود در آنها به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
 ماکرو المنت: عناصری که توسط گیاه زیاد مورد استفاده قرار میگیرند.
عناصر پر مصرف شامل: ازت، فسفر، پتاس، منیزیم، کلسیم
 میکرو المنت: عناصری که توسط گیاه در مقادیر کم مورد استفاده قرار میگیرند.
عناصر کم مصرف شامل: آهن، روی، منگنز، بور، مس
به کودهایی که مجموع عناصر بالا را با هم و به نسبت مناسب دارا باشند، “کود کامل” گفته میشود.

انواع کود شیمیایی

گیاهان مختلف برحسب نیاز و با توجه به آزمایشات، ممکن است به درصد های متفاوتی از کودهای فوق نیاز داشته باشند.

ترکیب شیمیایی و درصد خلوص کودهای مختلف بسیار متفاوتند. این تفاوتها بر مورد مصرف، زمان کودهی، اثر بخشی و نحوه استفاده آنها تاثیرگذار است. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از انتخاب و یا مصرف آنها ضرورت دارد.

انواع کودهای شیمیایی

کودهای ازت

ازت به سه صورت اوره، یون آمونیوم و نیترات برای گیاه قابل جذب است. نیترات آمونیوم دارای 33 درصد ازت است. اوره رایج ترین کود ازت در کشور ایران است و از ترکیبات آلی تشکیل شده است که کاملاً قابل جذب برای گیاه است. سولفات آمونیم علاوه بر ازت، دارای 24 درصد گوگرد نیز هست. نیترات های کلسیم و پتاسیم دارای درصد کمی از ازت هستند و کمتر به عنوان منبع کود ازت در خاک مصرف میشوند.

فروش اوره

فروش نیترات آمونیوم

کودهای فسفر

غالباً درصد فسفر کودهای شیمیایی را بصورت درصد اکسید فسفر اعلام میکنند. یکی از منایع فسفر که برای خاک قابل جذب است، اسید فسفریک است اما از اسید فسفریک بصورت کود شیمیایی استفاده نمیشود. برای تامین فسفر گیاه از کودهای فسفر برای خاک استفاده میشود. تمامی فسفر این کودها همان ابتدا برای گیاه قابل جذب نیست و ممکن است بخشی از آن در سالهای آینده برای خاک قابل جذب شود.

کودهای پتاسیم

کمبود پتاسیم بیشتر در خاک های اسیدی و شنی وجود دارد. سولفات پتاسیم معمول ترین کود پتاسیم است که در زراعت استفاده میشود. البته پتاسیم از طریق تجزیه بقایای گیاهی نیز به خاک اضافه میشود اما مقدار آن لزوماً کافی نیست.

کودهای گوگرد

کمبود گوگرد بیشتر در خاک هایی بوجود می آید که به شدت در معرض شستشو قرار دارند. در اینگونه موارد لازم است که گوگرد را به صورت کود به خاک اضافه کنند. انتخاب نوع کود گوگرد دار، به pH خاک بستگی دارد. در مواردی که خاک اسیدی است، میتوان از سولفات کلسیم یا جیپس استفاده کرد. جیپس دارای 18 درصد گوگرد و 22 درصد کلسیم است. این ترکیب ضمن تامین گوگرد و کسیم، باعث افزایش pH خاک نیز میشود.
میتوان از پودر گوگرد نیز به عنوان کود استفاده کرد. گوگرد در خاک اکسید شده و باعث اسیدی  شدن خاک میشود. با این روش میتوان pH خاک های قلیایی را نیز اصلاح کرد.

فروش گوگرد

کودهای کلسیم و منیزیم

کلسیم و منیزیم کمتر به عنوان کود استفاده میشوند زیرا کمبود آنها در بسیار از خاک ها(به غیر از مناطق مرطوب) دیده نمیشود. خاکهای نواحی مرطوب اسیدی هستند و برای اصلاح آنها از کلسیم و منیزیم استفاده میشود. در صورتی که تغییر pH خاک مورد نظر نباشد و صرفاً قصد جبران کمبود کلسیم خاک را داشته باشیم، میتوان از کودهای فسفر حاوی کلسیم استفاده کرد. برای رفع کمبود منیزیم از سولفات منیزیم یا سولفات منیزیم و کلسیم استفاده میشود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۶۷ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

پلی اتیلن گلیکول (PEG) یک ترکیب پلی اتری است که دارای کاربردهای زیادی است. از تولیدات صنعتی گرفته تا داروسازی. این ماده با نام های پلی اتیلن اکسید (PEO) و پلی اکسی اتیلن (POE) نیز شناخته میشود. پلی اتیلن گلیکول دارای جرمهای ملکولی متفاوت است که معمولا با استفاده از فرمول شیمیایی زیر نمایش داده […]

امروزه بسیاری از ما در مورد سطوح خود تمیزشونده میشنویم که در صنایع مختلفی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. کشف این خاصیت،از اثر نیلوفری آبی شروع شده است. مدت ها مشاهده شده است که نیلوفر آبی گلی است که به هیچ عنوان کثیف نمیشود(حتی با اینکه در مرداب ها و آبهای گل آلود زندگی میکنند). […]

یکی از کاربرد های نانولوله های کربنی استفاده از نانو تیوب ها در مصارف پزشکی و غیر پزشکی می باشد. در ادامه این مقالات با کاربرد های نانو لوله های کربنی در پزشکی آشنا می شوید. نانولوله های کربنی، یکی از محصولات نانوساختار هستند که امروزه کاربرد زیادی در پزشکی و مهندسی پزشکی دارند. در […]

قوز کمر چیست؟ ساختار ستون فقرات به‌گونه‌ای است که در قسمت فوقانی پشت(ناحیه قفسه سینه و ستون فقرات) دارای انحنای جزئی بوده و در قسمت گردن، قسمت فوقانی کمر و پایین کمر می تواند خمیده شود. این انحنای جزئی باعث تحمل وزن سر شده و در هنگام بروز شوک با جذب آن از آسیب های […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا