کلرید مس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کلرید مس چیست؟

کلرید مس یا همان کلرید مس 2، نوعی ترکیب شیمیایی به شمار می رود. این ترکیب که به دو شکل دی هیدرات و بی آب وجود دارد، در طبیعت به عنوان کانی های بسیار کمیاب و ارزشمند اریوکلسیت(eriochalcite) و تولباکیت(tolbachite) وجود دارند. کلرید مس چیست و چه کاربردهایی دارد

اوری کلسیت یا همان اریوکلسیت برگرفته از کلمه یونانی oreikhalkos به معنای مس کوهستان است. این کانی رنگ آبی روشن مایل به سبز داشته و در اسیدها و آمونیاک محلول است. همان طور که گفته شد این کانی ها بسیار کمیاب و ارزشمند هستند. از جمله معادن کانی اوری کلسیت می توان به ایتالیا، یونان، مکزیک، ژاپن و امریکا اشاره کرد. علاوه بر این کشورها، ایران نیز به دلیل وجود معادن ارزشمند بسیاری که در خاک خود دارد، یکی از کشورهای استخراج کننده این کانی محسوب می شود.

فروش کلرید مس

کانی اریو کلسیت

خواص فیزیکی و شیمیایی کلرید مسفرمول شیمیاییکلرید مس

  1. جامد بدون بو با خاصییت پارامغناطیسی است.
  2. نوع خشک یا بدون آب آن به صورت جامد زرد تا قهوه‌ ای رنگ و نوع دی هیدرات یا 2آبه آن به رنگ آبی-سبز است.
  3. چگالی نوع خشک 3.386 g/cm3 و نوع دی هیدرات آن 2.51 g/cm3 است.
  4. چگالی نوع خشک 134.45 g/mol و نوع دی هیدرات 170.48 g/mol است.
  5. محلول در آب است، به طوری که با افزایش دما مقدار انحلال پذیری آن بیشتر می شود.
  6. دارای نقطه ذوب 498 درجه سانتی گراد در نوع خشک و 100 درجه سانتی گراد در نوع دی هیدرات است.

روش تولید کلرید مس

مس کلرید به صورت صنعتی از طریق واکنش کلرینه کردن مس تولید می شود. در دمای 300-400 درجه سانتی گراد، مس مستقیما در معرض گاز کلر قرار میگیرد که در اثر واکنش بین این دو، مس کلرید به صورت مذاب تولید می شود. این واکنش یک واکنش بسیار گرماده است. این واکنش به شکل زیر است:

Cu(s) + Cl2(g) → CuCl2(l)

همچنین یکی دیگر از واکنش هایی که ممکن است برخی مواقع مورد استفاده قرار بگیرد، ترکیب کردن اکسید مس و آمونیوم کلرید است که منجر به تولید کلرید مس، آمونیاک و آب می شود. این واکنش نیز به صورت زیر است:

CuO + 2NH4Cl → CuCl2 + 2NH3 + H2O

همچنین روش های دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای تولید مس کلرید استفاده شوند اما در صنعت کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و به طور کلی نیز استفاده از آنها کمتر است.

کاربرد کلرید مس

کاربرد کلرید مس

کاربرد کلرید مس بسته به تعداد مولکول آب موجود در ساختار(کلرید مس (I) و کلرید مس (II)) ممکن است متفاوت باشد. از جمله کاربردهای کلرید مس می توان به:

  1. به عنوان ماده اولیه قارچ کش،حشره کش و علف‌کش مورد استفاده قرار می گیرد. کلرید مس به دلیل قابلیت دناتوره(تغییر ساختار و شکل) کردن پروتئین ها و آنزیم های سلول های حیاتی، سلول های پاتوژن را ار بین می برند.
  2. به عنوان کاتالیزور در واکنش های آلی و معرف سنتز ترکیبات معذنی کورد استفاده قرار می گیرد.
  3. به دلیل وجود رنگدانه سبز-آبی در صنعت سرامیک سازی، شیشه سازی و  چاپ و پیرینت کاربرد دارد.
  4. یکی دیگر از کاربردهای کلرید مس می توان به دافع کوسه اشاره کرد. از این کاربرد کلرید مس به عنوان بخشی از تجهیزات بقا برای پرسنل نظامی که بر فراز آب های آلوده به کوسه مشغول به کار هستند، استفاده می شود.
  5. میتواند در ساخت ترکیبات کیتوسانی استفاده شود که در نهایت در ساخت بیومواد آنتی باکتریال استفاده می شود.
  6. از آن برای ساخت مواد شیمیایی دیگر در ساخت رنگدانه ها، پرینت، حشره کش ها و نگدارنده‌های چوب استفاده می شود.

کاربرد کلرید مس محدود به موارد نام برده نبوده و در صنعت نفت به عنوان یک تصفیه کننده، بازیابی جیوه از سنگ معدن، پالایش مس، حذف ترکیبات سربی از بنزین و روغن ها، نگهدارنده چوب، صنایع آتش نشانی و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

خطرات کلرید مس

  • ماده ای سمی و خطرناک
  • در صورت تماس با چشم و پوست موجب سوزش و یا آسیب های جدی می شود
  • در صورت استنشاق منجر به تحریک سیستم تنفسی
  • در صورت تماس منجر به درد در ناحیه شکمی، اسهال و استفراغ، مشکلات قلبی، کاهش فشار خون، تب و لرز، تورم صورت و لب و …
  • مخرب محیط زیست( آسیب و تخریب اکوسیستم موجودات آبزی)

خطر خورندگی علائم ایمنی متیل اورانژ خطر مضر بودن محیط زیست

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اتوکلاو چیست؟ اتوکلاو اصطلاحا به ماشینی گفته می ­شود که مکان استریلیزه کردن با روش فیزیکی را فراهم می ­کند. این روش فیزیکی با استفاده از بخار با فشار بالا، منجر به کشتن باکتری ­­ها، ویروس ­ها و حتی تخم قارچ ­ها و میکروب ­های موجود در مواد یاقیمانده در داخل مجراها، می گردد. در […]

محلول های استاندارد از مواد پرکاربرد در آزمایش های شیمیایی هستند. در مقاله پیش رو به معرفی محلول های استاندارد و کاربرد آنها خواهیم پرداخت. یکی از کارهای مهم در شیمی و بخصوص شیمی تجزیه، مشخص کردن مقدار هرکدام از مواد موجود در ساختار است. محلول های استاندارد ابزاری هستند که متخصصان شیمی می توانند […]

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که تفاوت مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی در چیست. در این مقاله قصد داریم در این باره توضیحاتی بدهیم. همان طور که می دانید فروشگاه اینترنتی تمادکالا یکی از اولین فروشگاه های اینترنتی است که در زمینه فروش مواد شیمیایی آماده خدمت رسانی است. […]

اسید بوریک که به نام های دیگر نظیر اسید اورتوبوریک و هیدروژن بورات معرف است، یک اسید معدنی ضعیف با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است. اسید بوریک اولین بار توسط ویلهلم هومبرگ از واکنش بوراکس با اسید های معدنی تهیه شد و  که عنوان sal sedativum Hombergi ( نمک آرام بخش هومبرگ) گرفت. فروش اسید بوریک ساختار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا