کاربرد نانو ذرات طلا در شیمی

طلا یکی از فلزات با ارزش جدول تناوبی است که در حالت معمول به رنگ زرد دیده شده و در حالت خالص بسیار نرم است. این فلز در دمای 1046درجه سانتی گراد ذوب شده و از ویژگی های آن می توان به هدایت الکتریکی بالای آن اشاره کرد. تمامی خواص ذکر شده تنها در مقیاس ماکرو صدق می کنند و با ورود به مقیاس نانو خواص ماده دچار تحول خواهد شد.

فروش نانو ذرات طلا

نانوذرات طلا

فروش نانو مواد

به طور مثال نانوذرات طلا به از حالت زرد رنگ به قرمز درخواهند آمد و واکنش پذیری آن افزایش می یابد و دیگر فلز خنثی نخواهد بود و در برخی مراجع خاصیت آنتی اکسیدانی نانوذرات طلا گزارش شده است.

همچنین نقطه ذوب نانوذرات طلا ثابت نخواهد بود و تابعی از اندازه قطر ذرات خواهد بود. هرچه اندازه ذره ها کوچکتر شود، نسبت اتم های سطحی به کل اتم ها افزایش یافته و از آن جایی که پیوندهای سطحی نسبت به پیوندهای داخلی ضعیف تر هستند، کاهش نقطه ذوب را به دنبال دارند. از طرفی نانوذرات طلا که تا پیش از این فلزی هادی جریان الکتریسیته بود، به عایق الکتریکی تبدیل می شود.

نانوکلوئید طلا

کاربردهای نانوذرات طلا

ویژگی های منحصر به فردی که فلز طلا با ورود به مقیاس نانو پیدا می کند باعث شده تا کاربردهای متعددی پیدا کند و مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گیرد. نانوذرات طلا با ساختارهای متنوع کاربردهای متعددی پیدا کرده اند.

  • کاتالیزگرها

در اکثر فرآیندهای شیمیایی از کاتالیزگر به عنوان ماده ای که به واکنش سرعت بخشیده و در پایان واکنش نیز دست نخورده باقی می ماند، استفاده می شود. امروزه نانوذرات به دلیل سطح فعال بالایی که دارند، گزینه مناسبی برای انتخاب کاتالیزگر به شمار می روند.

نانوذرات طلا در دماهای پایین بسیار موثر عمل کرده و به طور مثال برای اکسایش کربن مونوکسید بسیار فعال هستند. نانوکاتالیزورهای طلا که بر پایه کربن سوار شده اند می توانند در ساخت الکترود غشایی پیل های سوختی به کار روند که به نسبت کاتالیزورهای پلاتینی به صرفه تر هستند.

  • زیست فناوری و پزشکی

در حال حاضر برای شناسایی و بررسی پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک از نانوذرات به طور گسترده ای استفاده می شود. روش های رایج بر پایه PCR از مولکول های فلوئورسانس استفاده می کنند که با جایگزین شدن نانوذرات، دقت و حساسیت تشخیص بالاتر رفته و به مقادیر نمونه بسیار کمتری نیاز است. نانوذرات طلا به دلیل خواص نوری و حرارتی مناسب، در ساخت زیست حسگرها نقش به سزایی دارند و در مقابل روش های فلوئورسانس از حساسیت بالاتری برخوردارند.

نانوذرات طلا را می توان با پادتن های ضد سرطان پوشش داد تا به سطح سلول های سرطانی متصل شوند و با درخشش خود محل دقیق سلول های سرطانی در بدن با استفاده از میکروسکوپ ساده مشخص خواهد شد. در برخی پژوهش ها اشاره شده است که با تغییر شکل نانوذرات طلا از کروی به میله ای می تواند طیف فرکانس قابل استفاده برای نانوذرات را تغییر داد و به جای نور مرئی از طیف فروسرخ استفاده کرد.

نانوذرات طلا به دلیل پایداری و عدم سمیت به عنوان پایه های حامل دارو قرار گیرند و از راه دور به سمت هدف هدایت شده و دارو در محل مورد نظر رها شود. رهاسازی دارو عموما با روش های تحریک خارجی مانند نور صورت می گیرد.

کاربرد نانوذرات طلا

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

خاصیت ضد میکروبی نقره از دیرباز شناخته شده بود و به همین دلیل هم در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می گرفت. امروز با پیشرفت فناوری و تولید نانوذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال آن بسیار افزایش یافته است. نانوذرات نقره با توجه به اینکه نسبت سطح به حجمشان افزایش یافته است، خاصیت ضد میکروبی و […]

بسیاری از ما از زمانی که همه گیری کرونا یا پاندمیک کرونا اعلام شد، تلاش کردیم تا به سرعت خود را با شرایط موجود وفق دهیم. ما باید سریع با همه افرادی که از خانه کار می کنند و یا می آموزند، سازگار می‌شدیم. پس از آن تابستان آغاز شد و برنامه ها دوباره تغییر […]

عاملهای تجربی موثر در نتایج آنالیزهای حرارتی نتایج آنالیز حرارتی تحت تأثیر عواملی نظیر ابعاد و جرم نمونه، نرخ‌های گرمادهی (یا سرمادهی)، فضای محیط نمونه و حتی سابقه حرارتی و مکانیکی نمونه، قرار میگیرد. متقاضیان گرامی باید هنگام سفارش به این نکته توجه کنند. در صورت یکسان نبودن عاملهای دستگاهی و تجربی، بدست آوردن نتایج […]

تیترازول یا محلول استاندارد با نقطه ذوب ۱۵۵ تا ۱۵۷ درجه سانتی گراد با فرمول شیمیایی (CH2N4) یک پودر کریستالی زرد رنگ روشن و بی بو است و در حرارت دادن تجزیه می­شود و دود نیتروژن سمی از آن آزاد می­شود. تیترازول­ها در فرآیند­های صنعتی و مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از مشتقات […]

یک پاسخ به “کاربرد نانو ذرات طلا در شیمی”

  1. با تشکر از مقاله خوبی که منتشر کردید. در حال حاضر نانو ذرات طلا در صنایع مختلف دارویی، غذا، آرایشی، پزشکی کاربرد دارند و با گذشت زمان کاربردهای جدید بیشتری از این محصول یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا