کاربرد نانوذرات در ساختمان سازی

در مقالات قبلی در خصوص کاربرد نانولوله های کربنی در صنعت از جمله صنعت ساختمان صحبت کردیم ، امروزه با پیشرفت نانوفناوری، محصولاتی گوناگون و با خواص منحصر به فردی وارد بازار شده است. یکی از زمینه هایی که ورود نانوفناوری به آن باعث بهینه سازی و صرفه جویی در هزینه ها شده است، صنعت ساختمان سازی است. استفاده از نانوذرات در مصالح ساختمانی نه تنها باعث بهبود کیفیت شده، بلکه خواص جدیدی به مصالح می افزاید که به طور گسترده تری قابلیت استفاده پیدا می کنند.

به طور مثال افزودن نانوذرات به رنگ باعث افزایش مقاومت به خراش، خودتمیزشوندگی، آنتی باکتریال و آنتی استاتیک شدن سطوح اشاره کرد. شیشه های ضدمه، ضد آتش، ضد انعکاس از دیگر مزایای حضور نانوذرات در شیشه است. سطوح عایق صدا، حرارت و رطوبت دیگر محصولات پرکاربرد در حوزه ساختمان سازی است.

شرکت تماد کالا این امکان را فراهم کرده است تا انواع نانو ذرات مورد نیاز خود را از فروشگاه تماد کالا خریداری کنید.

فروش نانو مواد

کاربرد نانوذرات در نمای ساختمان سازی

نمای ساختمان ها عموما از مواد معدنی( بتن، آجر یا سنگ)، چوب، فلز و شیشه ساخته می شود. پوشش های نما علاوه بر زیبایی باید قابلیت های دیگری همچون مقاومت به خراش، آلودگی، ترک، تشعشع نور ماورای بنفش و آتش سوزی داشته باشند.  

یکی از کاربردهای نانوذرات مهندسی شده به کارگیری در پوشش نمای ساختمان ها است که خواصی متفاوت و بهبود یافته به نمای ساختمان می بخشد. در حال حاضر پرمصرف ترین نانوذرات در پوشش های نما نانوذرات نقره، دی اکسید سیلیسیوم و دی اکسید تیتانیوم است. مهم ترین فواید استفاده از نانوذرات در پوشش نمای ساختمانی می توان به محافظت در برابر اشعه ماورابنفش، دفع آب و آلودگی (خاصیت خودتمیز شوندگی) و خواص آنتی باکتریال اشاره کرد.

کاربرد نانوذرات در ساختمان سازی

دی اکسید تیتانیوم یکی از پرکاربردترین نانوذرات برای خاصیت های خودتمیزشوندگی و ضدمیکروبی است که تنها در حضور نور خورشید و آب باران می توان به این هدف دست یافت. تاکنون دو مکانیسم متفاوت برای عملکرد دی اکسید تیتانیوم روی سطوح گزارش شده است. این ذرات قابلیت اکسیداسیون و احیا ترکیبات جذب شده بر روی سطح را داشته و همچنین خاصیت آبدوستی به آن می بخشد. افزودن نانوذرات دی اکسید تیتانیوم به رزین رنگ ها مانع از چسبیدن آلودگی و چربی های موجود در هوا بر روی سطوح می شود.

دی اکسیدتیتانیوم دارای خاصیت ذاتی فوتوکاتالیستی است. با تابش نور خورشید بر سطوح حاوی نانوذرات TiO2 ، الکترون-حفره ایجاد شده که در صورت واکنش با آب رادیکال های آزاد هیدروکسیل تولید کرده و آلودگی و چربی های سطح را از بین می برد. فاز آناتاز دی اکسید تیتانیوم نسبت به فاز روتایل و بروکیت به دلیل بندگپ بالاتری که دارد نتایج فوتوکاتالیستی به مراتب بهتری از خود نشان داده است.

نانوذرات دی اکسید تیتانیوم علاوه بر خاصیت فوتوکاتالیستی، توانایی ایجاد سطوح آبدوست را دارند. این نانوذرات با شبکه کریستالی آناتاز با کاهش زاویه تماس به 1درجه سطح ابر آبدوست را ایجاد می کنند. در این حالت تنها بارش باران کافی است تا گرد وغبار و آلودگی های روی سطح با آب حمل شده و سطح را تمیز کند. امکان ساخت این پوشش ها از روش های مختلف لایه نشانی مانند نشست بخار شیمیایی(CVD)، سل ژل، اسپری و پلاسما وجود دارد.

فروش نانومواد اکسید تیتانیوم

کاربرد نانوذرات در مصالح ساختمان سازی

  • کاربرد نانوذرات بتن

به صرفه ترین و بهینه ترین روش به منظور افزایش مقاومت کششی و فشاری بتن افزودن نانوذرات اکسید فلزی مانند اکسیدهای آهن، سیلیس، آلومینیوم و تیتانیوم است. یکی از مشکلات در فرآیند ساخت بتن جداشدگی ذرات و عدم تراکم یکنواخت بتن در اثر خروج هوای داخل آن از طریق لرزاندن است. استفاده از نانوذرات رس باعث بهبود خواص خودتراکمی و کاهش نفوذپذیری می شود. این نانوذرات همچنین باعث مقاومت های فشاری ، کششی و خمشی می شود. استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم علاوه بر خاصیت خود تمیزشوندگی بتن، باعث کاهش زمان گیرش آن شده، حفره های داخلی را پر کرده و با افزایش تراکم، منجر به بهبود خواص مکانیکی بتن می شود.

  • کاربرد نانوذرات سیمان

سیمان ماده اصلی مورد استفاده در ساختمان سازی است که بدون آن فرآیندهای ساخت و ساز عملا غیر ممکن می شود. بسیاری از پژوهش ها در زمینه نانوفناوری در صنعت ساختمان مرتبط با سیمان و مکانیزم های استحکام بخشی آن است. نانولوله های کربنی به دلیل استحکام بالا و سختی ذاتی که دارد، گزینه مناسبی برای تقویت مواد سیمانی می باشد. یکی از چالش های موجود در زمینه ساخت این کامپوزیت، پخش یکنواخت و همگن نانولوله ها در زمینه سیمان است که با به کارگیری سورفکتانت و یا استفاده از انرژی فراصوت، این مشکل را می توان رفع کرد.

کاربرد نانوذرات در ساختمان سازی بسیار بالا می باشد، شما می توانید برای اطاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از نانوذرات در مصالح ساختمان سازی و یا اطلاعات بیشتر در خصوص خرید نانو مواد با کارشناسان تماد کالا ارتباط برقرار کنید.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید چیست آب اکسیژنه که به  پراکسید هیدروژن(H2O2) معروف است ، یکی از موادی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد. این ماده خواص ضدعفونی کنندگی بالایی دارد. در مقاله پیش رو به معرفی آب اکسیژنه و خطرات این ماده خواهیم پرداخت. فروش آب اکسیژنه ضدعفونی کننده فروش الکل طبی […]

پلی اتیلن(PE، Polyethylene) بیشترین ماده مورد استفاده در صنعت پلاستیک است. پلی اتیلن گاهی اوقات با نام Polythene نیز شناخته میشود. این ماده در سال 2017، حدود 34 درصد تمام بازار پلاستیک را ازآن خود کرده. کاربرد اولیه آن در بسته بندی ها(کیسه های پلاستیکی، بطری ها و …) است. پلی اتیلن، پلیمر گرمانرم(پلیمری که […]

مایعات با نقطه اشتعال کمتر از 60 درجه سانتی گراد (140 درجه فارنهایت) مواد شیمیایی قابل اشتعال در نظر گرفته می­ شوند. نقطه اشتعال یک ماده شیمیایی دمایی است که در آن بخار ماده شیمیایی می­‌تواند به طور لحظه ای مشتعل شود. الکل ها و حلال ­های آلی رایج ترین مواد شیمیایی قابل اشتعال هستند […]

پتاسیم پرمنگنات یک ترکیب شیمیایی معدنی است و فرمول شیمیایی آن KMnO4 است. گاهی اوقات آن را با نام رایج خود کریستال های کندی (Condy’s crystals) نیز می‌نامند (با مطالعه بخش تاریخچه همین مقاله می‌توانید علت آن را متوجه بشوید). پتاسیم پرمنگنات دارای کریستال‌هایی به رنگ بنفش تیره است که ساختار شبکه بلور این نمک؛ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا