کاربرد دستکش کار

کاربرد و انواع دستکش کار

یکی از ضروریات هر کار ، ایجاد ایمنی کار است. هرکاری با توجه به خطراتی که افراد را تحدید می‌کند، لوازم ایمنی خود را دارد. برای مثال یک آتش نشان با توجه به اینکه وارد محیطی خطرناک می‌شود و تحت تاثیر شعله های آتش قرار می‌گیرد ، باید لباس و کلاه و دستکشی داشته باشد که اشتعال پذیر نباشد و از رسیدن آتش به بدن فرد جلوگیری کند. یکی از لوازم ضروری ایی که هر کاری باید داشته باشد ، دستکش کار است. دستکش کار ، با توجه به اینکه در چه کار و حرفه ایی استفاده می‌شود ، انواع متفاوتی دارد. ما در ادامه به انواع دستکش های کار و کاربرد آن ها می‌پردازیم.

فروش دستکش کار

کاربرد دستکش کار

انواع دستکش کار

با توجه به اینکه هر کار و حرفه ای خطرات خودش را دارد ، بایستی هر کاری دستکش کار مخصوص به خودش را داشته باشد. دستکش کار ویژگی های متفاوتی دارد و این تفاوت در ویژگی ها باعث ایجاد انواع متفاوتی می‌شود. تولیدکنندگان دستکش کار ، با توجه به کاری که برای آن دستکش تولید می‌کنند ، از جنس های متفاوتی در ساخت آن استفاده می‌کنند. در انتخاب دستکش کار باید به موارد دقیقی توجه کرد تا باعث رخ دادن خطرات جبران ناپذیری نشود :

  1. نوع فعالیت کاری
  2. محدوده ای که باید دستکش از آن محافظ کند ( ساق کوتاه یا بلند )
  3. شرایط آب و هوایی محیط کار
  4. ماهیت خطراتی که فرد را تحدید می‌کند ( محیط اسیدی یا دستگاه برش یا … )

کاربرد دستکش کار

حال با توجه به موارد ذکر شده در بالا می‌توان سراغ کاربرد های دستکش کار رفت. هدف تمام دستکش های کار ، محافظ از دست در هنگام انجام کار است ولی با توجه به گستردگی فعالیت ها و خطراتی که هر فرد را تحدید می‌کند ، دستکش های متفاوتی تولید شده است. اگر بخواهیم کاربردهای دستکش ایمنی را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم از آشپزخانه تا امور صنعتی، دستکش کار قابل استفاده است. دستکش‌های فلزی، آتش نشانی، چرمی، ضد برش، ضربه گیر، ضد الکتریسیته، ضد اسید، دستکش کار با مواد شیمیایی خطرناک و دستکش جوشکاری در این دسته جای می‌گیرند. در ادامه به برخی از آن ها می‌پردازیم :

دستکش ضد برش

یکی از مهم ترین لوازم ایمنی برای کسانی که با ابزارآلات برشی و ماشین آلات سنگین کار می‌کنند دستکش ایمنی ضد برش است. این دستکش در برابر نیروی وارده از تیغ برش و پارگی مقاومت بالایی دارد. از این دستکش در کارهای مختلفی مانند نجاری، تراش کاری و سنگ تراشی استفاده می‌شود. در تهیه این محصول از مواد مختلفی مانند چرم، لاتکس و کتان استفاده می‌شود. نکته‌ای که در انتخاب این دستکش باید مد‌نظر قرار دهید فیت بودن دستکش است؛ زیرا درصورتی که چسبندگی لازم را نداشته باشد از دست کاربر می‌لغزد و باعث بروز آسیب می‌شود.

فروش دستکش کار ضد برش استادکار

دستکش ضد برش

دستکش زنجیری

این دستکش محافظی برای جلوگیری از بریدگی است و طراحی آن به گونه‌ای است که می توان از آن روی دستکش‌های دیگر استفاده کرد. حلقه‌های این دستکش از فولاد ساخته شده که بسیار مستحکم است. این دستکش به صورت تکی به فروش می‌رسد و تمیز کردن آن بسیار راحت است؛ به همین جهت از آن بیشتر در مشاغلی مانند قصابی و آشپزی استفاده می‌شود.

دستکش زنجیری

دستکش ایمنی ضد اسید و مواد شیمیایی

هنگام کار با مواد شیمیایی و اسیدی باید مراقب آسیب‌های احتمالی که ممکن است به پوست، چشم و دست برسد باشید. این دستکش انعطاف‌پذیری بالایی داشته و کار با آن ساده است. در تهیه این دستکش از موادی مانند لاستیک و مواد پلیمری همچون نیتریل، PVC، بوتیل، نئوپرن و وایتون استفاده می‌شود. از این دستکش در آزمایشگاه های صنعتی و شیمیایی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی، تولیدات دارو و محصولات بهداشتی، بیمارستان و درمانگاه‌ها استفاده می‌شود. بهترین برند دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی، میداس است.

دستکش ایمنی ضد اسید و مواد شیمیایی

دستکش جوش آرگون

یکی از انواع دستکش ایمنی، دستکش جوشکاری آرگون است که برای محافظت از دست در برابر سوختگی استفاده می‌شود. در تهیه این دستکش از چرم ، پنبه نسوز ، پشم شیشه ، آرامد و بافت آلومینیومی استفاده می‌شود. این دستکش در برابر گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارد. بهترین برند دستکش جوش آرگون و جوشکاری Alan است.

دستکش جوش آرگون

دستکش آتش نشانی

 یکی از مشاغل مهم که استفاده از دستکش ایمنی در آن بسیار مهم است، آتش نشانی است. دستکش ایمنی آتش نشانی از آسیب‌هایی مانند سوختگی و جراحت و رسیدن آتش به دست فرد جلوگیری می‌کند. در انتخاب دستکش آتش نشانی باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. دارای آستر محافظ و مچ بند
  2. مقاومت بالا در برابر آتش، سرما و گرما
  3. تهویه مناسب برای جلوگیری از تعریق
  4. دقیقا اندازه خوده دست باشد و به راحتی از دست خارج نشود

برند (seize) ، سیف گریپ 2 ( safe grip II ) ، نورث و چیبا از بهترین تولیدکنندگان دستکش نسوز و آتش نشانی است.

دستکش آتش نشانی

دستکش ایمنی کار

این دستکش برای کار با فلزات، مواد اسیدی و شیمیایی و جابجایی مواد تیز و برنده مناسب است. این نوع دستکش بافت فلزی و زنجیری داشته که از دست در برابر خطر مواظبت می‌کند. به دلیل داشتن بافت فلزی به این محصول، دستکش فلزی هم می‌گویند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستکش مقاومت در برابر ضربه و اجسام تیز  است و از آن بیشتر در قصابی و تراشکاری استفاده می‌شود. نیترون، ماتریکس، هرکول و متالیکا از بهترین برندهای دستکش کار ایمنی است.

دستکش ایمنی کار

نکات مهم

در انتخاب، خرید و استفاده از دستکش ایمنی همواره موارد زیر را به خاطر داشته باشید که دچار خطرات غیر قابل جبران نشوید :

  1. دستکش بایستی کاملاً اندازه‌ی دست شما باشد.
  2. قبل از پوشیدن دستکش و استفاده از آن حتماً از سالم بودن دستکش اطمینان حاصل کنید. ( سوراخ یا پاره نباشد )
  3. به منظور حمل الوار بهتر است از دستکش‌های چرمی و یا ضد برش استفاده کنید.
  4. برای کار در صنایعی مانند جوشکاری و برشکاری دستکش‌های ایمنی چرمی توصیه می‌شوند.
  5. دستکش‌های خود را بر زمین رها نکنید. همینطور از تا کردن آن‌ها خودداری نمایید.
  6. در مواردی که خطر برق گرفتگی وجود دارد دستکش لاستیکی یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود.

کاربرد دستکش کار

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

محیط‌ های کشت محلی مناسب برای رشد انواع باکتری ها و سلول ها هستند. محیط های کشت با توجه به نوع باکتری و سلول های رشد یافته در آن ها، در انواع مختلفی وجود دارند. یکی از محیط های کشت کاربردی در زمینه بیولوژی، محیط کشت افتراقی است. محیط کشت محیطی است که مواد لازم […]

هگزان یا هیدرید هکسیل (به انگلیسی: Hexane) یک ترکیب آلی از دسته آلکان‌ها با شش اتم کربن است که فرمول شیمیایی آن CH3(CH2)4CH3 می­باشد. در نامگذاری آیوپاک (IUPAC) نرمال هگزان به آلکان راست زنجیر بدون شاخه ای اطلاق میشود که دارای زنجیری شیش کربنه به فرمول مولکولی C6H14 باشد هگزان ماده شیمیایی است که از نفت […]

دستکش لاتکس یکی از پرکاربردترین دستکش های یکبار مصرف در جهان است. در مقاله پیش رو به معرفی این دستکش و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. لاتکس ماده ایست که از مایع یک درخت دریافت می شود. از آن برای ساخت بسیاری از دستکش های یکبار مصرف استفاده میشود. دستکش های لاتکس نیز بسته به کاربرد […]

ماسک برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا ویروس مدتی است ویروس کرونا مردم کل جهان را درگیر کرده و باعث اختلال در روند معمول زندگی شان شده است. کرونا ویروس به خانواده بزرگی از ویروس ها گفته می شود که در بدن پرندگان و پستانداران قابلیت شیوع و انتقال داشته و ویروس سرماخوردگی تا سارس […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا