آشنایی با کاربرد های جالب جوهر لیمو در صنایع غذایی

کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی

جوهر لیمو یکی از افزودنی های مهم غذایی است که در طیف گسترده ای از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب اسیدی با نامکاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی علمی اسیدسیتریک شناخته می شود و به صورت دانه های سفید تولید می گردد.
اسیدسیتریک اسیدی ضعیف است که در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده، طعم دهنده و امولسیفایر استفاده می شود. دلیل استفاده در صنایع غذای به دلیل کم بودن میزان اسیدیته و بی ضرر بودن آن است.

این ترکیب اسیدی در صنایع غذایی کاربرد های فراوان دارد در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

کاربرد جوهر لیمو در صنایع کنسرو سازی

از جوهر لیمو معمولا در کارخانجات تولید کنسروهای میوه ای برای کاهش اسیدیته و افزایش مدت زمان ماندگاری آنها استفاده می شود.
یک از موارد قابل توجه تازه نگه داشتن مواد غذایی مختلف می باشد. تا بحال به این نکته توجه کرده اید که میوه ها و سبزی های خرد شده در صورت تماس زیاد با هوا دچار تغییر رنگ می شوند. مثلا زمانی که سیب را خرد می کنید در تماس با هوا قهوه ای رنگ می شود. جوهر لیمو می تواند این مشکل را حل کند اگر میوه های خرد شده را در محلول جوهر لیمو حل شده در آب نگهداری کنید تازگی خود را حفظ خواهد کرد.

کاربرد جوهر لیمو در صنایع غذایی

کاربرد جوهر لیمو در تولید پنیر

یکی دیگر از کاربردهای جوهرلیمو در صنایع غایی مربوط به صنعت پنیرسازی می باشد. جوهر لیمو مزه ی ترش مطلوبی دارد و در تولید پنیر به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید انواع پنیربه ویژه پنیر موزارلا برای تسهیل رسیدگی آن استفاده می شود. همچنین استفاده از جوهر لیمو سبب جداسازی چربی ها در تولید بستنی خانگی وکریستالی شدن شکر در تولید کارامل خواهد شد.
استفاده از اسیدسیتریک برای افرادی که دارای رژیم غذایی کم سدیم هستند نیز مفید است و می توان آن را جایگزین مقداری از سدیم مصرفی نمود. کاربرد دیگر آن افزایش قدرت تخمیر جوش شیرین می باشدکه در تهیه بیسکویت و کیک کاربرد دارد.

جوهر لیمو علاوه بر صنایع غذایی در سایر بخش های مصرفی نیز مورد استفاده قرار می گیرد از جمله:
از جوهر لیمو برای تمیزکاری منزل از جمله گندزدایی جرم و رسوبات کاشی و سرویس بهداشتی، پاک کردن لکه لباس و تمیز کردن لکه های صابون به جای مانده بر روی کاشی ها، تمیز کردن لکه های موجود بر روی شیشه، براق کردن سینک آشپزخانه واز بین بردن آهک و پوسیدگی بر روی شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد

خرید اسید سیتریک خوراکی

جوهر لیمو(اسید سیتریک)چیست؟

جوهر لیمو یا همان اسیدسیتریک یکی از اسیدهای آلی می باشد که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و خانگی دارد. این ترکیب به صورت طبیعی در اکثر میوه ها و سبزی ها یافت شده سبب تازه نگه داشتن آنها می شود. علاوه بر این اسید در ترکیب تجاری و به صورت دانه های سفید رنگ با مزه ترش یافت می شود که کاربردهای غذایی و خانگی زیادی دارد. این اسید هیچ گونه کالری نداشته و میزان چربی آن نیز صفر است.
آشپزهای معروف معمولا از این اسید برای طعم دارکردن و تازه نگه داشتن مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می کنند.مزه ترش این ترکیب بسیار مطلوب بوده و مانع از استفاده از آن نمی شود.
اسیدسیتریک در بازار به دو صورت مایع و پودر خشک موجود بوده و هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند. نوع خشک و پودری آن به صورت دانه های سفید رنگ و کریستالی در بازار موجود هستند و برای پخت و پز و طعم دهی و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دیگر این جامد بلورین، افزایش شفافیت و براق کردن میوه های سردخانه ای است.
نوع دیگر جوهر لیمو به صورت آبدار و محلول می باشد که به اسید سیتریک منوهیدراته معروف است واکثرا برای طعم دهی به آبمیوه ها و نوشیدنی های مختلف استفاده می گردد. این ترکیب در دمای 40 تا 50 درجه آب تبلور خود را از دست داده وبه جوهر لیمو خشک تبدیل می شود.
اسیدسیتریک برای سلامتی بسیار مفید بوده و خواص ضد التهابی وآنتی بیوتیکی فراوانی دارد. مصرف آن برای بدن بسیار ارزشمند بوده و به حفظ سلامت استخوان ها و بهبود جذب مواد مغذی کمک فراوانی می کند.  شما می توانید برای خرید اسید سیتریک به بخش خرید اسید سیتریک مراجعه کنید.

کاربردهای دیگر جوهر لیمو در صنایع مختلف

کاربردهای اسیدسیتریک در صنایع مختلف بسیار زیاد بوده و به همین دلیل این ترکیب در زندگی مردم جایگاه خاصی پیدا کرده است. به طور معمول70 درصد از این اسید تولید شده در صنایع غذایی، 20 درصد در مکمل غذایی و دارویی و10 درصد در مواد بهداشتی و شوینده به کار می رود. مشاهده می کنید که عمده استفاده این ترکیب تولید شده در صنایع غذایی بوده و اهمیت این مورد را نشان می دهد. عطر و طعم خوبی که این اسید دارد سبب می شود در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار بگیرد و به افزایش ماندگاری آنها کمک نماید.
با افزودن جوهر لیمو به میوه ها و سبزی های کنسرو شده می توان از خطرات بیماری نادر بوتولیسم که در مواد کنسروی با تولید سم باکتری به وجود می آید، جلوگیری نمود.
برای از بین بردن آهک موجود در آب نوشیدنی نیز استفاده از جوهر لیمو معمول است و تجمع رسوب در دیگ های بخار جلوگیری می کند.
کاربرد دیگر این اسید در تولید مکمل های دارویی و تغذیه ای می باشد بدین ترتیب که با افزایش فراهمی زیستی مواد معدنی، به جذب هر چه بهتر این مکمل ها کمک می کند.
به دلیل جامد و بلورین بودن اسیدسیتریک می توان از آن در طعم دهی به نمک های طعم دار، پودرهای طعم دهنده وتنقلات ترد استفاده کرد. همچنین از این اسید برای افزایش نگه دارندگی مربا، ژله، آب نبات و غذاهای کنسروی استفاده می شود. این مواد نگهدارنده سبب هیچ گونه تغییر رنگ در غذا نشده و طعم بینظیر ترشی به مواد غذایی می دهد.
از جوهر لیمو در تولید فرایند تولید آسپرین و در تهیه انواع قرص های جوشان نیز استفاده می شود و سبب طعم بهتر برخی داروها می شود.همچنین از این اسید آلی در جهت تولید محصولبات آرایشی بهداشتی مانند شوینده های اسیدی مو استفاده می گردد.
مثلا در تولید شامپوهای ضد شوره موی سر به مقدار 0.25 تا 1.86 درصد و به منظور تنظیم ph و بهبود درخشندگی و شفافیت استفاده می شود. حدود 12 درصد ازاین اسید در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند که قابل توجه است. همچنین به عنوان ماده اسیدی و لایه بردار در تولید انواع ژل ها، کرم ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
در تمیز کاری و رسوب گیری کاشی سرویس بهداشتی نیز از اسیدسیتریک می توان استفاده نمود. برای براق و تمیز کردن شیر آلات از انواع جرم و رسوب آب، استفاده از محلول جوهر لیمو گزینه ای مناسب می باشد. همچنین تمیز کردن جرم های موجود بر روی کاشی سرویس بهداشتی و حمام با استفاده از جوهر لیمو امکان پذیر است بدین صورت که از جوهر لیمو جامد بر روی جرم و کثیفی ها پاشید و با وسیله مناسب شست یا از محلول آن استفاده کرد. اگر لکه های روی لباس نیز ماندگار باشند و با سایر شوینده ها از بین نروند بهترین گزینه استفاده از جوهر لیمو می باشد. مقداری جوهر لیمو روی لکه بپاشید و کمی صبر کنید به راحتی پاک می شود.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۴۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم چیست آب ژاول یا وایتکس(نام خانگی آن) محلولی از هیپوکلریت سدیم(NaClO) است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف و خانگی دارد. در مقاله پیشرو به معرفی آب ژاول، خصوصیات و ویژگی ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. آب ژاول که در بسیاری از خانه ها به آن وایتکس نیز گفته میشود، […]

پتاسیم یدید یا کالیم یدید (KI) چیست؟ در نگاهی ساده، پتاسیم یدید یا کالیم یدید یک ترکیب شیمیایی معدنی است که فرمول شیمیایی آن KI است و وزن مولکولی آن برابر با 166 گرم بر مول است. این ترکیب شیمیایی در شرایط طبیعی و عاری از رطوبت، به صورت پودری سفید رنگ است. از پتاسیم […]

کروماتوگرافی روشی برای جداسازی اجرای یک مایع یا گاز از یکدیگر است. در این روش معمولا ماده ای که قصد جداسازی آنرا داریم، از یک توری یا لوله عبور کرده و در طی این فرآیند، اجزای ماده، با توجه به سرعت های مختلف حرکتشان در محیط، جداسازی میشوند. در مقاله پیش رو به معرفی روش […]

مقدمه: طرح اعتبار خرید مواد شیمیایی، ظروف، تجهیزات و خدمات آنالیز بدون نیاز به تسویه آنی، یکی از طرح های مصوب در شرکت توسعه مهندسی الماس واره دانش جهت کمک به پیشبرد و همچنین رفع موانع پژوهش می باشد. نتایج این طرح با توجه به مطالعه میدانی از اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا