چگونه محیط کشت بسازیم

محیط کشت به محیطی غنی از مواد لازم برای رشد سلولی گفته می شود که از آن در فرآیندهای کشت سلول ها یا باکتری ها استفاده می شود. در مقاله پیش رو روش ساخت مخیط کشت را توضیح می دهیم.

فروش محیط کشت

محیط کشت چیست؟

محیط کشت به محیطی گفته می شود که برای رشد و تکثیر سلول ها مناسب است. سلول ها برای رشد و تکثیر، به مواد یا عوامل محیطی خاصی نیازمند هستند که محیط های کشت این عوامل را برای آنها مهیا خواهند کرد.

برای اینکه درک بهتری از اینکه محیط کشت چیست و چگونه ساخته می شود داشته باشید، لازم است که با اجزای محیط کشت و همچنین فاکتورهای رشد سلول ها آشنا شوید.

ساخت محیط کشت

اجزای محیط کشت

تمامی محیط های کشت، برای اینکه شرایط مناسبی را برای رشد سلول ها فراهم کنند، نیاز به اجزای پایه ای دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

سیستم بافری

در اثر متابولیسم سلولی، ممکن است pH محیط تغییر کند. برای رشد سلول ها لازم است که pH محیط در محدوده خاصی باشد. به عنوان مثال pH مناسب برای رشد عمده سلول های بدن، حدود 7.4 است. در نتیجه باید محیط کشت خاصیت بافری داشته باشد تا بتواند pH را در آن بازه مشخص نگهداری کند.

نمک های معدنی

نمک های معدنی برای نگهداری فشار اسمزی و همچنین پتانسیل غشا سلول لازم هستند. این نمک ها در فرآیند های متابولیک نیز شرکت دارند. در نتیجه محیط کشت باید دارای غلظت مناسب از نمک های مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم باشد.

آمینو اسید ها

تمامی فعالیت های سلولی با استفاده از پروتئین ها صورت می گیرد. سلول مدام در حال سنتز پروتئین های مختلف و استفاده از آنها است. واحد تشکیل دهند پروتئین ها آمینواسیدها هستند. در نتیجه لازم است تا آمینواسید های ضروری در خدمت سلول قرار بگیرد تا بتواند پروتئین سنتز کرده و از آن استفاده بکند.

اسید های چرب و لیپیدها

ویتامین ها

ویتامین یکی از فاکتورهای رشد هستند که برای رشد و تکثیر سلول ها لازم هستند.

عناصر کم مقدار

بعضی از عناصر مانند مس و روی هستند که در فعالیت های متابولیکی سلول تاثیر دارند اما میزان آنها در بافت بسیار کم است.

منبع کربن

به یک منبع کربنی مانند گلوکز نیاز است که بتواند انرژی لازم برای فعالیت های سلولی را تامین کند.

ساخت محیط کشت

برای ساخت یک محیط کشت، لازم است که تمامی موارد بالا استفاده شوند. محیط کشت ها ممکن است مایع، جامد یا به صورت ژل (که با نام آگار نیز شناخته می شوند.) باشند.

معمولا برای تهیه محیط کشت، از خون بدن حیوانات (به طور دقیقتر سرم خون آنها) استفاده میشوند. دلیل استفاده از سرم خون حیوانات این است که این سرم ها به صورت یش فرض، تمامی مواد گفته شده را با مقادیر مناسب دارا هستند و به همین دلیل هم گزینه ی بسیار مناسبی برای کشت سلولی هستند. در محیط های کشتی که از سرم تهیه نمی شوند، لازم است که تمامی موارد بالا به میزان دقیق به محیط کشت اضافه شوند و در آن موجود باشند.

پیشنهاد می شود در صورتی که دانش کامل برای تهیه محیط کشت را ندارید، از محیط کشت های آماده استفاده کنید. اما اگر قصد دارید خودتان آن را تهیه کنید، بهترین راه استفاده از سرم حیوانات مانند سرم گاوی است.

بسته به کاربردتان میتوانید نوع محیط کشت و میزان و نوع هرکدام از اجزای تشکیل دهنده آن را تعیین کنید.

*ممکن است در بعضی از محیط های کشت سلولی، از آنتی بیوتیک ها هم استفاده شود تا باکتری ها سلول های سالم را آلوده نکنند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۸۶ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

سدیم استات، سدیم اتانات یا استات سدیم با فرمول شیمیایی CH3COONa، یک ترکیب بی رنگ و بی بو، محلول در آب، اتانول، متانول و هیدرازین است. این ماده یک نمک سدیمی استیک اسید است. در مقاله پیش رو به معرفی سدیم استات و کاربردهای آن میپردازیم. سدیم استات از واکنش استیک اسید و سدیم بی کربنات […]

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

بسیاری از ما از زمانی که همه گیری کرونا یا پاندمیک کرونا اعلام شد، تلاش کردیم تا به سرعت خود را با شرایط موجود وفق دهیم. ما باید سریع با همه افرادی که از خانه کار می کنند و یا می آموزند، سازگار می‌شدیم. پس از آن تابستان آغاز شد و برنامه ها دوباره تغییر […]

اسید نیتریک یا جوهر شوره یکی از مواد بسیار پرکاربرد در صنعت است که برای شست و شو، استفاده فراوانی دارد. در مقاله پیش رو به معرفی این ماده، خواص، کاربردها و موارد ایمنی کار با آن پرداخته شده است. فروش اسید نیتریک اسید نیتریک دارای نام‌های دیگری مانند نیتریک اسید، جوهر شوره، اسید ازته، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا