پلی اتیلن گلایکول، خواص و کاربردها

پلی اتیلن گلیکول (PEG) یک ترکیب پلی اتری است که دارای کاربردهای زیادی است. از تولیدات صنعتی گرفته تا داروسازی. این ماده با نام های پلی اتیلن اکسید (PEO) و پلی اکسی اتیلن (POE) نیز شناخته میشود. پلی اتیلن گلیکول دارای جرمهای ملکولی متفاوت است که معمولا با استفاده از فرمول شیمیایی زیر نمایش داده میشوند. شما می توانید با مراجعه به صفحه پلی اتیلن گلایکول خرید این محصول را از تمادکالا خریداری کنید.

 

 

کاربرد پلی اتیلن گلایکول

معمولا PEG ها به پلیمر هایی گقته میشود که دارای وزن مولکولی کمتر از 20000 گرم بر مول هستند. PEO ها به پلیمرهایی که گفته میشود دارای وزن مولکولی بیشتر از 20000 گرم بر مول هستند. POE هم به پلیمرهایی با هر جرم مولکولی گفته میشود. پلی اتیلن گلیکول ها از پلیمریزاسیون اتیلن اکسید ایجاد میشوند و دارای جرم های مولکولی در بازه 300 گرم بر مول تا 10،000،000 گرم بر مول هستند.

پلی اتیلن گلیکول های با وزن مولکولی کمتر از 1000 گرم بر مول مایع هستند اما آنهایی که دارای وزن مولکولی بیشتر هستند، به شکل جامد پودری هستند.

کاربردهای پلی اتیلن گلایکول

پلی اتیلن گلایکول دارای کاربرد های مختلفی در زمینه های تولیدات صنعتی و پزشکی و داروسازی است.

کاربردهای پزشکی

  • پلی اتیلن گلایکول ماده پایه بسیاری از ملین ها است. از آن برای آماده کردن بیمار قبل از عمل های جراحی مربوط به روده نیز استفاده میشود.
  • پلی اتیلن گلایکول به عنوان اتصال دهنده در بسیاری از کاربردهای دارویی نیز استفاده میشود.
  • زمانی که به داروهای پروتئینی متصل باشد، اجازه عبور آرام از خون را به پروتئین حمل شده میدهد.
  • احتمال اینکه پلی اتیلن گلایکول بتواند سلولهای عصبی را به همدیگر متصل کند، توسط پژوهشگران در حال برسی است.

کاربردهای شیمیایی پلی اتیلن گلایکول

پلی اتیلن گلیکول سمیت خیلی کمی دارد و به همین دلیل است که به راحتی میتوان از آن در بسیاری از محصولات استفاده کرد. این پلیمر به عنوان یک پوشش لغزنده برای بسیاری از سطوح و محیط های آبی و غیر آبی کاربرد دارد.

  • از پلی اتیلن گلیکول در کروماتوگرافی گازی نیز استفاده میشود.
  • پلی اتیلن گلیکول برای نگهداری اشیاءی که از زیر آب خارج شده اند استفاده میشود. این ماده میتواند به جای آب در چوب جایگزین شود و زمانی که چوب خشک میشود، از تغییر شکل آن جلوگیری کند.
  • پلی اتیلن گلیکول در آزمایشهای طیف سنججی جرمی استفاده میشود.

شرکت تماد کالا در زمینه فروش مواد شیمیایی با کیفیت تضمینی و در مقادیر دلخواه فعالیت می کند.

کاربردهای زیستی پلی اتیلن گلایکول

کاربرد پلی اتیلن گلایکول در داروسازی

  • پلی اتیلن گلایکول معمولا به عنوان یک عامل شلوغ کننده در محیط خارج از بدن کاربرد دارد که برای تقلید شرایط شلوغ سلولی استفاده میشود.

پلی اتیلن گلیکول برای اتصال دو نوع سلول مختلف به یکدیگر استفاده میشود.

  • از آن برای ساخت داربست های سلولی استفاده میشود.
  • برای موارد زیادی از لایه نشانی پلی اتیلن گلیکول برای عبور دادن عوامل مختلف از درون بدن بدون اینکه سلول های ایمنی با آنها درگیر شوند، استفاده میشود.
  • کاربردهای تجاریکاربردهای زیستی پلی اتیلن گلایکول
  • پلی اتیلن گلیکول برای بسیاری از کرم های دست استفاده میشود.
  • از آن در خمیردندان استفاده میشود. PEG باعث میشود که مواد داخل خمیردندان به شکلی یکنواخت در آن پخش شوند.
  • در برخی از پرینترها از آن(با جرم مولکولی پایین) به عنوان حلال جوهر استفاده میشود.
  • در گلوله های پینت بال از آن استفاده میشود.

پلی اتیلن گلیکول به عنوان عاملی برای جلوگیری از کف کردن مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

تاثیرات پلی اتیلن گلیکول بر سلامتی

به طور کلی پلی اتیلن گلایکول از نظر زیستی امن در نظر گرفته میشود. اگرچه بعضی از افراد نسبت به این ماده حساسیت دارند و واکنش های آلرژیک نشان میدهند. این افراد باید مراقب برخی داروها و مواد غذایی که مصرف میکنند باشند.

بدن برخی از افراد نسبت به این ماده واکنش ایمنی نشان میدهد. تعداد این افراد بسیار کم است. به طور کلی پلی اتیلن گلایکول به عنوان ماده ای بی ضرر شناخته میشود و در بسیاری از داروها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

انواع دستکش کار

22 شهریور 1399
انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت […]

کربن فعال پودری چیست کربن فعال پودری (Powdered Activated Carbons) ماده ایست که سطح فعال بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نیز توانایی جذب بازه بسیار گسترده ای از مواد را دارد. کاربرد های این مدل از کربن فعال با کربن فعال گرانولی(Granular Activated Carbon) متفاوت است. از کربن فعال گرانولی بیشتر برای کاربردهای […]

یکی از لذت های شیرینی پزی، پختن کیک ها و شیرینی های مختلف و با طعم های گوناگون است. همچنین همیشه امکان استفاده از مواد اصلی در داخل کیک بدلایل مختلقی وجود ندارد و برای همین هم عده زیادی از اسانس ها با طعم و عطرهای مختلف در پخت کیک و شیرینی هایشان استفاده میکنند. […]

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که تفاوت مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی در چیست. در این مقاله قصد داریم در این باره توضیحاتی بدهیم. همان طور که می دانید فروشگاه اینترنتی تمادکالا یکی از اولین فروشگاه های اینترنتی است که در زمینه فروش مواد شیمیایی آماده خدمت رسانی است. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا