پاک کردن لکه با هیدروژن پراکسید

لکه‌ها یکی از مشکلات و دغدغه هایی هستند که بسیاری از ما آنها را تجربه کرده ایم. لکه روی فرش، لکه لباس، لکه مبل و غیره. گاهی اوقات یک لکه کوچک روی لباس سفید باعث غیرقابل استفاده شدن آن میشود. در مقاله پیشرو قصد داریم روشی بسیار کاربردی برای پاک کردن انواع لکه ها معرفی کنیم.

لکه های نسبتا قدیمی به سختی پاک میشوند. رنگ این لکه ها تاحدی تثبیت شده است و نمیتوان آنها را با پاک کننده های معمول حذف کرد.

واسه پاک کردن لکه از چه ماده ای استفاده کنیم؟ آب اکسیژنه!

ابتدا ببینیم اصلا آب اکسیژنه چی هست!

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید(H2O2) یکی از موادی است که کاربرد زیادی برای ضدعفونی و سفیدکنندگی دارد. این ماده همان ماده ایست که در بیمارستان‌ها برای ضدعفونی پارچه ها و لحاف مورد استفاده قرار میگیرد(بویی که عمده ما به عنوان “بوی بیمارستان” میشناسیم، بوی هیدروژن پراکسید است). برای پاک کردن لکه ها بهترین غلظت آب اکسیژنه 3-4 درصد است. شاید بتوان گفت عملکرد آن مقداری با وایتکس شباهت دارد اما با این تفاوت که آب اکسیزنه ماده امن‌تری است و کارکردن با آن صدمات کمتری دارد.

پاک کردن لکه لباس

آب اکسیژنه برای پاک کردن بازه زیادی از لکه ها مناسب است؛ از لکه‌های غذا یا قهوه گرفته تا لکه خون. آب اکسیژنه برای پاک کردن لکه های لباس، مبل، فرش و تشک بنظر گزینه مناسبی میاد.

نکته خیلی مهم: آب اکسیژنه ماده ای بسیار خورنده است و حتما باید در هنگام کار به غلظت آن توجه شود. غلظت مناسب برای لکه‌گیری 3-4 درصد است. غلظت های بیشتر بسیار خطرناک اند.

برای اگاهی از خطرات آب اکسیژنه میتوانید مقاله “آنچه در مورد آب اکسیژنه و خطرات آن باید بدانید” را مطالعه فرمایید.

فروش هیدروژن پراکسید آزمایشگاهی

پاک کردن لکه با آب اکسیژنه(هیدروژن پراکسید)

پاک کردن لکه ها با آب اکسیژنه خیلی ساده است. این روش برای پارچه های سفیدرنگ بسیار کاربردیست اما در صورتی که میخواهید برای پارچه های رنگی از این روش استفاده کنید، ابتدا لازم است که تست کوچکی انجام بدهید تا مطمئن شوید آب اکسیژنه به پارچه‌تان صدمه نمی‌زند. برای اینکار ابتدا مقدار کمی از آن را روی بخشی از پارچه که قابل دیدن نیست، تست کنید تا مطمئن شوید که به رنگ پارچه صدمه نمی‌زند.

حال میرویم سراغ پاک کردن لکه ها:

پاک کردن لکه روی لباس

  1. مقداری آب اکسیژنه را با مقداری مایع ظرفشویی ترکیب کنید و اندکی هم بزنید.
  2. ترکیب را به آرامی روی محل لکه بریزید و مقدار کمی صبر کنید تا لکه محو شود(کم رنگ شدن آن قابل مشاهده است).
  3. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.
  4. لباس را در ماشین لباسشویی بیاندازید یا با آب و دست بشویید.

این روش در ویدئو زیر آموزش داده شده است.

شرکت تمادکالا برای راحتی شما مشتریان این ماده را در گرید های صنعتی و آزمایشگاهی بفروش می رساند. خرید آسان مواد شیمیایی را با تماد کالا تجربه کنید.

فروش آب اکسیژنه صنعتی

برای پاک کردن لکه سوختی در اثر اتو روی لباس، روش دیگری نیز وجود دارد که در ویدئو دوم(ویدئو زیر) آورده شده است.

پاک کردن لکه فرش و مبل و تشک

پاک کردن لکه های فرش و مبل با آب اکسیژنه حساسیت بیشتری دارد و باید مراقب آن بود که رنگ آنها نرود. اما برای پاک کردن لکه های روی تشک(حتی ادرار)، آب اکسیزنه گزینه بسیار مناسبی است.

  1. یک حوله یا پارچه نرم برداشته و مقداری آب اکسیژنه روی آن بریزید.
  2. حوله را به آرامی روی فرش یا مبل کشیده تا لکه محو شود.
  3. اینکار را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

امیدوارم مقاله بالا برایتان کاربردی بوده باشد. نظرات و تجربیات خودتان را نیز با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

پرداخت طلا فرایندی است که در طی آن به منظور بالا بردن خواص سایشی طلا، سطح طلا توسط ماشین آلات به خصوص صاف، صیقلی و براق می شود.  فرایند پرداخت طلا در صنعت طلا و جواهر سازی از اهیمت زیادی برخوردار است. دلیل این فرایند آسیبی است که در زمان ساخت طلا و جواهر، در […]

شباهت و تفاوت طیف سنجی رامان و مادون قرمز در این مقاله به طور دقیق با شباهت و تفاوت طیف سنجی رامان و مادون قرمز آشنا می شوید و همچنین می توانید از خدمات آنالیز شرکت تماد کالا استفاده کنید. برانگیختگی های انجام شده در اثر پراکندگی رامان در طول موج (عدد موجی) محدوده طیفی مادون […]

یکی از مکان هایی که می تواند باعث انتقال خیلی از بیماری ها شود آرایشگاه است! که اگر بهداشت فردی و عمومی به درستی در آن رعایت شود این مسئله کاملا قابل حل است. انواع دستگاه استریل آرایشگاه مانند اتوکلاوها از تجهیزاتی هستند که مانع انتقال بسیاری از میکروب ها و بیماری ها از بدن […]

هیتر آزمایشگاهی چیست؟ یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در هر آزمایشگاهی هیتر است که در انواع مختلف و بسته به کاربردی که دارد تولید و به بازار عرضه می شود. هیتر آزمایشگاهی دستگاهی است که به آرامی و تدریجی، مایعات و محلول ها را در آزمایشگاه ها گرم می کند و در دو مدل تولید […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا