پاک کردن سطوح و رنگ با استون

یکی از مشکلاتی که همه ما تجربه کرده ایم، لکه یا رنگی است که به هیچ وسیله پاک نمی شود و اثر آن روی سطح باقی می ماند. برای پاک کردن اینگونه موارد می توانید از موادی مانند استون استفاده کرد. در مقاله پیش رو به معرفی استون و نحوه پاک کردن سطوح و کاربردهای آن در زمینه تمیزکاری خواهیم پرداخت.

استون یک حلال شیمیایی است که در بسیاری از آزمایشگاه ها برای پاک کردن چربی و شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد. استون بدلیل گروه کتونی ای که دارد، توانایی بالایی در حل کردن چربی ها دارد. در ادامه به برخی کاربردهای مهم استون در زمینه خانه داری و تمیزکاری می پردازیم:

فروشگاه تمادکالا این امکان را فراهم کرده است تا با فروش محصولات خود به صورت حضوری این امکان را فراهم کند در کمترین زمان ممکن خرید خود را ثبت کنید. پاک کردن سطوح و رنگ با استون می بایست با استون های با خلوص بالا انجام شود و با استون هایی که برای پاک کردن لاک استفاده می شود نباید اشتباه گرفته شود.
فروش استون

جدا کردن چسب قطره ای از روی پوست یا سطوح با استفاده از استون

استون قابلیت حل کردن چسب های قطره ای را نیز دارد. از آن برای پاک کردن چسب ریخته شده روی سطوح و همچنین روی پوست دست استفاده میشود.

برای اینکار یک پارچه را به استون آغشته کرده و به آرامی روی سطح مورد نظر بریزید. برای پاک کردن چسب از روی دست هم میتوان همینکار را انجام داد تا چسب نرم شده و به آسانی جدا شود.

روش دیگر هم برای پاک کردن چسب از روی پوست، آماده کردن محلول حاوی آب گرم و استون است که دست را درون آن قرار دهید. بگذارید دست مدتی در آن بماند تا چسب نرم شده و به آسانی از روی پوست جدا شود.

جدا کردن چسب از روی پوست دست با استون

تمیز کردن لکه چایتمیز کردن جای لک چای روی فنجان با استفاده از استون

برای اینکار به سادگی میتوانید فنجان را با پنبه یا پارچه حاوی استون بسایید و پس از آن فنجان را بشویید. مشاهده خواهید کرد که فنجان کاملا تمیز شده است.

تمیز کردن کفش با استفاده از استون

به سادگی میتوانید مقداری استون را روی یک دستمال ریخته و از آن برای پاک کردن کفش استفاده کنید. مشاهده خواهید کرد که لکه های قدیمی را به خوبی پاک خواهد کرد.

البته باید مراقب بود که کفش هایی که در آنها از رنگ های نامناسب استفاده شده باشد، ممکن است در مقابل استون رنگشان خراب شود.

پاک کردن جای چسب ها از روی سطوح

برای این کاربرد باید توجه کرد که از آنجایی که استون یک رنگبر است، باید برای سطوح بدون رنگ از آن استفاده شود. مثلا استفاده از استون برای پاک کردن جای چسب روی شیشه ها بسیار مناسب است. برای اینکار میتوانید یک دستمال را با استون آغشته کرده و روی شیشه بکشید. همچنین استون برای تمیز کردن چربی های روی شیشه نیز بسیار مناسب است.

پاک کردن صفحه کیبورد با استفاده از استون

کیبورد کامپیوتر ها یکی از جاهایی است که بدلیل استفاده زیاد، چربی و چرک زیادی روی آن انباشته میشود. برای پاک کردن آن میتوانید از پنبه یا دستمال آغشته به استون استفاده کرد. توجه کنید که چون کیبورد یک وسیله الکترونیکی است، نمیتوان با آب آنرا تمیز کرد اما استون به سادگی بعد از پاک کردن در دمای اتاق تبخیر میشود و قدرت پاککنندگی قوی ای هم دارد.

ضدعفونی با استون

ضدعفونی ابزارهای بهداشتی

از استون نیز مانند الکل میتوان برای ضد عفونی کردن ابزارهای بهداشتی مانند ناخنگیر، قیچی و … استفاده کرد. البته اثر ضدعفونی کنندگی آن کمتر است.

*نکته مهم در استفاده از استون این است که استون یک رنگبر است و به هیچ عنوان نباید برای سطوح رنگ شده استفاده شود.

پاک کردن لاک از روی ناخن ها با استفاده از استون

یکی از کاربردهای بسیار معروف استون، پاک کردن لاک از روی ناخن هاست. این حلال برای پاک کردن لاک خشک شده، بسیار مناسب است. این حلال لاک را حل کرده و به سادگی با استفاده از پنبه یا دستمال می توان آن را از روی ناخن پاک کرد. برای اینکار مقداری استون را روی یک پنبه یا دستمال کوچلی بریزید و به آرامی روی ناخن بکشید تا لاک به آرامی حل شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۸۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

در قسمت قبلی از  مقاله مواد شیمیایی صنعت چاپ با انواع مواد شیمیایی خصوصا انواع مرکب ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن آشنا شدیم . در این مقاله از مواد شیمیایی صنعت چاپ با با انواع حلال ها ، بی بو کننده ها، واکس ها و … در صنعت چاپ آشنا می شوید. […]

بن ماری خانگی روشی است که در آن به کمک گرما و یا حرارت غیر مستقیمی که توسط آب گرم ایجاد می کنیم، مواد را ذوب می نماییم. در روش بن ماری خانگی، در داخل یک ظرف تا دو سوم ظرفیت آن، آب می ریزیم و روی حرارت شعله قرار می دهیم تا آب به […]

در بسیاری از پروژه­ های آزمایشگاهی لازم است برای انجام آزمایش مورد نظر ابتدا شرایط و محیط مناسب برای آن آزمایش را فراهم کرد تا نتایج حاصل از آزمایش درست و با خطای کمتری بدست آید. یکی از این شرایط که تاثیر غیرقابل چشم­ پوشی در نتایج نهایی آزمایش دارد شستشوی ظروف آزمایشگاهی است. روش […]

شاید برای خیلی ها این سوال پیش آمده باشد که به چه موادی “نانو مواد” می گویند و اصلا “نانو” به چه معنی است؟ قصد داریم در مقاله پیش رو توضیحاتی در مورد فناوری نانو و نانومواد بدهیم. علم و فناوری نانو به دستکاری و تغییر مواد و باالتبع خواص آنها در ابعاد کوچک(نانو) گفته […]

2 پاسخ به “پاک کردن سطوح و رنگ با استون”

  1. ما با استون یه آرم رنگی رو از روی یه وسیله پلاستیکی پاک کردیم، اما استون باعث خراب شدن سطح وسیله پلاستیکی شده- چجوری میشه درستش کرد؟؟

    • سلام
      قابل درست شدن نیست اما برای دفعات بعد از استون رقیق شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا