وسایل مورد استفاده برای کشت باکتری

  • لوله های کشت

انواع گوناگونی از لوله های آزمایش در آزمایشگاه میکروب شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از آن ها لوله آزمایش معمولی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، این لوله ها برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها در محیط کشت مصنوعی(جامد یا مایع) به کار می رود. دهانه این لوله ها را با پنبه می بندند. دهانه بعضی از لوله ها به جای پنبه ممکن است با فلز زنگ نزن مسدود نمایند. برای بعضی لوله های آزمایش از در پیچ های لاستیکی و پلاستیکی استفاده می شود.

فروش محیط کشت

  • پتری دیش (پلیت)

ظروف شیشه ای درب داری هستند که در آنها محیط کشت باکتری ریخته می شود و پس از جامد شدن محیط، از آنها برای کشت دادن باکتری ها استفاده می شود. پلیت ها عموما پلاستیکی و در ابعاد متنوع در دسترس اند. محیط مذاب در پلیت ها سرد می شود و به صورت جامد در می آید که دارای سطح وسیع برای کشت میکروب ها می باشند. پلیت ها پس از کشت به صورت وارونه انکوبه می شوند. این عمل از جمع شدن آب در محیط کشت و پخش شدن کلنی ها پیشگیری می کند.

وسایل مورد استفاده برای کشت باکتری پتری دیش

 تصاویر مربوط به پتری دیش (A) و لوله آزمایش (B).

فروش پتری دیش

  • سوآپ

وسیله ای چوبی شبیه گوش پاک کن بلند که در یک سر دارای پنبه جهت نمونه برداری می باشد.

  • لام یا اسلاید

در کارهای میکروب شناسی لام های مختلفی مورد استفاده قرارمی گیرد. ساده ترین نوع لام از جنس شیشه و صاف است که جهت رنگ آمیزی باکتری ها استفاده می شود.

فروش لام

              

 تصاویر مربوط به لام (A) و سواپ (B).

  • اتوکلاو

این دستگاه ساختاری شبیه دیگ زودپز آشپزخانه دارد. در این دستگاه از حرارت بخار و فشار استفاده می شود. با بالا رفتن حرارت دستگاه تا 121 درجه سانتی گراد و افزایش فشار 5/1 اتمسفر وسایل و نیز محیط های کشت را طی مدت 15 دقیقه استریل می نمایند. این وسیله حرارت مرطوب ایجاد می کند و از آن برای استریل کردن محیط های کشت و…. استفاده می شود.

  • انکوباتور

دستگاهی است که درجه حرارت مناسب رشد، تکثیر و تشکیل کلنی را فراهم می کند. درجه حرارت آن قابل کنترل می باشد (حداکثر 60 تا 80 درجه سانتی گراد)چون اکثر باکتری های پاتوژن معمولا در درجه حرارتی تقریبا برابر با دمای بدن انسان یعنی 37 درجه سانتی گراد رشد می کنند، معمولا دمای انکوباتور در آزمایشگاه ها روی 37 درجه تنظیم می شود.

 

وسایل مورد استفاده برای کشت باکتری انکوباتور

 تصاویر مربوط به اتوکلاو(A) و انکوباتور(B).

فروش انکوباتور

  • هود لامینار

هودهایی هستند که جهت محافظت از اپراتور و محیط در برابر عوامل بیولوژیکی که دارای سطح خطر پایینی هستند، طراحی شده است این هودها شامل یک محفظه بسته با یک قسمت باز جهت دسترسی به محصولات می باشد. هود لامینار داری فیلتر هپا در سه کلاس I ,II ,III است و خصوصا در آزمایشگاه های بیولوژیک مورد استفاده قرار می گیرد تا از خروج عوامل ارگانیک به بیرون از آزمایشگاه جلوگیری کند. هودهای میکروبیولوژی به منظور ایجاد فضایی تمیز بر روی میز کار، برای انجام برخی فعالیت های آزمایشگاهی، کنترل کیفیت صنایع غذایی، مونتاژ، بسته بندی و ساخت برخی محصولات و … کاربرد دارند. در هود های لامینار هوا از فیلتر های هپا (High efficiency partticulates air) که حذف کننده ی ذرات و آلودگی ها می باشند عبور کرده و هوای در گردش را پاک و تمیز می سازد.

هودهای جریان لامینار شامل یک پد فیلتری – یک فن و یک فیلتر هپا می باشند. فن موجود در دستگاه هوا را از پد فیلتر یعنی جایی که ذرات گرد و غبار بر جای می مانند مکش می کند. پس از آن هوایی که از سد فیلتر مقدماتی گذشته باید از فیلتر هپا که ذراتی با ابعاد کوچکتر مانند قارچ ها و باکتری ها و ذرات گرد و غبار را فیلتر می کند، عبور کند. حال هوای استریل شده دوباره به داخل فضای عملکرد یا همان بالن عملکرد وارد شده و انجام بقیه کار ها درفلاسک بدون خطر ضدعفونی ممکن می شود.

 

وسایل مورد استفاده برای کشت باکتری هود

 تصویر مربوط به هود لامینار.

 

 

 

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۳.۸۳ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

سدیم هیدروکسید، سود سوزآور یا کاستیک سودا (caustic soda) دارای فرمول شیمیایی NaOH است. این ماده جامدی سفید رنگ است که دارای دمای ذوب 1390 درجه سانتی گراد است. این ماده جاذب آب است و آب محیط اطراف خود را جذب میکند. به همین دلیل نیاز است که در نگهداری آن ملاحظات لازم انجام گیرد. […]

شاید بسیار برایتان پیش آمده باشد که گل‌های زیبای عروسی، تولد، سالگرد ازدواج یا هر مناسب دیگری که دریافت کرده اید، بعد از مدتی پلاسیده شده اند و با وجود اینکه بسیار آنها را دوست داشته اید، مجبور به دورانداختن آنها شده اید. در مقاله پیش رو به شما خواهیم آموخت که بتوانید این گلها […]

کات کبود یا مس(||)سولفات که فرمول شیمیایی آن CuSO45 آبه می­باشد نمکی آبی رنگ است که به صورت گرماده در آب حل می­شود. سولفات مس یا زاج کبود ترکیبی غیرآلی است که در حیطه­های مختلفی از جمله صنعت، آموزش، کشاورزی و حتی پزشکی به کار می­رود. سولفات مس دارای خاصیتی سمی است که میزان سمیت […]

دستگاه آب مقطرگیری یا دستگاه تقطیر، دستگاهی است که در چند مرحله، آب شور و آب های معمولی را به آب خالص و آزمایشگاهی تبدیل می کند. طرز کار دستگاه آب مقطرگیری در این دستگاه آب به وسیله گرمایی که به آن داده شده، تبدیل به بخار می گردد. این عمل باعث می شود که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا