هود آزمایشگاهی چیست

در هر آزمایشگاهی ایمنی اولویت اول است. به دلیل قرار گرفتن کارکنان در معرض بخارات و مواد شیمی خطرناک، طراحی آزمایشگاه ها به‌گونه ای است که میزان کاهش آلودگی را به حداقل رسانده و باعث تسهیل شرایط ایمنی شود. امروزه در بهترین آزمایشگاه ها ترکیبی از پرسنل مجرب و تجهیزات ویژه جهت ایمن نگه داشتن کارکنان و تجهیزات خود استفاده می‌شود. یکی از تجهیزاتی که امروز به بررسی آن پرداخته می شود، هود آزمایشگاهی است.

هود آزمایشگاهی چیست

هود آزمایشگاهی چیست؟

در طی مراحل آزمایش و تحقیق، بسیاری از عوامل شیمیایی و بیولوژیکی امکان آزادسازی بخار و قطره های سمی وجود داشته که توسط پرسنل آزمایشگاه قابل استنشاق است. در حالی که استنشاق برخی از مواد شیمیایی ممکن است کم خطرتر باشد، با این وجود استنشاق مواد مختلف در طول روز می تواند اثر سمی ماندگاری داشته باشد. به همین دلیل استنشاق یک ترکیب شیمیایی یا بیولوییکی اشتباه می تواند باعث آسیب یا بیماری جدی شود.

هود آزمایشگاهی یکی از اصلی ترین تجهیزات یک آزمایشگاه به شمار می رود. این دستگاه با ایجاد مکش، بخار ها و قطرات موجود در کابین را جمع آوری کرده و از طریق فرآیند فیلتراسیون مجددا به گردش هوا باز می گرداند. به این ترتیب هود آزمایشگاهی نقش موثری در جلوگیری از مشکلات تنفسی و افزایش ایمنی دارد.

انواع هود آزمایشگاهی

بسته به نوع کاری که در آزمایشگاه انجام می شود، نیاز به هود ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل طیف گسترده ای از هود وجود داشته که هر کدام متناسب با یک کار یا هدف خاص طراحی شده است در ادامه به معرفی چند مدل پرکاربرد خواهیم پرداخت:
فروش هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی شیمیایی

هود آزمایشگاهی شیمیایی یکی از اصلی ترین پایه های آزمایشگاه تحقیق و آموزش است. از هود شیمیایی برای کاهش خطرات ناشی از کار با مواد شیمیایی و حلال های رایج استفاده می‌شود. زیرا هنگام واکنش های شیمیایی بخار و قطرات سمی تولید و در هوا پخش شده که در صورت بلعیدن برای سلامتی انسان مضر بوده و با گذشت زمان ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به این ترتیب هود آزمایشگاهی شیمیایی با فیلتر کردن بخار های سمی، سمیت هوا را از بین برده و باعث ایمنی بیشتر تکنسین ها می‌شود.

هود آزمایشگاه شیمیایی

هود بیولوژیکی یا هود لامینار

وجود تهویه جهت جلوگیری از مواجهه تصادفی و بیماری تکنسین های آزمایشگاهی که با انواع میکروب ها و بیماری های عفونی در تماس هستند، لازم و ضروری است. زیرا تمام مواد می‌تواند حاوی عوامل بیماری زای ویروسی وعفونی باشند که به کمک فیلتر موجود در هود زیستی از گردش این مواد مضر در هوا جلوگیری می شود.  هود های لامینار به سه دسته کلاس I، کلاس  II و کلاس III تقسیم میشوند.

قیمت هود لامینار

هود بیولوژیک کلاس 1

هود بیولوژیک کلاس 1

این هود از محصولات در مقابل آلودگی حفاظت نکرده و تنها به عنوان تهویه ای برای پرسنل آزمایشگاه و حفاظت از محیط زیست کاررد دارد. گردش هوا در هود کلاس 1 مشابه هود آزمایشگاهی شیمی است، با این تفاوت که هودهای کلاس 1 در قسمت خروجی دارای فیلتر HEPA است.

فیلتر HEPA از پلی پروپیلن یا فایبرگلاس با قطرهای بین 0.5 تا 2.0 میکرومتر تشکیل شده است. برای افزایش سطح تماس در این فیلترها، الیاف موجود در آن به صورت پلیسه مانند تا خورده و مسیر پیچیده و باریکی ایجاد می کند. این فیلترها می توانند 95% از ذرات موجود در هوا با قطر کمتر از 0.3 میکرون را جذب کنند. به همین دلیل این هودها جهت کار با مواد کم خطر یا خطر متوسط مناسب است.

 

هود بیولوژیک کلاس 2

با روی کار آمدن هود بیولوژیک کلاس II استفاده از هودهای کلاس I کاهش یافت. این دسته از هودها به دلیل تهویه مناسب علاوه بر حفظ ایمنی باعث حفظ مواد داخل کابین نیز می شود. هودهای کلاس 2 اغلب در آزمایشگاه های میکروبیولوژی و داروسازی(جهت ترکیب دارو)، کشت سلولی و تحقیقات بافت شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه طراحی هود کلاس 2 به گونه ای است که قسمت جلویی آن باز بوده و هوا پس از ورود به محفظه کابین به سمت فیلتر HEPA هدایت می شود. باز بودن محفظه و جریان ایجاد شده در داخل کابین باعث محافظت از پرنسل، حفاظت از محصول و محیط زیست می‌شود. هود بیولوژیک کلاس 2 خود به 5 دسته زیر تقسیم می شود:

1) هود نوع A1

حداقل سرعت جریان ورودی هوا این نوع هود، حداقل 70دور در دقیقه بوده و فشار درونی آن منفی است. به همین دلیل این نوع هود مناسب کار با مواد بیولوژیکی فاقد مواد سمی فرار است و برای کار با مواد شیمیایی فرار سمی توصیه نمی شود.

هود کلاس 2 مدل A1

2) هود نوع A2

سرعت جریان هوای ورودی در کابین این نوع هود حداقل 100 فوت در دقیقه است. همانند کلاس دیگر، این نوع هود نیز دارای فیلتر هپا بوده و هوا پس از اعمال فیلتراسیون به کابین باز می گردد. به همین دلیل هنگام کار با مواد شیمیایی کم خطر مناسب بوده و در کار اختلال ایجاد نمی کند.

هود بیولوژیک کلاس2

3) هود نوع B1

سرعت جریان هوای ورودی در کابین این نوع هود همانند نوع قبل، 100 دور دقیقه بوده و هوا توسط فیلتر HEPA تصفیه شده و به داخل کابین و محیط بیرون جریان پیدا می کند.عملکرد هود B1 همانند نوع A2 بوده و مناسب کار با مواد شیمیایی است که به مقدار کمی سمی می باشند. اما برخلاف هود A2 می توان از این نوع هود در آزمایشگاه های میکروبیولوژی، مواد حاوی رادیونوکلوئید استفاده کرد. زیرا حجم قابل توجهی از هوای داخل کابین از طریق مجرای انتهایی به سمت فیلتر هپا کشیده و تصفیه می شود.

هود کلاس 2 مدل B1

4) هود نوع B2

تفاوت این نوع هود با انواع دیگر آن در این است که هوای کابین پس از تصفیه شدن توسط فیلتر هپا مجددا وارد کابین نشده و به محیط بیرون جریان پیدا می کند. به همین دلیل به آن ها هود 100% خروجی یا Total Exhaust گفته می شود. هوای موجود در محفظه کابین های نوع B2 از تصفیه هوای بیرون(محیط آزمایشگاه) تامین شده و مناسب کار با مواد شیمیایی خطرناک و آزمایشگاه های میکروبیولوژی است.

هود بیولوژیک کلاس 2 مدل 100% خروجی

5) هود نوع C1

نوع دیگری از هودهای کلاس 2، هود C1 است. ویژگی منحصر به فرد هودهای C1 نسبت به دیگر انواع موجود، قابلیت تبدیل نوع A به نوع B است. این نوع هود دارای یک منطقه مشخص جهت کار با مواد شیمیایی خطرناک و سمی است.

هود کلاس 2 مدل C1

 

هود بیولوژیک کلاس 3

هود بیولوژیک کلاس III نسبت به دیگر هودهای موجود بالاترین سطح ایمنی را دارد. این هود ها ها که با نام Isolation glove box  یا Glove box نیز شناخته ممحفظه جلویی کابین این ها برخلاف دو نوع قبل کاملا بسته بوده و انجام آزمایشات به کمک دستکش لاستیکی متصل به آن امکان پذیر است. به همین دلیل در هنگام کار با مواد فوق الغاده خطرناک زیستی و یا موادی که نیازمند محدودیت مطلق می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. هوای موجود در کابین تحت فشار منفی بوده و پس از فیلتر شدن توسط فیلتر HEPA وارد محفظه می گردد. هوای داخل محفظه نیز به هنگام خروج پس از گذشتن از 2 فیلتر هپا، تصفیه و وارد جو می شود. لازم به ذکر است که هودهای بیولوژیک کلاس 3 برای انجام آزمایشاتی که نیاز به سطح ایمنی 1،2،3 و یا 4 را دارند مناسب است.

هود بیولوژیک کلاس 3

هود کانوپی

هود کانوپی برخلاف سایر هودهای نام برده شده دارای یک محفظه محصور نبوده و برای دسترسی آسان به صورت دیواری یا معلق نصب می شود. این دسته از هود مناسب آزمایشگاه های شیمی جهت کار با مواد شیمیایی غیر سمی با بوی نامطبوع است. از دیگر مزایای هودهای کانوپی می توان به استفاده آسان، کاهش رطوبت و تنظیم دمای محیط اشاره کرد.

هود کانوپی

نکات خرید هود شیمیایی

هنگام خرید هود آزمایشگاهی مناسب باید به نکاتی مانند:

  • فضای آزمایشگاه
  • مواد شیمیایی قابل استفاده
  • نوع آزمایش
  • نوع فن هود(آکسیال یا سانتریفیوژ)
  • حجم هوای متغییر(VAV)
  • حجم هوای ثابت(CAV)

جهت مشاهده و خرید انواع هودهای آزمایشگاهی از شرکت تمادکالا می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

مولاژ ها ماکت هایی هستند که برای مقاصد آموزشی در سنین مختلف استفاده می‌گردد. مولاژ به معنای قالب بوده و معمولا از فوم، لاتکس یا لاستیک ساخته می‌شود. مولاژ ها با توجه به کاربردشان در راستای آموزش، به صورت ها و جنس های متفاوتی تولید می‌شوند. برای مثال مولاژ های پزشکی که برای شبیه سازی […]

اتوکلاو چیست؟ اتوکلاو اصطلاحا به ماشینی گفته می ­شود که مکان استریلیزه کردن با روش فیزیکی را فراهم می ­کند. این روش فیزیکی با استفاده از بخار با فشار بالا، منجر به کشتن باکتری ­­ها، ویروس ­ها و حتی تخم قارچ ­ها و میکروب ­های موجود در مواد یاقیمانده در داخل مجراها، می گردد. در […]

مواد شیمیایی در گرید های مختلفی توسط شرکت سازنده تولید می شوند. شرکت های مرک و سیگما، معروف ترین برندهای در حال حاضر جهان هستند که مواد شیمیایی را در خلوص های گوناگون تولید می کنند. گرید مواد شیمیایی روی بسته بندی آنها درج می شود و به نوعی بیان کننده ی درصد خلوص ماده نیز […]

در مقالات قبلی در خصوص کاربرد نانولوله های کربنی در صنعت از جمله صنعت ساختمان صحبت کردیم ، امروزه با پیشرفت نانوفناوری، محصولاتی گوناگون و با خواص منحصر به فردی وارد بازار شده است. یکی از زمینه هایی که ورود نانوفناوری به آن باعث بهینه سازی و صرفه جویی در هزینه ها شده است، صنعت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا