مولاژ چشم و ساختار داخلی

مولاژ چشم چیست

مولاژ به معنای قالب یا ماکت یکی از ابزارهای مهم و تخصصی در زمینه پزشکی و آموزش به شمار می رود. مولاژها در انواع و ابعاد مختلف ساخته می شوند و همه اندام های بدن را به خوبی نمایش می دهند. مولاژ چشم یکی از انواع مولاژهای پرکاربرد در زمینه آموزش به دانشجوبان و دانش آموزان است که همه اجزای کره چشم با چندین برابر اندازه طبیعی و کیفیت بالا قابل مشاهده هستند.

فروش تجهیزات آموزشی

مولاژ چشم چیست

آناتومی چشم انسان

چشم عضوی حساس در بدن انسان است و اولین حس از مجموعه حواس پنج گانه انسان و حیوانات برشمرده می شود. چشم انسان از اجزای متعددی تشکیل شده که شامل پلک، قرنیه، عنبیه و مردمک، اتاق قدامی، عدسی، زجاجیه، شبکیه، مشیمیه، صلبیه، عصب بینایی و عضلات چشم است.

مکانیزم اصلی نحوه مشاهده اجسام به این شکل است که ابتدا با ورود نور به چشم و متمرکز شدن آن روی پرده شبکیه، تصویر شیء مورد نظر تشکیل خواهد شد. سپس شبکیه وظیفه ارسال تصویر از طریق پیام های عصبی به مغز را دارد و در آن جا پیام های رسیده تفسیر خواهند شد. در بخش جلویی ساختمان کروی شکل چشم، قرنیه قرار دارد که نور در ابتدا وارد آن شده و با گذشتن از مردمک به عدسی می رسد. وظیفه عدسی متمرکز کردن نور روی شبکیه و ایجاد تصویری واضح است.

آناتومی چشم انسان

پلک

پلک ها که از جنس پوست هستند نقش اساسی در حفاظت از کره چشم را بازی می کند. پلک ها در هنگام نزدیک شدن جسم خارجی به چشم به طور ناخودآگاه بسته می شود و مانند یک دیوار دفاعی عمل می کند. همچنین پلک زدن باعث شسته شدن ذرات خارجی از چشم و خروج میکروب ها می شود.

قرنیه

قرنیه را می توان به شیشه پنجره تشبیه کرد که بخشی از یک کره است و عنبیه و مردمک چشم پشت آن قرار گرفته اند. در صورت بروز هرگونه آسیب روی سطح قرنیه، تصویر تار و ناصاف دیده خواهد شد. قرنیه مانند یک ذره بین عمل می کند و باعث همگرا شدن پرتوهای ورودی می شود. اگر انحنای قرنیه از حالت طبیعی خارج شده باشد فرد بسته به نوع انحنا دوربین یا نزدیک ببین می شود.

عنبیه و مردمک

عنبیه ماهیچه ای است که رنگ چشم را مشخص می کند و در مرکز آن حفره ای وجود دارد که مردمک نامیده می شود. وظیفه مردمک تنظیم میزان نور ورودی است و با گشاد و تنگ شدن خود باعث رسیدن نور مناسب به چشم می شود.

عدسی

عدسی در بخش پشتی عنبیه قرار دارد و به کمک قرنیه نورهای ورودی را همگرا کرده تا روی شبکیه متمرکز شوند. عدسی این قابلیت را دارد تا ضخامت خود را تغییر دهد تا اجسام در فواصل مختلف قابل مشاهده شوند. با بالارفتن سن توانایی تغییر ضخامت عدسی کاهش یافته و افراد عموما دچار مشکل دید در فواصل نزدیک را خواهند داشت.

شبکیه

شبکیه در قسمت عقبی کره چشم قرار گرفته و همانند یک پرده ی حساس به نور است که می تواند پرتوهای رسیده را به پیام عصبی قابل انتقال به مغز تبدیل کند. سلول های گیرنده نور با میزان حساسیت های مختلف به نور شبکیه را تشکیل داده اند که هر یک قابلیت های مشخصی مانند دید در شب، تشخیص رنگ ها و وضوح بالا را دارند.

صلبیه

صلبیه همان بخش سفید رنگ کره چشم است که نسبتا استحکام بالایی دارد و از بخش های داخلی چشم محافظت می کند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

اگر در آزمایشگاه کار می کنید و یا در حال گذراندن کلاس های آزمایشگاهی هستید، با انواع مختلفی از ظروف شیشه ای رو به رو خواهید شد که هر یک دارای ویژگی های خاصی می باشد. دانستن تفاوت بین انواع ظروف شیشه ای به شما کمک می کند که آزمایشات را با کارایی بیشتری طراحی […]

مواد شیمیایی موجود در شوینده ها شوینده ها موادی پرکاربرد برای زدودن انواع چربی و آلودگی ها از سطوح مختلف هستند. اولین ماده ی شوینده تولید شده توسط انسان صابون است که از ساخت آن قرن ها می گذرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، طیف گسترده ای از محصولات شوینده با ویژگی های پاک […]

  میکروسکوپ SEM (میکروسکوپ الکترونی روبشی) که از گروه میکروسکوپ های الکترونی است، از معروف ترین روش های میکروسکوپی به شمار می رود که علاوه بر تهیه ی تصاویر بزرگنمایی شده، در صورتی که به تجهیزات اضافی مجهز شود می تواند برای آنالیز شیمیایی و دیگر بررسی ها نیز به کار گرفته شود. مبنای عملکرد […]

نگهداری مواد شیمیایی یکی از چالش های بزرگ در آزمایشگاه ها است. ظروف مختلفی در آزمایشگاه ها وجود دارند که از هرکدام آنها میتوان برای نگهداری مواد مختلفی استفاده کرد. در مقاله پیشرو شما را با این ظروف و کاربرد آنها در نگهداری هرکدام از مواد شیمیایی آشنا خواهیم کرد. ابتدا نگاهی به لیست ظروف […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا