شیکر آزمایشگاهی و انواع آن

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

یکی از وسیله های موجود در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی شیکر آزمایشگاهی است. شیکر آزمایشگاهی برای بهم زدن و مخلوط کردن نمونه های مایع و محلول های موجود در آزمایشگاه بوده که بر اساس نوع چرخش و اندازه صفحه ی آن دارای انواع مختلفی است.

فروش شیکر آزمایشگاهی
شیکر آزمایشگاهی

انواع شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی ورتکس چیست؟

شیکر ورتکس یا میکسر لوله وسیله ای است که در آزمایشگاه ها برای مخلوط شدن نمونه های داخل ویال های کوچک استفاده می شود. اولین دستگاه ورتکس در سال 1962 توسط جک گرافت و هارولد گرافت ساخته شد. اساس کار این شیکر مخلوط کردن ویال های کوچک مایع توسط صفحه ای که به کمک یک موتور الکتریکی به حالت دایره ای شروع به حرکت می کندف می باشد.

شیکر ورتکس

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی

نوعی دیگر از شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه ها شیکر های اوربیتالی است. این شیکر ها به دلیل اندازه صفحه، سرعت چرخش، قطر دوران و تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکر ها یکی از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت می باشد. از جمله مزیت های دیگر شیکر اوربیتالی می توان به وجود گیره نگه دارنده و عدم لرزش به هنگام چرخش دایره ای صفحه اشاره نمود.

شیکر اوربیتالی

شیکر آزمایشگاهی صفحه ای

شیکر صفحه ای یا platform shaker نوعی شیکر با چرخش صفحه افقی است. این نوع شیکر در ابعاد مختلفی وجود داشته که برای استفاده از آن، نمونه مورد نظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته شده و پس از تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه ی نماید.

شیکر صفحه ای

شیکر آزمایشگاهی انکوباتور

شیکر انکوباتور که با نام شیکر گرمایی نیز شناخته می شودف در واقع یک دستگاه با دو کارایی است. شیکر انکوباتور به دلیل توانایی لرزش و ایجاد گرمای کنترل شده اکسیژن و انرژی مورد نیاز برای رشید نمونه را به طور یکسان در محیط پخش کرده به همین دلیل به عنوان یکی از لوازم پرکاربرد در آزمایشگاه های میکروبی و سلولی است.

شیکر انکوباتور

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر(Rotoshaker) به دلیل قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی است. روتوشکیر همانند شیکر های دیگر برای مخلوط کردن و چرخاندن نمونه های آزمایشگاهی با سرعت و زاویه قابل تنظیم می باشد. نوع خورشیدی آن بیشترین کاربرد را در بخش هماتولوژی آزمایشگاه های تشخص طبی جهت انجام تست های مربوطه داشته و نوع صفحه ای آن در دیگر بخش های آزمایشگاه قابل استفاده می باشد.

روتوشیکر  شیکر خورشیدی

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

  میکروسکوپ SEM (میکروسکوپ الکترونی روبشی) که از گروه میکروسکوپ های الکترونی است، از معروف ترین روش های میکروسکوپی به شمار می رود که علاوه بر تهیه ی تصاویر بزرگنمایی شده، در صورتی که به تجهیزات اضافی مجهز شود می تواند برای آنالیز شیمیایی و دیگر بررسی ها نیز به کار گرفته شود. مبنای عملکرد […]

احتمالا اسم آب مقطر به گوشتان خورده باشد و شنیده باشید که کاربردهای زیادی دارد. خیلی از افراد میدانند که آب مقطر برای اتو کردن مناسب است اما آیا می دانستید که بهترین آب نوشیدنی موجود نیز هست؟ آب مقطر می تواند در همه چیز از نوشیدن تا آب دادن گیاهان و فرآیندهای تهیه مواد […]

انواع دستکش کار

22 شهریور 1399
انواع دستکش کار

امروزه یک امر مهم در صنعت، داشتن دستکش کار (دستکش ایمنی) است ، زیرا دست اولین عضوی است که در معرض اسیب قرار می‌گیرد و بیشترین صدمات کاری را به خود اختصاص می‌دهد. یرای هر صنعت و شغل ، دستکش کار مخصوص به آن وجود دارد. شما ممکن است در صنعت شیمیایی مشغول به فعالیت […]

یک پاسخ به “شیکر آزمایشگاهی و انواع آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا