استفاده از سود سوزآور در شیرین سازی زیتون

شیرین سازی زیتون با استفاده از سود سوزآورزیتون یکی از میوه هایی است که بسیار مورد اقبال قرار میگیرد و سالانه کشاورزان بسیاری زیتون میکارند. بسیاری از زیتون های برداشت شده ممکن است طعمی تلخ داشته باشند و لازم است که شیرین شوند. سود سوزآور یا کاستیک سودا ماده ایست که برای شیرین کردن زیتون مورد استفاده قرار میگیرد. در مقاله پیش رو به آموزش شیرین کردن یا تلخی گیری زیتون به وسیله سود سوزآور میپردازیم.

زیتون شامل 20 گونه از درختان کوچک با ارتفاع تقریبی 3 متر است. زیتون دارای خواص زیادی است و در طب سنتی نیز از آن استفاده زیادی میشود.

سود سوز آور، کاستیک سودا یا سدیم هیدروکسید(NaOH) یکی از موادی است که استفاده زیادی در صنعت دارد. البته این ماده قلیایی است و محلول آن خاصیت خورندگی دارد. به همین دلیل لازم است که در هنگام کار با آن محتاط بود.

در ادامه روش شیرین کردن زیتون با استفاده از سود سوز آور آموزش داده خواهد شد.

فروش سود پرک

شیرین سازی زیتون با استفاده از سود سوزآوز

برای تلخی گیری از زیتون میتوان مراحل زیر را طی کرد:

  • پاک کردن زیتون ها

قبل از شروع فرآیند، باید ابتدا تمام برگها و شاخه ها را جدا کرده و زیتون ها را پاک کرد و زیتون های خراب را جدا کرد.

  • اضافه کردن

زیتون ها درون ظرفی ریخته شده و به آنها آب اضافه میشود. آب باید به میزانی اضافه شود که 10 سانتی متر بالای زیتون هارا پر کند. پس از آن باید مقدار آب اضافه شده را اندازه گیری کرد. میتوان برای اینکار از بطری های نوشابه یا آب معدنی که حجم آنها مشخص است استفاده کرد.(در زمان پر کردن، آب را بطری بطری به آن اضافه کنید که حجم هم دستتان باشد)

  • فروش سود سوزآور زیتونافزودن سود سوزآور

بعد از اندازه گیری حجم آب اضافه شده، باید به ازای هر 1 لیتر آب، 20 گرم سود سوزآور به ظرف اضافه کرد. با استفاده از یک همزن تمیز(میتوان از یک چوب استفاده کرد) آنرا هم بزنید تا سود در آب حل شود.

در این مرحله حتما از عینک محافظ، ماسک تنفسی و دستکش استفاده کنید.

  • گذر زمان

باید حدود 8-12 ساعت صبر کنید تا زیتون ها درون محلول بمانند. در این مدت هر از گاهی(هر 2-3 ساعت) سری به محلول بزنید و مقداری آنرا هم بزنید.

  • امتحان زیتون ها

بعد از گذشت زمان، چند عدد از زیتون ها را با احتیاط از ظرف خارج کرده و به خوبی شستشو دهید. آنها را مدتی در آب سرد بگذارید تا کاملا مطمئن شود که رنگ آب تغییر نمیکند. زیتون ها را امتحان کرده و طعم آنها را بچشید. چنانچه تلخی آنها از بین رفته بود، میتوانید آنها را از ظرف خارج کنید. اگر هنوز تلخ بودند، باز هم به آنها زمان بدهید.

  • شستن زیتون ها

پس از شیرین ساززی زیتون ها، محلول تیره رنگ درون ظرف را با احتیاط خالی کرده(محلول قلیایی است و گیاهان را خشک میکند) و آنها را چندین بار با آب بشویید. در طول دو روز، چندین بار آب زیتون ها را عوض کنید تا کاملا مطمئن شوید که محلول NaOH از بین رفته است.

  • اضافه کردن سرکه

برای خنثی شدن زیتون های شسته شده، به ظرف آنها آب و سرکه اضافه کنید(در ازای هر 10 لیتر آب، 1 لیتر سرکه) پس از گذشت یک روز کامل، برای تمیز کردن آن دو سه مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

پس از آن آب زیتون ها را عوض کرده و در آب جدید، به ازای هرلیتر آب 70 گرم نمک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید(محلول 7 درصد نمک)

  • اضافه کردن آب نمک 4 درصد و تمام

زیتون ها را از ظرف خارج کنید. محلول 4 درصد آب نمک آماده کنید.(40 گرم نمک به ازای 1 لیتر آب) این محلول را جوشانده و پس از سرد شدن روی زیتون ها بریزید. زیتون ها آماده هستند.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۳۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

  مغناطیس‌سنج نمونه ارتعاشی دستگاه مغناطیس سنج نمونه ارتعاشی یا به اختصار “VSM”(Vibrating Sample Magnetometer) جهت اندازه‌گیری خواص مغناطیسی مواد به کار گرفته می­ شود. رفتار مغناطیسی مواد مختلف دیامغناطیس، پارامغناطیس، فرومغناطیس و غیره، در شکل‌های مختلف پودر، جامد، فیلم نازک، تک بلور، مایع و غیره، به کمک VSM با رسم منحنی پسماند، قابل اندازه‌گیری […]

شاید برای خیلی ها این سوال پیش آمده باشد که به چه موادی “نانو مواد” می گویند و اصلا “نانو” به چه معنی است؟ قصد داریم در مقاله پیش رو توضیحاتی در مورد فناوری نانو و نانومواد بدهیم. علم و فناوری نانو به دستکاری و تغییر مواد و باالتبع خواص آنها در ابعاد کوچک(نانو) گفته […]

نمک اپسوم یکی از مواد شیمیایی است که در صنعت زیبایی نام آن، زیاد شنیده می شود. این نمک را با نام نمک حمام نیز می شناسند. در مقاله پیش رو با این نمک و کاربرد های آن آشنا خواهید شد. نمک اپسوم، اپسوم سالت (Epsom Salt) یا نمک حمام، در اصل همان سولفات منیزیم […]

اسپاتول ابزاری قاشقک مانند است که از آن برای برداشتن و انتقال مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این وسیله در آزمایشگاه‌های شیمی کاربرد زیادی دارد. اسپاتول یا همان قاشقک آزمایشگاهی وسیله ایست که برای نمونه برداری از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. انواعی از آن دارای دو سر هستند که در یک سر آن‌ها قاشقک و در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا