سدیم هیدروکسید، کاربرد ها و عوارض آن

سدیم هیدروکسید_ ان آ او هاچسدیم هیدروکسید، سود سوزآور یا کاستیک سودا (caustic soda) دارای فرمول شیمیایی NaOH است. این ماده جامدی سفید رنگ است که دارای دمای ذوب 1390 درجه سانتی گراد است. این ماده جاذب آب است و آب محیط اطراف خود را جذب میکند. به همین دلیل نیاز است که در نگهداری آن ملاحظات لازم انجام گیرد. این ماده در تماس به آب کاملا به یون های تشکیل دهنده آن تفکیک می شود و خاصیت قلیایی دارد. این ماده به خوبی در اتانول، متانول و آب حل می شود.

شما می توانید از خدمات فروش سدیم هیدروکسید استفاده کرده و این ماده را در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی خریداری فرمایید.

فروش سدیم هیدروکسید آزمایشگاهی

فروش سود پرک صنعتی

کاربردهای سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید یک باز قوی است.(از آن می توان برای حنثی کردن اسیدها استفاده کرد) حدود 56 درصد سدیم هیدروکسید تولیدی، در صنعت استفاده میشود که از این مقدار 25 درصد آن در صنعت کاغذ استفاده میشود. از سدیم هیدروکسید در تولید نمک های سدیم، پاک کننده ها، تنظیم pH و سنتزهای اورگانیک مورد استفاده قرار میگیرد.

سدیم هیدروکسید

در ادامه به برخی از کاربردهای سدیم هیدروکسید اشاره میشود.

خمیر کردن شیمیایی

سدیم هیدروکسید در مقادیر زیاد برای خمیرکردن چوب برای ساختن کاغذ و فیبر های بازتولیدی استفاده میشود.

تخریب بافت زنده با NaOH

محلول این ماده در آّب، میتواند برای حل کردن و از بین بردن بافت های موجودات زنده مانند حیوانات استفاده شود. با انداختن جسد حیوان درون این محلول، میتوان جسد را کامل در آن حل کرد و به نوعی آنرا نابود کرد.

بدلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن آن، بسیاری از مجرمان نیز از این ماده برای از بین بردن و مخفی گردن جسدها استفاده میکنند. به عنوان مثال قاتل سریالی ایتالیایی، لئوناردو سیاسیولی، از این ماده شیمیایی برای مخفی کردن اجساد استفاده میکرده و در نهایت از آنها صابون تولید میکرده است.

این ماده میتواند ساختار پروتئینهای بدن را تخریب کرده و باعث نابودی ساختار بدن شود. این ماده خورنده است و برای بدن بسیار مضر است.

حل کردن فلزات و ترکیبات آمفوتری

بازهای قوی به آلومینیوم حمله میکنند. سدیم هیدروکسید با آلومینیوم و آب واکنش داده و باعث آزادسازی گاز هیدروژن میشود. از سدیم هیدروکسید برای جداسازی آلومینیوم استفاده میشود.

آماده سازی مواد غذایی با سدیم هیدروکسید

از کاربردهای سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی، میتوان به شستن یا پوست کندن میوهها و سبزیجات، آماده سازی قهوه و شکلات، تولید رنگ کارامل، تولید نوشیدنی های بدون الکل و سفت کردن بستنی اشاره کرد.

سدیم هیدروکسید بسیار کاربرد زیادی در صنایع غذایی دارد. به عنوان مثال، یکی دیگر از این کاربردها، نودل های چینی است که در تولید آنها از سدیم هیدروکسید استفاده میشود.

عامل پاک کنندگی

سدیم هیدروکسید بسیار در صنایع مختلف به عنوان عامل پاک کننده استفاده میشود و در صنعت بیشتر با نام کاستیک سودا شناخته میشود. این ماده حتی میتواند چربی ها را نیز به خوبی حل کند و همین موضوع هم آنرا به عنوان ماده شوینده ای خوب تبدیل کرده است. در خیلی اوقات برای شویندگی آنرا با در آب گرم حل میکنند.

تصفیه آب با کمک NaOH

در مواقعی از سدیم هیدروکسید برای تصفیه آب استفاده میشود. این ماده برای بالا بردن pH آب استفاده میشود. با بالا رفتن pH، آب خوردنگی کمتری برای لوله های انتقال ایجاد میکند. همچنین افزودن NaOH به آب، باعث کاهش یافتن مقدار فلزاتی مانند قلع و مس و دیگر فلزات سمی میشود.

ساخت صابون با سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید یکی از مواد بسیار پرکاربرد در ساخت صابون ها است. از این ماده در ساخت بسیاری از انواع صابون ها استفاده می شود. ساختار عمده صابون ها به شکل زیر هستند:

فرمول کلی صابون ها

در فرمولاسیون های مختلف، ممکن است گروه روغنی(آبگریز) ساختار تغییر کند. همچنین به جای سدیم، ممکن است یون های دیگری مانند پتاسیم در داخل ساختار باشند اما از آنجایی که بیشتر فرمولاسیون های حال حاضر از سدیم استفاده می کنند، به همین دلیل هم در ساخت این مواد، از سدیم هیدروکسید استفاده می شود.

صنعت سیمان و بتن

از سدیم هیدروکسید در بعضی ترکیبات سیمان نیز استفاده می شود.

مضرات سدیم هیدروکسید و موارد ایمنی آنسدیم هیدروکسید خورنده

محلول سدیم هیدروکسید ترکیبی خورنده است که میتواند پروتئین های بدن را تخریب کند و بافت های زنده را حل کند. این ماده در صورت تماس به چشم، میتواند باعث کوری دائمی شود. سدیم هیدروکسید جامد هم میتواند در صورت جذب رطوبت(مثلا بخار آب)، خواض خورندگی از خودش نشان دهد. به همین دلیل باید از لباس محافظ، دستکش پلاستیکی و عینک محافظ در هنگام کار با این ماده په به صورت محلول و چه به صورت جامد استفاده کرد.

اقدام اولیه در صورت ریختن این ماده رو پوست، شستن مداوم پوست به مدت 10-15 دقیقه با استفاده از آب سرد است.

 

آزمایش سدیم هیدروکسید

در فیلم زیر واکنش سدیم هیدروکسید با آلومینیوم آورده شده است.

در فیلم بالا مشاهده میشود نوشابه قوطی ای که از جنس آلومینیوم است، به سادگی در هیدروکسید سدیم(NaOH) حل میشود. در اثر این واکنش گاز هیدروژن تولید میشود.
لازم به ذکر است که چنته نیز همان سود پرک است که برای باز کردن چاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۷ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

قیف های آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند و در آزمایشگاه ها بسیار استفاده میشوند. بیشتر کاربرد آنها برای جمع کردن ماده ای خاص درون ظرفی دیگر است. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی انواع و کاربردهای این قیف ها بپردازیم. قیف آزمایشگاهی عموما برای استفاده در آزمایشگاه های شیمی ساخته شده است. البته درحال […]

  1- عمق میدان (Depth of field) عمق میدان فاصله‌ای است که می توان جسم را درون آن جابجا کرد، بدون آنکه چشم، تغییری در کیفیت تصویر آن تشخیص دهد و بتوان به طور همزمان تصویر واضحی از آن تهیه نمود. توضیحات تکمیلی: عمق میدان فاصله ایست که اگر جسم درون آن جابه جا شود، […]

مطالعه برهمکنش تابش الکترومغناطیسی با ماده طیف سنجی(اسپکتروسکوپی) نامیده می شود. تابش الکترومغناطیسی که با مؤلفه هایی همچون طول موج، فرکانس و سرعت مشخص می شود، دارای یک خاصیت دوگانه ذره و موج است. در حقیقت می توان تابش الکترومغناطیسی را به صورت ذرات مجزا به نام فوتون در نظر گرفت که انرژی آنها متناسب […]

پیشرفت های گسترده ای در فناوری لایه های نازک روی داده است که در بخش های مختلف صنعت کاربرد گسترده ای دارد. تا به امروز روش های مختلفی برای ساخت لایه های نازک معرفی شده است که روش کندوپاش (Sputtering) یکی از انواع روش های لایه نشانی فیزیکی بخار (Physical Vapor Deposition – PVD) محسوب […]

یک پاسخ به “سدیم هیدروکسید، کاربرد ها و عوارض آن”

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون و از توضیحاتی که در سایت گذاشتین و فروش لوازم ازمایشگاهی ومواد شیمیایی که قطعا از مغازه های شهرستانها پایینتر میشه خرید کرد به نظر من خیلی عالی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا