سدیم استات، کاربردها و عوارض

سدیم استات

سدیم استات، سدیم اتانات یا استات سدیم با فرمول شیمیایی CH3COONa، یک ترکیب بی رنگ و بی بو، محلول در آب، اتانول، متانول و هیدرازین است. این ماده یک نمک سدیمی استیک اسید است. در مقاله پیش رو به معرفی سدیم استات و کاربردهای آن میپردازیم.

سدیم استات از واکنش استیک اسید و سدیم بی کربنات بدست می آید:

CH3COOH + NaHCO3 → CH3COONa + H2CO3

کربنیک اسید + سدیم استات → سدیم بیکربنات + اسید اسِتیک

فروش سدیم استات

کاربردهای سدیم استات

سدیم استات دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف است. در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

کاربردهای صنعتی سدیم استات

استات سدیم در صنعت نساجی برای خنثی کردن پسماند سولفوریک اسید استفاده میشود. همچنین در فرآیند تولید لباس های پنبه ای برای جلوگیری از جمع شدن الکتریسیته ساکن استفاده میشود.

  • کاربرد سدیم استات برای افزایش طول عمر بتن

سدیم استات در بتن برای کاهش دادن صدمات ناشی از آب استفاده میشود. این ماده به عنوان یک عایق برای بتن استفاده میشود. استات سدیم نسبت به اپوکسی که پیشتر برای مقاوم کردن بتن در برابر آب استفاده میشد، ارزانتر و از نظر محیط زیستی نیز کم خطرتر است.

  • کاربرد سدیم استات در صنایع غذایی

سدیم استات به عنوان چاشنی و طعم دهنده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. بعضی اوقات از آن در فرم سدیم دی استات استفاده میشود. از آن معمولا در چیپس ها برای دادن طعم سرکه و نمک استفاده میشود.

  • کاربرد سدیم استات در تولید محلول بافری

سدیم استات، باز مزدوج استیک اسید است و از محلول این دو میتوان به عنوان یک محلول بافری برای ثابت نگه داشتن pH استفاده کرد. محلول بافری نسبت به تغییرات pH مقاومت میکند و باعث ثابت ماندن تغریبی pH خواهد شد.

  • کاربرد سدیم استات در پدهای گرمایشی

سدیم استات در پدهای گرمایشی، گرم کننده های دست و هات آیس ها استفاده میشود. از کریستالهای سدیم استات هیدرات برای این منظور استفاده میشود.

نکات ایمنی و عوارض سدیم استاتایمنی و علائم ایمنی سدیم استات

سدیم استات ماده ای خورنده و سمی است. این ماده قابل حریق است. در صورت تماس با پوست یا چشم، میتواند موجب سوزش و قرمزی شود. این ماده در صورت خورده شدن سمی است و لازم است که به پزشک مراجعه شود.

 

در هنگام کار کردن با این ماده لازم است که از دستکش، روپوش و عینک مخصوص استفاده شود.

خطرات ایمنی سدیم استات

برای انبارداری این ماده، لازم است که استات سدیم از اسیدهای قوی دور نگه داشته شود.

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۸ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

برای آنکه بتوانیم از امکانات آزمایشگاهی به درستی استفاده کنیم و آزمایش­ها را با دقتی زیاد انجام دهیم آشنایی با وسایل و دستگاه­های آزمایشگاهی ضروری می­باشد که در این بخش با پنجاه نوع از مهمترین و رایج ­ترین وسایل و دستگاه­ های موجود در آزمایشگاه­ های شیمی آشنا می­ شویم. خرید ظروف آزمایشگاهی خرید تجهیزات […]

اگر تا به حال از خوردن آووکادو لذت برده اید، می دانید که با سایر میوه ها متفاوت است. برخلاف اکثر میوه های دیگر، این میوه سرشار از چربی های سالم است و اغلب برای تولید روغن آووکادو استفاده می شود. اگرچه این روغن به اندازه روغن زیتون شناخته شده نیست، اما به همان اندازه […]

نگهداری مواد در برابر آلودگی ها و همچنین پاک سازی هوای محیط از هر گونه مواد خطرناک برای حفاظت کارکنان آزمایشگاه ها از جمله کاربرد هود لامینار در آزمایشگاه های صنعتی و تحقیقاتی است. هود لامینار یکی از انواع هود آزمایشگاهی است که در ادامه با ویژگی های این هود بیشتر آشنا می شوید. هود […]

چراغ الکلی وسیله ایست که در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی و بسیاری دیگر از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله با سوزاندن الکل به عنوان سوخت، تولید حرارت می کند. روش کار چراغ های الکلی با استفاده از سوختن فتیله داخل الکل است. سازوکار آن به این صورت است که یک محفظه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا