خودرو ها آبسوز می شوند (ساخت سلول سوختی با فناوری نانو) (خبر)

 

کشف تصادفی یک آلیاژ آلمینیوم که به شکل غیر معمولی با آب واکنش می‌دهد، می‌تواند اولین گام برای استفاده راحت و آسان از سلول‌های هیدروژنی برای سلول‌های سوختی و کاربردهای دیگر باشد. این کشف می‌تواند جایگزینی برای باتری ها و سوخت‌های مایع باشد.

این کشف زمانی به وقوع پیوست که پژوهشگران در یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارتش آمریکا، در تلاش برای ساخت یک آلیاژ بسیار قدرتمند بودند. در یکی از تست‌های معمول، آلیاژ در معرض آب قرار گرفت و شروع به واکنش کرد. این واکنش مدت زیادی ادامه پیدا کرد و آنجا بود که آن‌ها متوجه شدند به یک راه حل برای یکی از مهمترین مشکلات بشر رسیده اند.

ماشین تنها با افزودن آب حرکت خواهد کرد.

هیدروژن مدتها به عنوان سوختی سبز و تمیز شناخته می‌شد ذخیره سازی و جابجا کردن آن امر بسیار سختی بود. جنبه‌ی مهم این کشف این است که می‌تواند سیستم‌هایی بسیار فشرده تر داشته باشد. مشکل همیشگی با سوخت های هیدروژنی، حمل و نقل و ذخیره سازی آنها بوده است.

این آلیاژ جدید می‌تواند به شکل موثری با آب و اکنش دهد و تولید هیدروژن کند. از آنجایی که این آلیاژ و آب هردو پایدار و به راحتی قابل حل هستند، می‌توان از انها با عنوان سوختی بسیار مناسب استفاده کرد.

این آلیاژ جدید(که گروه در حال ثبت پتنت آن هستند)، از یک پودر چگال با دانه های در ابعاد چند میکرون آلومینیوم و یک یا چند فلز دیگر که در یک نانوساختار خاص مرتب شده اند، تشکیل شده است. اضافه کردن آب به این پودر باعث تولید اکسید آلومینیوم (یا هیدروکسید آن) و مقدار زیادی هیدروژن با بازده بسیار زیاد می‌شود. این ماده‌‌ی جدید در مقایسه با باتری‌های لیتیومی، در وزن یکسان، مقدار بیشتری انرژی را حمل می‌کند.

تا کنون تست‌های آزمایشگاهی برای این ماده نتیجه بخش بوده‌اند و به گفته‌ی پژوهشگران، به نظر می‌رسد مشکلی برای استفاده‌ی آن در ابعاد بزرگتر وجود نداشته باشد.

 

منبع:
https://www.newscientist.com/article/2142693-nano-aluminium-offers-fuel-cells-on-demand-just-add-water/

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

آب اکسیژنه برای اولین بار توسط آقای تنارد شناسایی شد. او با اسیدی کردن پراکسید باریم و خارج نمودن آب اضافی آن، از طریق تبخیر در خلأ، موفق شد این محلول را اختراع نماید. آب اکسیژنه محلولی بی رنگ است که از نظر خواص فیزیکی بسیار مشابه آب بوده اما خواص شیمیایی فراوانی دارد. میزان […]

جوهر نمک و وایتکس هر دو از تمیزکننده های مورد استفاده در منازل و صنعت می باشند اما تفاوت این دو ماده در چیست؟ جوهر نمک یا همان هیدروکلریک اسید با فرمول شیمیایی HCL یکی از مهم ترین حلال ها برای استفاده صنعتی و خانگی به شمار می رود. این اسید به علت خورندگی و […]

آنالیز گرمایی (Thermal analysis) به روش­ هایی گفته می­شود که مشخصات یا تغییرات مشخصات مواد در اثر حرارت را اندازه ­گیری می‌کنند. آنالیز گرمایی واکنش‌های مواد در مقابل جریان انرژی حرارتی در داخل یا خارج مواد جامد را بررسی می­کند. به این واکنش‌ها تحولات حرارتی می‌گویند. تحولات حرارتی ممکن در یک ماده جامد را می‌توان […]

مبانی آنالیز رامان آنالیز طیف سنجی رامان یکی از آنالیز های طیف سنجی است که بر اساس تابش الکترومغناطیسی مولکولها صورت می گیرد که به آن پراکندگی(تفرق) رامان می گویند. در ادامه مبانی طیف سنجی راما توضیح داده می شود.همچنین می توانید از خدمات تخصصی آنالیز رامان شرکت تماد کالا استفاده کنید. تفسیر آنالیز رامان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا