روش های ضد عفونی سبزیجات

بدن انسان نیازمند بسیاری از ویتامین ها و پروتین ها است که کمبود این مواد در بدن باعث بروز مشکلات زیادی در سیستم عصبی، گوارش و …  می‌شود. ما می‌توان این مواد مورد نیاز را از طریق خوردن مواد غذایی تامین کنیم و یکی از این مواد غذایی سبزیجات است که علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن، به سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. یکی از معضل های سبزیجات، شست و شوی آن است که در حال حاظر علاوه بر از بین بردن باکتری ها باید ویروس covid-19 را نیز از آن پاک کنیم. با وجود ویروس covid-19 شست و شو و ضدعفونی سبزیجات، یک عمری ضروری شده است.

میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن مقدار بالای مواد مغذی، آنتی اکسیدان و فیبر اهمیت بسزایی برای سلامتی و رشد دارند. امروزه اغلب متخصصان تغذیه بر این باورند که، مصرف روزانه 3 الی 5 وعده میوه و سبزیجات برای داشتن فکر و جسم سالم به خصوص برای کودکان و نوجوانان که بطور دائم درگیر مسائل ذهنی هستند و از نطر سنی در حال رشد می باشند بسیار ضروری است. میوه و سبزیجات به همان اندازه که برای بدن مفید است، در صورت شست و شوی نا مناسب خطرناک بوده و منجر به بیماری می گردد. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از روش های ضدعفونی کردن سبزیجات آشنا کنیم.

سبزیحات و ضدعفونی کردن آنها

فروش محلول ضد عفونی کننده سبزیجات

قبل از آشنایی با روش های ضد عفونی سبزیجات بهتر است به چند نکنه توجه شود:

  1. آبکشی سطحی: بهتر است قبل شستن کامل میوه و سبزیجات یک آبکشی کوتاهی انجام شود. این کار باعث شستن گل و لای موجود در سطح میوه و سبزیجات شده و به ضد عفونی آن کمک می نماید.
  2. شست و شوی دست خود: با شستن دستان خود به کمک آب و صابون امکان انتقال عوامل بیماری زا از دست به میوه و سبزیجات کاهش می یابد.
  3. استفاده از فرچه: بهتر است برای شست و شوی بهتر و کامل میوه و سبزیجات از یک فرچه کوچک تمیز که مخصوص همین کار باشد هنگام آبکشی استفاده نمایید.    روش های ضد عفونی سبزیجات چیست
  4. جدا کردن بخش های خراب: ممکن است در حین نقل و انتقال میوه و سبزیجات به آن صدماتی وارد شده و دچار لک و ضرب دیدگی شوند. بهتر از حین شست و شو با استفاده از یک چاقوی تمیز این بخش ها را جدا کرده و مانع از خرابی بیشتر آن شوید.
  5. استفاده از آب سرد: برای جلوگیری خرابی و گندگی سریع میوه و سبزیجات آن را حتما با آب سرد ضد عفونی و آبکشی نمایید.
  6. خشک کردن: به هیچ عنوان میوه و سبزیجات را پس از شست و شو به حالت خیس نگه داری نکنید. این کار رطوبت لازم برای رشد دوباره قارچ ها و میکروب ها را فراهم می کند. بهتر است پس از شست و شو و ضد عفونی مقداری صبر کرده تا آب اضافی روی میوه و سبزیجات خارج شده و سپس به کمک یک پارچه نخی تمیز آن را به طور کامل خشک نمایید.

روش های ضدعفونی کردن سبزیجات چیست؟

قبل از هرکاری برای ضدعفونی، باید سبزیجات را خوب شست و شو دهیم تا کثیفی های آن (گل و …) از سبزیجات جدا شود. بعد از شست و شوی آن ما روش های متفاوتی برای شست و شو داریم مانند استفاده از سرکه نمک ، ریکا ، جوش شیرین و محلول های مخصوص ضدعفونی کننده سبزیجات. ما در این مقاله سعی داریم بهترین روش را برای شما معرفی کنیم.

ضد عفونی میوه و سبزیجات با سرکه سفید و یا سرکه سیب

در این روش کافی است سینک ظرفشویی را پر از آب سرد کرده و به اندازه یک فنجان سرکه سفید و یا سرکه سیب بی افزایید. پس از گذشت 20 دقیقه تمامی میوه ها و سبزیجات را با کمک یک فرچه تمیز و آب سرد آبکشی کنید. برای سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کاهو و… که نیاز به دقت بیشتری هنگام شست  شو دارند کافی است آن ها را برگ برگ کرده و مقدار سرکه را به 2 فنجان افزایش دهید.

طبق گزارش تحقیقات انجام شده در این زمینه شستن میوه و سبزیجات با محلول رقیق شده ی سرکه و آب،  98% از باکتری های موجود بر روی پوست میوه و سبزیجات را به علت اسیدی بودن سرکه از بین برده و آن را ضد عفونی می کند.

ضد عفونی میوه و سبزیجات با محلول رقیق آب نمک

برای تهیه محلول رقیق آب نمک جهت ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات کافی است مقدار دو قاشق مربا خوری را در آب ولرم حل نموده و بگذارید خنک شود. گس از سرد شدن محلول میوه و سبزیجات را به آن اضافه کرده و پس از مدت 20 دقیقه با آب سرد به طور کامل آبکشی کنید. همچنین نمک به علت قطبی بودن، حالت قطبیت آب را افزایش داده و باعث حل شدن و جدا شدن سموم آفت کش سطحی بر روی میوه و سبزیجات می شود.

جوش شیرین برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

ضد عفونی میوه و سبزیجات با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از راه های آسان برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات است. کافی است ظرفی که میوه و یا سبزیجات در آن قرار دارد(سینک ظرفشویی) پر از آب کرده به و آن یک الی دو قاشق مربا خوری جوش شیرین اضافه کنید. پس از گذشت چند دقیقه(کمتر از مدت زمانی که در دو روش قبل ذکر شد) با آب سرد خوب آبکشی کنید.

ضد عفونی میوه و سبزیجات با آب لیمو

آب لیمو به علت داشت اسید سیتریک خاصیت اسیدی داشته و می توانید باعث از بین بردن میکروب های بیماری زا و سموم آفت کش موجود بر سطح میوه و سبزیجات گردد. می توانید برای اطمینان از ضد عفونی بیشتر از مخلوط سرکه و مقدار اندکی آبلیمو استفاده نمود.

ضدعفونی با مواد شوینده

مواد شوینده همانند ریکا ، توانایی از بین بردن میکروب ها را ندارند و بلکه باعث ضرر به سبزیجات می‌شوند زیرا بسیاری از سبزیجات سازگاری با این مواد شویینده ایی که مخصوص ضدعفونی سبزیجات نیست ، ندارند و باعث تخریب سبزیجات می‌شوند.

استفاده از محلول های ضد عفونی کننده سبزیجات

تمامی روش های ضد عفونی سبزیجات بسیار آسان و قابل دسترس عموم افراد می باشد. اما امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان برخی افراد جهت اطمینان بیشتر از ضد عفونی شدن میوه و سبزیجات از محلول های ضد عفونی کننده سبزیجات موجود در بازار استفاده می کنند. این محلول ها  به علت داشتن ترکیبات گندزای قوی، میوه و سبزیجات را در مدت زمان کوتاهی به طور کامل ضد عفونی می کند.

فروش محلول ضد عفونی کننده

توجه: قبل از استفاده از محلول های ضد عفونی کننده از مناسب بودن آن برای میوه و سبزیجات اطمینان پیدا کرده و به تمامی نکات ذکر شده بر روی محصول توجه شود.

روش های و محلول ضد عفونی سبزیجات

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۵ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید ماده‌ای است که امروزه کاربردهای بسیار زیادی دارد. این ماده بیشتر به عنوان ضدعفونی کننده و سفیدکننده استفاده می‌شود. این ماده بیشتر به صورت غلیط آن یافت میشود و در کاربردهایی بسیاری نیاز است که این ماده رقیق گردد. برای رقیق کردن آن حتما لازم است از آب مقطر استفاده […]

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخار گرفتن شیشه ماشین باعث تار شدن دید شما در هنگام رانندگی شود. بویژه در فصل زمستان این مسئله بسیار مشکل ساز است زیرا هوای بیرون سرد است و امکان پایین دادن شیشه وجود ندارد. در مقاله پیشرو روشی برای جلوگیری از بخارگرفتن شیشه ماشین آموزش داده […]

ارلن ارلن یا ارلن مایر فلاسک یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پرکاربرد بوده و این ظروف آزمایشگاهی به شکل مخروطی است. خرید ارلن انواع ارلن مایر درپیچ دار: جهت کشت و نگهداری مواد دهانه گشاد: جوشاندن مایعات، جداسازی و به حجم رساندن دهانه تنگ: عمدتا برای تیتراسیون و تبلور مجدد، میکروبیولوژی مورد استفاده است. مزیت ارلن دهانه تنگ […]

انتخاب سایز کفش مساله بسیار مهمی است. در صورتی که سایز کفش مناسب اندازه پای شما نباشد، ممکن است صدمات بسیار بدی به پاها، زانو، لگن و ستون فقرات شما وارد شود. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم تا مقاله ای برای انتخاب سایز کفش و آشنایی با انواع قالب ها و استانداردهای سایز […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا