تفاوت جوهرنمک با وایتکس

جوهر نمک و وایتکس هر دو از تمیزکننده های مورد استفاده در منازل و صنعت می باشند اما تفاوت این دو ماده در چیست؟ جوهر نمک یا همان هیدروکلریک اسید با فرمول شیمیایی HCL یکی از مهم ترین حلال ها برای استفاده صنعتی و خانگی به شمار می رود. این اسید به علت خورندگی و اسیدیتیه بالایی که دارد، ماده ای بسیار مناسب برای گندزدایی و تمیزکاری می باشد.

هیدروکلریک اسیدوایتکس نیز به نام علمی سدیم هیپوکلریک می باشد که خاصیت تمیزکنندگی و گندزدایی دارد. وایتکس ماده ای قلیایی است که از ترکیب کلر با سدیم تولید می شود.
جوهر نمک و وایتکس هر دو به عنوان جرمگیر و تمیزکننده مورد استفاده قرار می گیرد اما با این وجود تفاوت هایی نیز باهم دارند. یکی از تفاوت ها، ترکیب مواد تشکیل دهنده آنها می باشد که جوهر نمک را به عنوان اسیدی قوی و وایتکس را به عنوان ماده ای قلیایی ایجاد می کند. جوهر نمک دارای PH کمتر از 2 بوده وخاصیت خورندگی بالایی دارد به گونه ای که کاربرد عمده آن در صنایع مهم از جمله اسیدشویی فلزات، اسید کردن چاه های نفت و …. است. کاربرد هیدروکلریک اسید در منازل برای از بین بردن جرم کاشی، سرامیک و … می باشد.
جوهر نمک و وایتکس را به هیچ عنوان نباید با همدیگر مخلوط کرد زیرا به دلیل کلر بسیار زیاد در ترکیب هر دومی تواند گاز بسیار خطرناک تولید کنند که سبب خفگی در فرد شده و به سیستم عصبی فرد آسیب رساند.
تفاوت دیگر جوهر نمک با وایتکس در قدرت تمیزکنندگی آنها است.قدرت تمیزکنندگی جوهر نمک بسیار بیشتر از وایتکس بوده و در زمان استفاده بر روی کاشی و سرامیک یا سطوح فلزی ممکن است لک های سیاهی را ایجاد نماید.اما وایتکس قدرت کمتری دارد و برای مصرف خانگی مناسب تر می باشد.

جوهر نمک چیست و چه نوع اسیدی است؟

همانطور که گفته شد جوهر نمک همان هیدروکلریک اسید می باشد که خاصیت خورندگی و تمیزکاری بسیار بالایی دارد و مصرف صنعتی و خانگی دارد. این اسید قوی حلال خوبی می باشد و برای مصارف خانگی حتما باید در آب حل شده سپس استفاده شود. فرمول مولکولی جوهر نمک HCL است و در واقع همان اسید معده می باشد. اسید موجود در معده انسانها نیز از همین نوع بوده و برای هضم غذا در معده محافظت از سیستم گوارش در برابر آسیب ها و میکروب ها به کار می رود. به همین دلیل به هیدروکلریک اسید اسید حیاتی نیز گفته می شود.
البته باید به این نکته توجه نمایید که این ماده بسیار خورنده بوده و بلعیدن آن به هر دلیل خطرناک است و سبب سوراخ شدن مری و آسیب بسیار جدی به دستگاه گوارش خواهد شد.
فروش اسید هیدروکلریک

با وجود تمام کاربردهایی که این اسید بسیار قوی در صنعت و منازل دارد اما خطراتی نیز دارد که در زمان استفاده به آنها باید توجه نمود از جمله این خطرات می توان به:

غلظت های خطرناک

جوهر نمک به صورت غلیظ بسیار خطرناک بوده و می تواند سبب آسیب جدی به سیستم تنفسی ما گردند. بهتر است برای استفاده و مصارف خانگی از تمیزکننده هایی با غلظت کمتر و یا رقیق شده جوهر نمک استفاده کرد.

مسمومیت با جوهر نمک

برخی مواقع ممکن است فرد استفاده کننده از این ماده دچار مسمومیت گرددعلایم اصلی مسمومیت با هیدروکلریک اسید را می توان قرمزی چشم، التهاب گلو و بینی وعطسه و بی حسی دانست. در موارد شدید تر فرد احساس خفگی، تنگی نفس وتهوع و سرگیجه می گردد. در صورت بروز هر کدام از این علایم حتما دست و صورت خود را با مواد شوینده ملایم شسته و به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

جوهر نمک چه رنگی است و روش شناسایی آن؟

جوهر نمک اسیدی قوی می باشد که بوی بسیار تندی داشته و بی رنگ است. جوهر نمک به دو شکل پودری و مایع تولید می گردد. ظاهری پودری دارد وبه شکل جامد و دانه های کوچک سفید رنگ تولید و روانه بازار می شود. این ماده را می توانید از فروشگاه های عرضه مواد شیمیایی تهیه نمایید. هر دو شکل این اسید قوی دارای بویی بسیار زننده و خاصیتی قوی می باشند. طریقه استفاده از هر دو حالت جوهر نمک به صورت رقیق می باشد و باید با آب مخلوط کنید.
درجه خلوص این ماده در حدود 30 تا 33 درصد بوده و بسیار قوی است. تولید جوهر نمک بدین صورت است که در ابتدا عنصر کلر را در کوره سیلیکاتی بسیار زیاد حرارت می دهند که سوخته و عنصر کلر هیدروژن تولید شود و پس از سرد شدن به ماده هیدروکلریک اسید تبدیل می شود.

موارد استفاده از جوهر نمک

همانطور که گفته شد از جوهر نمک در منازل و صنعت استفاده می شود. از این تمیزکننده قوی می توانید برای پاک کردن سرویس بهداشتی و کاشی،ضدعفونی استخر استفاده کرد .حتما توجه نمایید که این ماده را با سایر مواد پاک کننده و شوینده مخلوط نکنید زیرا سبب تولید گازهای سمی نظیر کلر و آسیب به فرد خواهد شد.
کاربرد جوهر نمک در صنعت نیز بسیار بوده و عمده استفاده آن برای اسیدشویی فلزات می باشد.دیگر کاربرد آن مربوط به صنایع غذایی می باشد که در تولید کنسرو و محصولات فرآوری شده جهت حفظ تازگی و نگهداری آنها است. با افزودن هیدروکلریک اسید به این مواد غذایی از خرابی آنها جلوگیری می کنند و مدت زمان نگهداری آنها افزایش پیدا می کند.
دیگر کاربردهای استفاده از این اسید در صنعت عبارتند از :اسیدی کردن چاه های نفتی و حذف رسوبات از بولیرها

وایتکس چیست؟ موارد استفاده از آن کدام است؟

وایتکس ضدعفونی بسیار قوی است که برای گندزدایی و ضدعفونی کردن مناطق مختلف و ظروف از آن استفاده می شود. وایتکس یا هیپوکلریک سدیم با آزاد سازی کلر سبب سفیدکردن ظروف و لباس ها و ضدعفونی کردن آنها می شود. البته باید دقت کرد که از این ماده در غلظت بالا نباید استفاده نمود زیرا می تواند سبب آسیب به پوست و سیستم تنفسی افراد گردد.

فروش آب ژاول
این ماده ضدعفونی کننده با توجه به قیمت کمی که دارد ماده ای بسیار موثر در از بین بردن میکروب ها و قارچ ها به شمار می رود. در کنار مزایایی که دارد استفاده طولانی مدن آن می تواند به پوست آسیب رسانده ودر اثر تابش مستقیم خورشید تجزیه شود و به گازهای خطرناک در هوا تبدیل گردد.
همانند جوهر نمک از وایتکس نیز نباید به همراه سایر پاک کننده ها استفاده نمود زیرا می تواند با آزاد کردن کلر گازهای سمی ایجاد کرده و به چشم، پوست و سیستم تنفسی فرد آسیب برساند. بخصوص وایتکس را نباید با مایع جرمگیر مخلوط کرد زیرا بسیار خطرناک است.
حتما در زمان استفاده از وایتکس از دستکش استفاده نمایید تا میزان آسیب های پوستی به حداقل برسد و این ماده از طریق پوست جذب بدن شما نشود.
از وایتکس می توان برای ضدعفونی کردن ظروف استفاده شده و همچنین سفید کردن ظروف و لباس ها استفاده کرد. مورد دیگر استفاده از وایتکس برای ضدعفونی کردن و از بین بردن جرم های موجود در سرویس بهداشتی و کاشی و سرامیک می باشد.دقت داشته باشید که نباید از وایتکس برای شستشوی شیرآلات آب استفاده نمود زیرا سبب آسیب به آنها و زنگ زدگی می شود.
نکته دیگر که در زمان استفاده از وایتکس باید توجه نمود، رقیق کردن آن است. محلول ضدعفونی را با مقداری آب مخلوط کرده سپس استفاده نمایید. این کار سبب کمتر شدن بوی بد وhیتکس نیز خواهد شد.

کاربردهای وایتکس

به محتوای این صفحه امتیاز دهید


۴.۵۷ از ۵
برچسب ها :

مقاله های تمادکالا

تیتراسیون، تیتر کرن یا تیترامتری یک روش آزمایشگاهی رایج در شیمی تجزیه است که به صورت کمی غلظت نامعلوم یک آنالیت را تعیین می کند. این اندازه گیری و تعیین غلظت نامعلوم یک آنالیت یا یک محلول مجهول توسط آنالیزها و روش های مختلف انجام می شود که در ادامه ی مطلب آن ها را […]

چهارشنبه سوری کم خطر با تمادکالا چهارشنبه سوری، از قدیمی ترین رسوم ایران باستان است. این جشن از غروب آخرین سه شنبه سال تا پس از نیمه شب آخرین چهارشنبه سال است و از اصلی ترین مشخصات این رسم، برپا کردن آتش و پریدن از روی آن است. این رسم در ایران باستان، به عنوان […]

هیچ چکیده‌ای موجود نیست زیرا‌این یک نوشته حفاظت شده است.

مقدمه کوره های آزمایشگاهی یا الکتریکی یکی از تجهیزات بسیار پر کاربرد در مراکز تحقیقاتی و صنایع هستند. در این  تجهیزات به منظور کنترل هر چه بیشتر دما و همچنین افزایش دقت کاری، از محفظه ای کاملا عایق شده با آجر نسوز، سیمان نسوز و پنبه نسوز استفاده می شود. این محفظه توسط المنت های […]

3 پاسخ به “تفاوت جوهرنمک با وایتکس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان تمادکالا